Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » wo 30 nov 2016, 13:56

maartenkleijne schreef:Dat zou kunnen betekenen dat de Europese hoornaar word bedreigd door de Aziatische?
Nee, dat denk ik niet. Ik zie ze altijd naast elkaar fourageren (appels, druiven etc) en op zoek gaan naar materiaal om een nest mee te maken. Ze laten elkaar met rust. Ze zoeken ook een andere woonplek. De Aziatische maakt een rond nest ter grootte van een kleine skippybal oog in de bomen, de Europese zoekt eerder holtes, muren enz. op, vergelijkbaar met de gewone wesp.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » wo 30 nov 2016, 15:52

maartenkleijne schreef:Dat zou kunnen betekenen dat de Europese hoornaar word bedreigd door de Aziatische?
Indirect wel ja, de Aziatische hoornaar is een concurrent van de Europese hoornaar, ze eten immers hetzelfde. Een van de eigenschappen die exoten hebben die die door Europese Unie op de Unielijst geplaats zijn, is dat zij schadelijk kunnen zijn voor de inheemse biodiversiteit. Andere eigenschappen zijn schade aan infrastructuur (speelt sterk bij waterplanten, grote waternavel bijvoorbeeld) en aan gewassen.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jjmvaningen » wo 30 nov 2016, 17:22

Voor wat betreft de aanpassing aan omgevingstemperatuur, ben ik bang dat de Aziaat zich daar niet aan houdt.
Deze ondersoort (sub-species) is bezig met een expansie, en de praktijk zal moeten leren waar zijn/haar maximum ligt.
(overigens was er zo'n zelfde discussie vroegâr met de Turkse tortelduif).

Op dit moment zijn er geen berichten die duiden op verdrinking (niet zijnde verdringing).
Ik wil namelijk niet op voorhand uitsluiten dat de Aziatische hoornaar de Europese hoornaar op enig moment als prooi ziet.
De tijd zal het leren. Maar voorlopig zitten we wel met het probleem van de Aziatische hoornaar.
Zoals imker Marinus (terecht) aangeeft, is het niet voor niets dat deze species op de ongewenste exotenlijst staat.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 nov 2016, 18:00

Exoten blijken vaak een veel grotere amplitude dan eerst gedacht. Bovendien speelt klimaatverandering dergelijke (tropische) soorten in de kaart.

Mij lijkt ook met name koninginneteelt problematischer worden? Stel als er 20 a 30 procent van je koninginnen uit de lucht wordt gegrepen? Of vele darren?

r. gr.
JP

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door imker Marinus » wo 30 nov 2016, 20:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Exoten blijken vaak een veel grotere amplitude dan eerst gedacht.
Ik begrijp niet zo goed wat bedoelt JP. Exoten die een amplitude zijn? Kun je de zin wat verduidelijken?

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » wo 30 nov 2016, 20:59

jjmvaningen schreef: Ik wil namelijk niet op voorhand uitsluiten dat de Aziatische hoornaar de Europese hoornaar op enig moment als prooi ziet.
Uitsluiten kun je dit inderdaad niet, maar de Europese hoornaar is toch een fors stuk groter dan de Aziatische, dus het zou mij wel verbazen.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door AnnekeW » wo 30 nov 2016, 21:10

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Mij lijkt ook met name koninginneteelt problematischer worden? Stel als er 20 a 30 procent van je koninginnen uit de lucht wordt gegrepen? Of vele darren?
De Aziatische hoornaar blijft voor de kast zweven en probeert bijen uit de lucht te plukken. In hoeverre is een jonge koningin of een dar een minder bedreven of snelle vlieger dan een gewone bij? "Mijn" Aziaten pikken misschien 1 op de 200 bijen die de kast inkomen (hoog ingeschat) en vormen dus geen enkel probleem. Maar ik heb er nog nooit meer dan twee tegelijk actief gezien, en dan alleen maar in de maanden sept/oktober. Het kan dus plaatselijk een probleem zijn of meevallen. Kijk maar naar Jos Smits, die hemelsbreed nog geen 20 km bij mij vandaan woont!

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door joselito » wo 30 nov 2016, 22:34

AnnekeW schreef: De Aziatische hoornaar blijft voor de kast zweven en probeert bijen uit de lucht te plukken.
De Europese hoornaar doet hetzelfde hier. Maar ze doen dat blijkbaar ook met wespen en andere insecten dus het zijn nuttige insecten.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door jossmits » do 01 dec 2016, 08:30

Nog even een aanvulling op de opmerking van Anneke. Dit jaar was het voor het eerst dat het echt een groot probleem was voor mijn kasten. Ik heb (inmiddels had) een volk in holle boomstam. De ingang daaarvan kon ik niet verkleinen en de hoornaars konden deze dus leegroven. Misschien is dit ook de reden dat ik dit jaar veel meer last had van de hoornaars. Deze "makkelijk"aan te vallen kast trok mogelijk meer hoornaars naar mijn kasten.
Het zou goed kunnen dat de aziatische hoornaar toch de europese verdringt. Het menu is toch ongeveer hetzelfde. Verschil lijkt mij vooral de periode aktief. De aziatische van februari tot eind november, de europese van april tot eind september. Ook zie je de europese hoornaar in het najaar meer op fruit.

Jos

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Invasive soorten:Aziatische Hoornaar(Vespa Velutina) en keine kastkever (Aethina tumida)

Bericht door ErikS » do 01 dec 2016, 08:57

Is een aangepaste variant (kleur vorm formaat) van deze nep wespennest truc een optie?

http://www.insectdirect.nl/nep-wespennest

Zou het aantal nesten in de buurt kunnen verminderen. Van de invloed op het vlieg en jachtgedrag geen idee al claim de verkoper dat ook vliegende wespen worden verjaagd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten