Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jjmvaningen » zo 27 nov 2016, 17:30

vandaag ontvangen een mail van LTO-Nederland gedelegeerde (Copa cogeca) gericht aan Ministerie van Economische Zaken, ter attentie van mevr..........
===============================================================
Beste mevrouw .........,
Vanuit mijn positie als LTO-Nederland afgevaardigde in de working party on honey van de Copa-cogeca breng ik het volgende onder uw aandacht en verzoek om informatie.
Begin dit jaar is door de Europese commissie de Aziatische hoornaar (Vespa Velutina) op de lijst van invasive species gezet. Dat betekent dat op dit moment de lidstaten drie typen maatregelen m.b.t. monitoring, uitroeiing en riskmanagement moeten hebben genomen.
Uit meldingen in de EU is vast komen te staan dat de hoornaar zich inmiddels genest heeft in: Italië, Spanje, Portugal Frankrijk, Oostenrijk België en Engeland. Een niet officiële melding is gemaakt t.a.v. Duitsland.
Gelet op deze spreiding zal het niemand verbazen dat we in Nederland binnenkort ook van dit insect bezoek krijgen dan wel al hebben gehad.
Voor bijenhouders is dit insect een ernstige bedreiging en daarmee indirect ook voor de bestuiving van gewassen. Deze hoornaar valt de gehele familie Apidae (bijen en hommels) aan en zoals u weet zijn dat belangrijke bestuivers in de land en tuinbouw.
In Portugal moeten bijenhouders in een cirkel van 500 meter om hun bijenstand vallen plaatsen en dagelijks onderhouden willen ze nog kunnen blijven imkeren.
De negatieve effecten van dit insect moeten beslist niet worden onderschat.
Ik verzoek u mij te informeren op welke wijze de Nederlandse overheid haar verplichtingen zoals hierboven aangegeven vorm en inhoud geeft. Want Nederland blijft niet gevrijwaard van dit insect.
In het hiervoor benoemde kader wil ik u tevens informeren over de kleine kast kever (Aethina tumida).
Deze kever is in Italië aangekomen via fruittransport dat zeer frequent tussen West Afrika en Sicilië plaats vindt.
Hoewel men aanvankelijk dacht dat het een Italiaanse aangelegenheid zou blijven blijkt zulks niet het geval te zijn. Uit Italiaans wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze kever een geweldige overlever is. Het kan enige dagen zonder vocht en voedsel overleven. Tevens laat het zich vervoeren via andere insecten maar ook via met name fruittransporten en vakantie verkeer.
Het zal dus een kwestie van tijd zijn dat ook dit insect zich verspreidt over Europa.
In afwachting van uw antwoord verblijf ik,
met vriendelijke groet
Arie Kreike
LTO-Nederland gedelegeerde
working party of honey
Laatst gewijzigd door jjmvaningen op ma 28 nov 2016, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » zo 27 nov 2016, 20:46

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp het niet zo goed. Waarom heb jij de brief ontvangen? Jij bent toch niet mevrouw Pronk? Verder wel interessant om eens te zien hoe dat soort dingen gaan.

Vriendelijke groet

Marinus

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jjmvaningen » ma 28 nov 2016, 16:00

Inmiddels al in Engeland (Gloucestershire) gesignaleerrd (september 2016).
Zie ook: https://www.theguardian.com/environment ... ve-species

Ook in Engeland, oktober 2016 te Mendip Hills in North Somerset.
zie ook: http://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-37550433

Ook in België (2016) te Guignies, een plaats in de provincie Henegouwen.
zie ook: http://dieren.blog.nl/mens-en-dier/2016 ... -in-belgie

Zie voor de huidige verspreiding:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 452728&z=6

Nu nog de 1e vangst in Nederland :(

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » ma 28 nov 2016, 17:46

Interessant, die toevoegingen. Maar kun je wat meer vertellen over wie de brief heeft geschreven, en aan welke instantie? Als ik er naar raad, heeft de heer Kreike de brief geschreven aan mevrouw Pronk van het ministerie van Economische zaken. Waarschijnlijk heeft hij dat gedaan omdat de organisatie die hij vertegenwoordigt zich zorgen maakt over de gevolgen van een eventueel opduiken van de aziatische hoornaar in Nederland. Die gevolgen zijn niet prettig voor honingbijen en dus ook niet voor imkers. Klopt dat een beetje? Misschien een beetje een gekke vraag hoor, maar ik had nog nooit van de term "copa cogeca" gehoord. Zo'n brief van een LTO-Nederland gedelegeerde (ook een term die je niet iedere dag hoort) is misschien voor de gemiddelde imker wat lastig te plaatsen, vandaar de vraag of mijn interpretatie klopt. Misschien helpt het anderen ook een beetje.

Vriendelijke groet,
Marinus

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jjmvaningen » ma 28 nov 2016, 19:58

Dag Marinus, prima doordenken van jou!

de LTO zit in de copa cogeca namens Nederland en dhr. Kreike zit er vanuit de Nederlandse imkerswereld (de NCvB, die niet gelieerd is met enig bijenvereniging overigens).

Zie ook voor de copa cogeca ook:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =8&t=31068

Er was weer een bijeenkomst op donderdag 24 november jl. (zie ander bericht voor verslag).

groet, Jacques

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jossmits » di 29 nov 2016, 11:13

Ik heb inmiddels zo'n 10 jaar met deze Aziatische hoornaar te maken. Onze regio had als een van de eersten hiermee te maken.
Ze zijn werkelijk een plaag. Tot augustus gaat het nog wel maar van augustus t/m oktober zijn de hele dag tientallen hoornaars rond de kasten te vinden.
De bestrijding is heel lastig. Geprobeerd wordt om van februari t/m april de koninginnen te vangen in vallen. Wetenschappers betwijfelen het nut hiervan. Ik denk dat ze gelijk hebben, maar zet toch maar vallen.
Vallen zetten van augustus tot en met november is wel heel nuttig. In elk geval neemt de druk op de kasten af. De vangsten zijn enorm. Ik schat gemiddeld zeker 50 per dag ( in 6 vallen), dus vanaf augustus een paar duizend.
Verder bestaan er nu speciale roosters die je voor de ingang van de kast zet om te voorkomen dat de hoornaars in de kast kunnen komen.
Vernietiging van de nesten is ook nuttig. Het probleem is echter dat de nesten meestal op meer dan 15 meter hoog in een boom zitten. Je ziet de nesten dus pas als de bladeren vallen en het eigenlijk al te laat is om ze te vernietigen.
In ons departement is door het departementsbestuur materieel beschikbaar gesteld om de nesten te vernietigen. Ik heb zelf een paar jaar met dat materiaal gewerkt. Het materiaal bestaat uit een aantal inschuifbare aluminium buizen met een maximale lengte van 25 meter. Aan de top een holle naald die met een slang gekoppeld is aan een bus SO2. (het gas dat vrij komt bij de verbranding van zwavellapjes). DE bedoeling is om die naald in het nest te steken en dan de kraan opendraaien van de gasfles. Vervolgens met een soort hark ook aan de top van die stok het nest uit de boom krabben en eventuele larven die het gas overleefd hebben te vernietigen.
Het werken met deze stok is loodzwaar, je moet met minstens twee personen zijn. Ik ben er dit jaar mee gestopt omdat mijn compagnon ermee stopte en ik het zelf ook te zwaar vond.
Ik verwacht dat, als deze hoornaar ook in Nederland komt, het probleem minder groot zal zijn als hier. Mijn ervaring is dat in koudere en nattere perioden de plaag minder groot is dan wanner het warm en droog is.

Jos

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » di 29 nov 2016, 14:47

Zoals in de brief van Arie Kreike vermeld wordt, heeft de Europese Unie de aziatische hoornaar op de Unielijst gezet. Een lijst van invasieve exoten die op Europees niveau bestreden moeten worden. Landen die tot de EU behoren zijn verplicht maatregelen te nemen wanneer ze de soort aantreffen. De hoornaar is het enige insect op de lijst. De lijst vind je hier.https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasie ... eve-exoten.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door ErikS » di 29 nov 2016, 15:05

jossmits schreef:Ik heb inmiddels zo'n 10 jaar met deze Aziatische hoornaar te maken. Onze regio had als een van de eersten hiermee te maken.
Ze zijn werkelijk een plaag.

Ik verwacht dat, als deze hoornaar ook in Nederland komt, het probleem minder groot zal zijn als hier. Mijn ervaring is dat in koudere en nattere perioden de plaag minder groot is dan wanner het warm en droog is.

Jos
Is bekend welke winternachttemperatuur de hoornaar nog aankan? De verspreiding ziet nogal warmte minnend uit......

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jossmits » wo 30 nov 2016, 09:40

Ik heb geen idee. Ik denk dat het ongeveer zo zal zijn als met de europese hoornaar. Die komen in Frankrijk ook veel meer voor dan in NL.
De hele cyclus lijkt heel erg veel op die van de Europese H, De jonge koninginnen worden in het najaar geboren en bevrucht. Zij zoeken een schuilplaats in de winter en worden vanaf februari aktief. (de europese vanaf april/mei). De aziatische hoornaar blijft in het najaar ook langer aktief dan de europese. Ik vind in mijn vallen geen europese hoornaar meer, alleen aziatische.

Jos

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door maartenkleijne » wo 30 nov 2016, 10:49

Dat zou kunnen betekenen dat de Europese hoornaar word bedreigd door de Aziatische?
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 36 gasten