Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door MH1995 » ma 12 dec 2016, 23:21

Bij Vroege Vogels TV gingen ze een keer naar een plek in Tilburg waar ooit een dierentuin was. Toen die gesloten werd moesten alle dieren weg. Een kist met Siberische grondeekhoorns viel op de grond en viel open, allen Siberische grondeekhoorns ontsnapte. Ze leven er nog steeds in een stabiele populatie van 200. De conclusie was dat ze zich niet uitbreiden omdat ze niet concurreerde zoals de Aziatische hoornaar wel doet tegen de Europese hoornaar. Helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet, want mij lijkt juists dat als je vrij spel hebt als de Siberische grondeekhoorn dat je je makkelijk kan uitbreiden. Schijnbaar is er een strijd nodig om invasies te worden.
(Ik hoop dat Vroege Vogels het goed had, want ik sprak een keer iemand waarvan een vriend over slangen had verteld bij Vroege Vogels, dat doen ze niet meer, het verhaal klopte niet en ze hebben er geen verstand van.)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door joselito » di 13 dec 2016, 10:09

MH1995 schreef:Helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet, want mij lijkt juist dat als je vrij spel hebt als de Siberische grondeekhoorn dat je je makkelijk kan uitbreiden. Schijnbaar is er een strijd nodig om invasies te worden.
Ik heb er niet veel verstand van maar weet wel dat de grijze eekhoorn, die vanuit de vs ingevoerd werden in Groot-Brittannië bijna de hele populatie van rode eekhoorns verdrongen heeft. Ook hier duiken er regelmatig op omdat ze als huisdier gehouden worden of werden en dan ontsnapten.
http://www.zoogdiervereniging.nl/minist ... -eekhoorns

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » di 13 dec 2016, 11:20

MH1995 schreef: Bij De conclusie was dat ze [de siberische grondeekhoorn] zich niet uitbreiden omdat ze niet concurreerde zoals de Aziatische hoornaar wel doet tegen de Europese hoornaar.
De siberische grondeekhoorn is een concurrent van de rode eekhoorn. Ze concurreren om voedsel en habitat. Dat de eekhoorn zich niet verder verspreid doordat de soort niet concurreert is niet helemaal juist. De concurrentie lijkt niet enorm hevig te zijn. De soort heeft zich wel wat verder verspreidt, zie http://www.zoogdierwinkel.nl/sites/defa ... orns_0.pdf . Ook dit: http://www.zoogdierwinkel.nl/sites/defa ... ilburg.pdf is informatief.

Het is lastig te voorspellen waarom de ene soort zich wel invasief verspreid en de ander niet. Het lijkt erop dat bij soorten uit een ander werelddeel de kans op invasieve verspreiding wat groter is (Grote waternavel, parelvederkruid, Amerikaans vogelkers), maar het is geen wet van Meden en Perzen dat dat dan ook gebeurt. De siberische grondeekhoorn komt van nature voor in Rusland.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten