de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door Hans Bee » zo 11 dec 2016, 22:18

Nou ben ik echt een beginneling dus als dit een open deur is dan mag het topic meteen gesloten worden,
maar na enig zoekwerk kon ik weinig vinden over het volgende:
Vandaag was mijn studie :ugeek: thema oxaalzuur gebruik t.a.v. de varoamijt.
Een tijdje gelden sprak ik al een kruidendokter die een imker wist die zijn bijen behandelde met oxaalzuur uit zuring (of rabarber)
maar dat bezoekje moet nog plaatsvinden.

Als kind in de friese weides moest ik mij soms een weg banen door zuring.zo'n 40 jaar geleden
En dus bedacht ik mij dat het toch niet anders kan dat het natuurlijk oxaalzuur aanbod vele malen groter was,
door de zuring en de afgifte aan het grondwater. Is hier onderzoek naar gedaan?
Omdat ik weet dat er een paar bestrijdingsmiddelen zijn die specifiek gericht zijn op (klaver)zuring en de weides groene lakens geworden zijn zonder een blommetje erin. Kan ik me voorstellen dat er een directe relatie zou kunenn zijn tussen de opkomst va de varoamijt en het verdwijnen van de zuring.

Ik las dat er wel imkers zijn die een rabarberblad op hun kast leggen, om de oxaalzuur op een natuurlijke manier aan te bieden.
En zelf wil ik er graag nar toe werken om een aantal, voor de bij medicinale planten, te verzamelen en die continue in aanbod te hebben bij de kasten.
Dus de eigen bijen apotheek.

Ik was wel benieuwd of er mensen zijn die dit al in gang hebben gezet en wat hun bevindingen zijn.
Want behalve dat rabarberblad zou het dus helemaal niet gek zijn om soms een schaal zuringwater neer te zetten.

Zoals ik al begon; ik ben een newbee, kan dus prima zijn dat ik malle dingen zeg:tja, ben ook kunstenaar dus een beetje vrij associeren kan ik niet laten.


groet Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door Bart de Coo » ma 12 dec 2016, 08:42

Ik vind het inderdaad erg ver gezocht. Het belangrijkste bezwaar tegen de theorie is dat oxaalzuur in grote hoeveelheden voorkomt in de natuur en dat er vele bronnen zijn waar de bijen oxaalzuur vandaan halen. Daar komt nog eens bij dat zuring geen drachtplant is. En daar komt nog eens bij dat je de klassieke redeneerfout begaat die te boek staat als 'post hoc ergo propter hoc'. Vrij vertaald: twee gebeurtenissen die elkaar opvolgen in de tijd hoeven geen causaal verband te hebben.

Oxaalzuur komt gewoon van nature voor in honing. Ik begreep ooit dat de tamme kastanje bijvoorbeeld een hofleverancier is van oxaalzuur. Ik denk dus niet dat de opname iets uitricht tegen de mijten. Het is veel te weinig en de mijten komen er niet mee in contact.

Maar wat je zegt, laat eens een luchtbalonnetje op. Juist de beginnersblik kan soms leuke observaties en vragen opleveren.

Groet,

Bart

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door ErikS » ma 12 dec 2016, 09:16

Hallo Hans bee,

Als ik je een tip mag geven...... Luister naar alle kruiden dokters en adviezen en associeer er vrijelijk op los.
Maar zorg ook voor degelijke kennis (mag je later gerust vanaf stappen als je inzicht en ervaring groeien) om verstandig bijen te houden. Door verstandig jonge volken op te zetten, vangramen te gebruiken, goed naar bijen en hun gedrag te kijken enz kun je ook bijenhouden zonder bestrijdingsmiddelen als regel te gebruiken. Maar zorg dat je de gekende methoden kent en kunt toepassen. Je bijen zullen je dankbaar zijn en je bespaart jezelf tegenslagen.

grtz,

erik.

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door Hans Bee » za 17 dec 2016, 09:15

Tja Bart,
het is zeker niet zo dat i meen een verband te kunnen "bewijzen"
aan de andere kant valt het mij de afgelopen week wel op dat ik best wat bijval krijg van boeren en gister bijvoorbeeld een dierenarts.
En als ik de wikipedia moet geloven zijn zuring en rabarber echt twee knallers in oxaalzuur.
En waren de friese weiden vroeger meer rood dan groen. Wat wel degelijk invloed kan hebben op grondwater.
In mijn gedachte is het dus eerder oxaal(dauw) water wat de bijen tot zich nemen.

Ik ben nu al herhaaldelijk tegen gekomen dat de toename van de varoa mijt te wijten is aan de manier van imkeren,
te hobbymatig, kruisbesmettingen, maar ik ken me niet voorstellen dat dit de grote boosdoener is,
het doorbreken van de biodiversiteit heeft hier denk ik veel meer mee te maken.

Erik-
welzeker laat ik me leiden door de algemeen bekende kennis, ik ga niet artistiekerig doen met mijn bijtjes hoor.
Maar ik denk zeker dat er veel antwoorden in de natuur liggen, die wij klakkeloos over onze moderne schouder hebben gekieperd.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door imker Marinus » zo 18 dec 2016, 21:10

Hans Bee schreef:Tja Bart,
het is zeker niet zo dat i meen een verband te kunnen "bewijzen"
aan de andere kant valt het mij de afgelopen week wel op dat ik best wat bijval krijg van boeren en gister bijvoorbeeld een dierenarts.
En als ik de wikipedia moet geloven zijn zuring en rabarber echt twee knallers in oxaalzuur.
En waren de friese weiden vroeger meer rood dan groen. Wat wel degelijk invloed kan hebben op grondwater.
In mijn gedachte is het dus eerder oxaal(dauw) water wat de bijen tot zich nemen.

Ik ben nu al herhaaldelijk tegen gekomen dat de toename van de varoa mijt te wijten is aan de manier van imkeren,
te hobbymatig, kruisbesmettingen, maar ik ken me niet voorstellen dat dit de grote boosdoener is,
het doorbreken van de biodiversiteit heeft hier denk ik veel meer mee te maken.
Beste Hans,

Het ligt wat anders. Dat wij last hebben van de varroamijt komt doordat de varroamijt hier door de mens is geïntroduceerd, zo'n 30 jaar geleden, per ongeluk, niet expres. De mijt komt van oorsprong uit Azië en zat daar op een andere bij, de Indische honingbij. Die soort kan omgaan met de parasiet (volken gaan niet dood bij besmetting, de mijt wordt door de bij bestreden). Maar voor onze honingbij was de parasiet nieuw. De parasiet kan zich makkelijk van het ene naar het andere volk verplaatsten (via darren). Door die twee feiten, een nieuwe ziektekiem die zich makkelijk verplaatst, is de varroamijt een groot probleem geworden, wereldwijd, niet alleen in Nederland en dus ook in landen waar geen zuring voorkomt.

De manier van imkeren is wel van invloed op hoe volken het doen, volken van imkers die maatregelen nemen, redden het wel. Volken van imkers die dat niet doen vaak niet. Lees anders eens deze brochure van de WUR: http://www.bijenhouders.nl/files/pdf/bi ... varroa.pdf.

Hans Bee
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2016, 12:04
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: de bijen apotheek.relatie afname zuring en toename varoa

Bericht door Hans Bee » zo 18 dec 2016, 21:40

Omdat ik de woorden van mijn mentor waarschijnlijk fout heb geinterpreteerd is dit uitgangspunt fout geweest.
ik realiseer mij nu pas dat er voor de aziatische variant
dus helemaal geen varoamijt in europa was.
Ik ging er dus van uit dat er voor die tijd een europese variant was.
en dat er door de introductie van de aziatische vartiant pas werkelijk het probleem was geboren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten