Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:
Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 13:42

Hans van der Post. schreef:Vind dat je nogal negatief benaderd. Anneke bekijkt het van de neutrale kant en dat is een benadering die ik wel kan waarderen. Hoe je ook het wend of keert "bestrijden" kun je deze wesp niet dan alleen de nesten op te ruimen en of de werksters wespen weg te vangen met de aangeven vanger die op de Franse site staat.
Dat mag je natuurlijk vinden, maar het gaat nu eenmaal niet zo goed met onze wilde bijenfauna, ik doel dan op de hommels en andere bijen. Ze hebben te kampen met ziektes die via honingbijen worden overgebracht, maar ook komt hun leefgebied steeds meer onder druk te staan. Waarom dan positief zijn over een aziatische hoornaar terwijl er zoveel andere, inheemse bijensoorten zijn waar het minder mee gaat? Wat je van ver haalt is lekker?

Verder is het een gegeven dat ook anderen, mensen met invloed en kennis van zaken, zich zorgen maken om de aziatische hoornaar. Anders was deze soort niet op de EU-lijst gekomen. Het is niet alleen een probleem in Frankrijk, ook in Spanje breidt de soort zich snel uit. Een neutrale blik op exoten, daar is niks mis mee. Maar op deze soort ligt het accent net wat anders en gelukkig zien anderen (beleidsmakers, maar ook mensen die opkomen voor het belang van imkers, zoals Arie Kreike) dat wel zo.

Over bestrijden maak ik me nu nog niet zo druk, in Nederland is de soort nog niet waargenomen. Daarnaast is bestrijding niet de verantwoordelijkheid voor imkers, maar voor de lidstaten waar de soort is waargenomen.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 13:49

[quote="AnnekeW\ Anneke bekijkt het van de neutrale kant.[/quote]

Dat valt wel mee, dat van de neutrale kant bekijken. Op de vraag van Maarten Kleijne:

Dat zou kunnen betekenen dat de Europese hoornaar word bedreigd door de Aziatische?


Antwoorde je: Nee, dat denk ik niet. Ik zie ze altijd naast elkaar fourageren (appels, druiven etc) en op zoek gaan naar materiaal om een nest mee te maken. Ze laten elkaar met rust.

Dat gaat voorbij aan het gegeven dat het concurrenten van elkaar zijn en de europese dus wel degelijk last kan hebben van de aziaat. Verderop nam je het nog een keer voor ze op:

Het zijn heel nuttige insecten! Behalve dat ze een bende schadelijke insecten op hun menukaart hebben staan, zijn het ook nog een heel goede bestuivers voor de frambozen. En wanneer die in bloei staan, fourageren bijen en Aziatische hoornaars naast elkaar zonder problemen.

Wat mij betreft conclusies die wat te kort door de bocht zijn.

Ik heb an sich niet zo'n probleem met exoten. Er zijn er genoeg die niet voor problemen zorgen. Maar wanneer ze zich zo snel kunnen verspreiden als de aziaat en daardoor een gevaar zijn voor soorten waarmee het minder gaat (en voor de bijen van de imker), dan ben ik blij dat ze op een hoger niveau aandacht voor is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 dec 2016, 14:18

Citaat imkermarinus:
Ik heb an sich niet zo'n probleem met exoten. Er zijn er genoeg die niet voor problemen zorgen. Maar wanneer ze zich zo snel kunnen verspreiden als de aziaat en daardoor een gevaar zijn voor soorten waarmee het minder gaat (en voor de bijen van de imker), dan ben ik blij dat ze op een hoger niveau aandacht voor is.

ik begrijp niet dat je dan zoveel woorden er aan verspeelt.
Dat hoge niveau - aandacht geven -?
Denk toch dat de imker er iets aan moet doen zoals de Franse imkers dit nu al doen.
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 14:46

Hans van der Post. schreef:
Denk toch dat de imker er iets aan moet doen zoals de Franse imkers dit nu al doen.
Het is goed dat imkers er wat aan doen, hulde. Een imker die ze in zijn buurt heeft wil er ook wat aan doen lijkt me. Maar ze kunnen er niet op aangesproken worden door de EU. Nederland, maar ook andere lidstaten kan wel door de EU worden aangesproken wanneer blijkt dat ze zich niet houden aan de regel dat soorten die op de Unielijst staan, bestreden moeten worden. Vandaar ook de brief van Arie Kreike aan het ministerie.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op vr 02 dec 2016, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 14:48

Hans van der Post. schreef:ik begrijp niet dat je dan zoveel woorden er aan verspeelt.
Omdat het risisco van de aziatische hoornaar gebagetalliseerd wordt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 dec 2016, 15:52

Citaat: Omdat het risico van de Aziatische hoornaar gebagatelliseerd wordt.
:?: :?: :?: :?: Waar wanneer?
Nu een directe vraag: wie vind jij dat die bestrijding tegen de oosterse hoornaar moet worden gedaan?
Toch niet de overheid of Europa? De imker zelf!
En rustig maar als die oosterse dame zich bij mijn bijenstand aanmeld weet ik haar "de deur" te wijzen.
Dacht dit vele imkers met mij zouden doen. :)
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 16:00

Hans van der Post. schreef:Citaat: Omdat het risico van de Aziatische hoornaar gebagatelliseerd wordt.
:?: :?: :?: :?: Waar wanneer?
Nu een directe vraag: wie vind jij dat die bestrijding tegen de oosterse hoornaar moet worden gedaan?
Toch niet de overheid of Europa? De imker zelf!
En rustig maar als die oosterse dame zich bij mijn bijenstand aanmeld weet ik haar "de deur" te wijzen.
Dacht dit vele imkers met mij zouden doen. :)
Ik geef hierboven aan welke teksten van Anneke mij die indruk gaven.

Op je directe vraag kun je het anwoord ook in mijn eerdere bijdrage al vinden.

Voor de volledigheid: Ik geef aan dat het prima is dat imkers dat doen. Ik weet in ieder geval wel dat ik ze ga bestrijden mocht ik merken dat ze in de buurt van mijn volken ophouden. En andere imkers zou ik aanraden hetzelfde te doen, dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Maar de overheid heeft officieel de verantwoordelijkheid wat te doen, naar de EU toe is Nederland verplicht de soort te bestrijden. De overheid mag niet denken: "die imkers zoeken het zelf maar uit". Zie de brief van Arie Kreike, hij herinnert de overheid aan die verantwoordelijkheid. Goed dat dat ook gebeurt, zo komt hij op voor de imkers.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 dec 2016, 16:22

Citaat: Maar de overheid heeft officieel de verantwoordelijkheid wat te doen, naar de EU toe is Nederland verplicht de soort te bestrijden
Even praktische; Wat verwacht jij dan van de overheid? dat ze mannetjes door het land sturen die de oosterse dame opsporen?
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 16:48

Hans van der Post. schreef:Citaat: Maar de overheid heeft officieel de verantwoordelijkheid wat te doen, naar de EU toe is Nederland verplicht de soort te bestrijden
Even praktische; Wat verwacht jij dan van de overheid? dat ze mannetjes door het land sturen die de oosterse dame opsporen?
Zie de brief van Arie, het gaat niet zo om mij. Ik weet wat te doen wanneer dat nodig is, ik raad anderen aan ook wat te doen en niet je volken het slachtoffer te laten worden. Maar ik kan ook niet om het feit heen dat Nederland een officiele verantwoordelijkheid heeft. Misschien dat Nederland die neemt door apparatuur beschikbaar te stellen of wat dan ook. Er staan ook andere soorten op de Unielijst, waterplanten bijvoorbeeld. Nou, die worden actief bestreden in Nederland, door waterschappen. Het is niet mijn mening, dat de Nederlandse overheid een verantwoordelijkheid heeft, het is een gegeven. Je kunt het nalezen in de Unielijst waar ik een link van heb gegeven.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jossmits » di 06 dec 2016, 09:13

Ik heb zondag, met hulp van de jachtvereniging, nog 2 nesten van Aziatische hoornaar vernietigd. In beide nesten zaten niet veel hoornaars meer. Een van de vernietigde nesten bevatte nog vrij veel broed. De vraag is echter of dit broed nog uit zou komen.
Ik vermoed dat de kou van de laatste week, een paar nachten met een graad of 4 vorst, de omvang van de bevolking van de nesten flink heeft doen inkrimpen.
Voor mij is duidelijk dat zo laat in het jaar het vernietigen van de nesten niet veel nut meer heeft.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten