Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » do 01 dec 2016, 09:24

ErikS schreef:Is een aangepaste variant (kleur vorm formaat) van deze nep wespennest truc een optie?
http://www.insectdirect.nl/nep-wespennest
Zou het aantal nesten in de buurt kunnen verminderen. Van de invloed op het vlieg en jachtgedrag geen idee al claim de verkoper dat ook vliegende wespen worden verjaagd.
Dit is een truc.
Wespen verdringen elkaar niet je zie ze vaak met een tiental op zoetigheid zitten zonder vechtpartijen.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » do 01 dec 2016, 13:08

joselito schreef:
AnnekeW schreef: De Aziatische hoornaar blijft voor de kast zweven en probeert bijen uit de lucht te plukken.
De Europese hoornaar doet hetzelfde hier. Maar ze doen dat blijkbaar ook met wespen en andere insecten dus het zijn nuttige insecten.
Het zijn heel nuttige insecten! Behalve dat ze een bende schadelijke insecten op hun menukaart hebben staan, zijn het ook nog een heel goede bestuivers voor de frambozen. En wanneer die in bloei staan, fourageren bijen en Aziatische hoornaars naast elkaar zonder problemen. Er is dan voedsel in overvloed, dus kijken ze niet om naar de bijen. Althans, die conclusie trek ik n.a.v. mijn observaties.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » do 01 dec 2016, 13:37

AnnekeW schreef: Het zijn heel nuttige insecten! Behalve dat ze een bende schadelijke insecten op hun menukaart hebben staan, zijn het ook nog een heel goede bestuivers voor de frambozen. En wanneer die in bloei staan, fourageren bijen en Aziatische hoornaars naast elkaar zonder problemen. Er is dan voedsel in overvloed, dus kijken ze niet om naar de bijen. Althans, die conclusie trek ik n.a.v. mijn observaties.
Ongetwijfeld hebben ze hun nut (al raken die frambozen zonder de aziatische heus wel bestoven). Maar ze staan niet voor niets als enige insectensoort op de Unielijst van de Europese Unie. Plaatsing op die lijst betekent voor de lidstaten van de EU dat de soort bestreden moet worden. Waarom? Omdat de soort schade veroorzaakt. Waaraan? Aan de biodiversiteit. Aan de biodiversiteit? Ze fourageren toch naast elkaar, zonder problemen?

Dat kan, maar dat neemt niet weg dat wat de aziatische eet, niet meer gegeten kan worden door de europese. Het is dus een concurrent, per definitie. Daarnaast verloopt de verspreiding invasief. Dat betekent dat prooien van de aziatische onder grotere predatiedruk komen te staan, ook op die manier onstaat er schade aan biodiversiteit. Zeker voor andere bijen dan de honingbij is dat geen goed nieuws en het gaat toch al niet goed met de andere bijensoorten (in Nederland al meer dan 300 verschillende soorten). Het lijkt misschien onschuldig, zo'n exoot, niet alle exoten zijn een probleem, maar deze is het wel. Ze hebben niet alleen schadelijke insecten op het menu.

Daarnaast ontstaat er ook economische schade, honingbijen zijn daar het voorbeeld van. Zie de bijdrage van Jos Smits. Maar ook op internet is daar voldoende over te lezen.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » do 01 dec 2016, 20:44

imker Marinus schreef:
AnnekeW schreef: Het zijn heel nuttige insecten! Behalve dat ze een bende schadelijke insecten op hun menukaart hebben staan, zijn het ook nog een heel goede bestuivers voor de frambozen. En wanneer die in bloei staan, fourageren bijen en Aziatische hoornaars naast elkaar zonder problemen. Er is dan voedsel in overvloed, dus kijken ze niet om naar de bijen. Althans, die conclusie trek ik n.a.v. mijn observaties.
Ongetwijfeld hebben ze hun nut (al raken die frambozen zonder de aziatische heus wel bestoven). Maar ze staan niet voor niets als enige insectensoort op de Unielijst van de Europese Unie. Plaatsing op die lijst betekent voor de lidstaten van de EU dat de soort bestreden moet worden. Waarom? Omdat de soort schade veroorzaakt. Waaraan? Aan de biodiversiteit. Aan de biodiversiteit? Ze fourageren toch naast elkaar, zonder problemen?

Dat kan, maar dat neemt niet weg dat wat de aziatische eet, niet meer gegeten kan worden door de europese. Het is dus een concurrent, per definitie. Daarnaast verloopt de verspreiding invasief. Dat betekent dat prooien van de aziatische onder grotere predatiedruk komen te staan, ook op die manier onstaat er schade aan biodiversiteit. Zeker voor andere bijen dan de honingbij is dat geen goed nieuws en het gaat toch al niet goed met de andere bijensoorten (in Nederland al meer dan 300 verschillende soorten). Het lijkt misschien onschuldig, zo'n exoot, niet alle exoten zijn een probleem, maar deze is het wel. Ze hebben niet alleen schadelijke insecten op het menu.

Daarnaast ontstaat er ook economische schade, honingbijen zijn daar het voorbeeld van. Zie de bijdrage van Jos Smits. Maar ook op internet is daar voldoende over te lezen.
Even voor alle duidelijkheid: ik ben me er zeker bewust van dat deze en andere exoten en gevaar kunnen vormen. Alleen kijk ik met een positiever blik dan veel anderen naar deze op zich negatieve ontwikkeling. Er wordt hard gewerkt aan het probleem, en het is frustrerend dat ondanks alle inspanningen de Aziaat zich toch blijft verspreiden, maar het feit dat hier gemeentes hun uiterste best doen om de nesten te vernietigen is goed en redelijk effectief. Ik merk direct effect als ik hoor van een nabij nest dat vernietigd is. Dit jaar heb ik slechts enkele aziaten gezien in voor- en najaar, terwijl ik hier slechts zo'n 100 km van de brandhaard ( Bordeaux, vanwaar ze hoogstwaarschijnlijk Europa zijn binnengekomen) woon.
Daarnaast leert de geschiedenis ook dat plekken met een gezonde biodiversiteit heel veerkrachtig zijn als het gaat om het opvangen van nieuwe soorten in een gebied. Mijn hoop is dat in de loop der jaren er dieren zullen zijn die de Aziatische hoornaar als prooi gaan zien. Dit heeft alleen wel tijd nodig.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door tomer » vr 02 dec 2016, 00:41

AnnekeW schreef: Mijn hoop is dat in de loop der jaren er dieren zullen zijn die de Aziatische hoornaar als prooi gaan zien. Dit heeft alleen wel tijd nodig.
Mss moet men dan eens op zoek naar 1 of andere exoot die als natuurlijke vijand kan dienen... :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 dec 2016, 01:07

tomer schreef:
AnnekeW schreef: Mijn hoop is dat in de loop der jaren er dieren zullen zijn die de Aziatische hoornaar als prooi gaan zien. Dit heeft alleen wel tijd nodig.
Mss moet men dan eens op zoek naar 1 of andere exoot die als natuurlijke vijand kan dienen... :D
Wat denk je van de bijeneter die hele WESPENNESTEN slopen/opeten.
tekst en foto: KlIK
!Hans.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jossmits » vr 02 dec 2016, 08:42

Voor degenen die frans kunnen. Op de site van de imkervereniging waarvan ik lid ben staan een aantal artikelen over de Aziatische hoornaar: www.lerucherduperigord.fr . links op de openingspagina staat ergens frelon asiatique deze link gaat naar de pagina waar een aantal stukjes over deze hoornaar. Er staat ook een link naar een artikel in plosone. Het is een onderzoek hier in de regio gedaan, waar onze vereniging ook aan meegewerkt heeft. Het zelfde artikel is oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd. Het zal ook wel ergens in het engels te vinden zijn.

Jos

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » vr 02 dec 2016, 11:51

AnnekeW schreef:Daarnaast leert de geschiedenis ook dat plekken met een gezonde biodiversiteit heel veerkrachtig zijn als het gaat om het opvangen van nieuwe soorten in een gebied. Mijn hoop is dat in de loop der jaren er dieren zullen zijn die de Aziatische hoornaar als prooi gaan zien. Dit heeft alleen wel tijd nodig.
Het klopt inderdaad dat lang niet alle exoten voor problemen zorgen, ook op plekker waar de biodiversiteit niet gezond is hoeft het niet meteen mis te gaan. Maar sommige exoten zorgen wel voor problemen. De aziatische hoornaar is daar een voorbeeld van. De lijst met soorten exoten die bestreden moeten worden, die lijst van de Europese Unie bevat slechts 37 soorten. Ten opzichte van het aantal exoten dat er alleen al in Nederland groeit, bloeit, rondfladdert, zwemt en loopt, is dat heel weinig. Als ik dan denk aan onze inheemse bijenfauna, meer dan 300 soorten, waar het niet zo goed mee gaat en er komt een gevaar bij, dan komt een positief geluid over de aziatische hoornaar, nota bene ook schadelijk voor "onze bijen", mij een beetje vreemd voor. Hetzelfde geldt voor de Franse bijenfauna, daar gaat het ook niet zo goed mee. Lees maar eens: "Een verhaal met een angel" van Dave Goulson, leuk boek en leerzaam.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Hans van der Post. » vr 02 dec 2016, 12:28

Citaat imker marinus: Als ik dan denk aan onze inheemse bijenfauna, meer dan 300 soorten, waar het niet zo goed mee gaat en er komt een gevaar bij, dan komt een positief geluid over de aziatische hoornaar, nota bene ook schadelijk voor "onze bijen", mij een beetje vreemd voor.
Vind dat je nogal negatief benaderd. Anneke bekijkt het van de neutrale kant en dat is een benadering die ik wel kan waarderen. Hoe je ook het wend of keert "bestrijden" kun je deze wesp niet dan alleen de nesten op te ruimen en of de werksters wespen weg te vangen met de aangeven vanger die op de Franse site staat.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » vr 02 dec 2016, 12:57

Hans van der Post. schreef:Citaat imker marinus: Als ik dan denk aan onze inheemse bijenfauna, meer dan 300 soorten, waar het niet zo goed mee gaat en er komt een gevaar bij, dan komt een positief geluid over de aziatische hoornaar, nota bene ook schadelijk voor "onze bijen", mij een beetje vreemd voor.
Vind dat je nogal negatief benaderd. Anneke bekijkt het van de neutrale kant en dat is een benadering die ik wel kan waarderen. Hoe je ook het wend of keert "bestrijden" kun je deze wesp niet dan alleen de nesten op te ruimen en of de werksters wespen weg te vangen met de aangeven vanger die op de Franse site staat.
Dank je Hans, dit is precies mijn punt! Ook ik hang meerdere vallen op rond de bijenkasten en rond het huis, en zal niet aarzelen om de gemeente in te schakelen als ik ergens een nest weet te vinden. Meer kan ik niet doen, ze hebben zich nu eenmaal in Europa geïnstalleerd en daar moeten we het mee doen. Uitroeien is onmogelijk. En dus hoop ik er maar het beste van.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten