winterbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » do 22 dec 2016, 13:42

Vanwege dracht gingen de HK's er bij mij ook pas einde augustus af. Ik sta wel geïsoleerd dus weinig last van besmetting. Maakt natuurlijk wel uit.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door johan » do 22 dec 2016, 14:36

andere jaren lees je hier deze tijd van het jaar verhalen van imkers die de helft van hun bijenvolken zijn verloren.
Ik heb de indruk dat dit fenomeen zich dit jaar nagenoeg niet voordoet. het is nog vroeg om te concluderen dat de bijenvolken die er nu nog zijn, ook daadwerkelijk de winter zullen overleven, maar normaal gesproken krijg je nu toch al wel een idee welke richting het zal uitgaan.
Ikzelf heb 23 volken ingewinterd: 3 6-ramers, de rest zat op minimum 8 ramen. gisteren gedruppeld. Allemaal in leven. 4 volken op 4 straatjes, de rest op 5-8 straatjes. ik heb enkel met oxaalzuur bestreden.
het lijkt wel alsof de meeste imkers steeds beter beginnen te begrijpen wat er nodig is om hun volken door de winter te krijgen.. al kan ik natuurlijk de bal ook volledig misslaan.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » do 22 dec 2016, 18:49

Ik heb vanaf 2013 geen sterfte meer. Daarvoor was het een drama. Winter 2007/2008 kreeg ik voor het eerst met sterfte te maken. Daarna 5 jaar nodig gehad om het probleem te tackelen...
Gr. Hans

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Gait » do 22 dec 2016, 19:04

Ik bedoel natuurlijk oxaalzuur. Heb in dit eerste jaar mee gelopen met ervaren imker en hij behandelde pas laat. Ik dus ook. Volgend jaar ga ik dat heel anders doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten