winterbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jurgend1971
Berichten:44
Lid geworden op:zo 20 dec 2015, 03:51
Imker sinds:2016
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Adegem / Belgie
Contacteer:
winterbehandeling

Bericht door Jurgend1971 » ma 19 dec 2016, 20:15

Vandaag oxaal gedruppeld.. en tot mijn verbazing sterke volken.. heel blij
Heb 3 volken, 2 volken op 1 BK en 1 volk op 2 BK..
Ze zaten mooi op tros.
Deze op 1 BK hadden beide een goede 7 straten bijen.. had ik niet verwacht..
en het volk op 2 bk.. massa bijen.. + 8 straten..

Het druppelen ging heel goed, had me goed voorbereid en heeft niet veel tijd in beslag genomen zodat ze zeker niet teveel warmte zouden verliezen..

Wilde dit gewoon eens delen met jullie omdat ik zeer blij ben met men volken

grtsss
Jurgen

DeVeluwBij
Berichten:8
Lid geworden op:di 06 dec 2016, 01:41
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door DeVeluwBij » di 20 dec 2016, 08:44

Ik ben alleen nog maar een lezer, maar tussen alle kritische (op het beledigende af) berichten is dit een heel prettig bericht. Dat wou ik toch ff delen :whistle:

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » di 20 dec 2016, 18:38

Dat is een mooi bericht Jurgen!

Ik heb vandaag mijn 9 volken ook gedruppeld en kon toen even zien hoe het met ze ging.

Altijd weer spannend vind ik.

Ze zaten bij mij op 4 straatjes (6-ramer) tot zelfs een op 10 straten. De meeste op 6-8. Het ziet er goed uit.

Het laatste volk dat aan de beurt was, zat op 10 straten in de onderbak. Ik moest de ramen van de onderbak loswrikken van die van de bovenbak bij het omhooghalen daarvan. De bijen kwamen daardoor van de tros en vlogen op. Niet handig met +1 graad.
Ik stond wel versteld hoe groot dat volk was. Ze zijn niet de aardigste om mee te werken, maar behalen wel de beste resultaten. Ik heb trouwens geen ras, ben met mijn volken heel tevreden.

Altijd weer soort van opgelucht als je geen dood volk bent tegengekomen. Dat was jaren terug wel anders.

Gr. Hans

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 dec 2016, 19:06

Hans schreef: Ik heb trouwens geen ras, ben met mijn volken heel tevreden.

Gr. Hans
:think: :think: Dat kan het beste ras wel eens zijn . :D

Jaap v P

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » di 20 dec 2016, 19:14

Ik heb in mijn leven 2 Herdershonden gehad. Een was een rashond, de ander niet.

De rashond is 12 geworden en was gevoelig en vatbaar. Erg lief dier maar wel zwakker. De andere hond werd 16 en was van staal. Veel minder gevoelig en vatbaar.

Ik hoor dat vaker terug bij honden. Zou het met bijen ook zo kunnen zijn? Daar lees ik eigenlijk weinig over.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door maartenkleijne » di 20 dec 2016, 20:07

Pedigree bijen gaan meestal hoogstens 2 jaar mee, dus we zullen het w.s. nooit weten......
gr,
m

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » di 20 dec 2016, 20:14

Dit volk gaat nu het 5e jaar in onafgebroken. Huidige koningin is achterkleindochter van eerste koningin. :wink:

Taai zijn ze dus wel.

Maar ik heb verder geen ervaring met andere rassen.

Is verder ook niet zo heel belangrijk, als je er maar plezier mee hebt. En omgekeerd natuurlijk ook (dat zou pas interessant zijn om te weten). :D

Gr. Hans

Gait
Berichten:40
Lid geworden op:ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Gait » do 22 dec 2016, 02:28

Bij het druppelen van mierenzuur moest ik helaas constateren dat één van mijn twee volken verdwenen was. Volk is goed ingewinterd op 2bk simplex. Hyveclean behandeling uitgevoerd in begin september. Ruim voldoende voer. Jl maandag de kast open en zaten er nog trosjes dode bijen op de raten, ca. 10% van het volk. De rest lag niet op de bodem en is verdwenen. Ik kon zo gauw geen misvormingen zien. De mijtenval was ook niet idioot groot bij de varoabehandeling in september. Er waren stukken raat al ontzegeld. Het lijkt dat ze onder het eten in één keer de benen hebben genomen. Ik zal een doosje bijen naar de WUR sturen. Misschien dat zij weten wat er aan de hand is geweest.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door Hans » do 22 dec 2016, 10:54

Dat is een naar bericht, vooral als je het niet verwacht en het volk goed verzorgd hebt.

Ben heel benieuwd naar de uitkomst wat dat geweest kan zijn. Misschien een virus of zijn ze verstoord door iets.

Gr. Hans

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: winterbehandeling

Bericht door szx2js » do 22 dec 2016, 11:42

Gait, ik hoop dat je met oxaalzuur gedruppeld hebt in december (je zegt mierenzuur). Waarom heb je de zomerbehandeling pas begin september uitgevoerd? In augustus, maar zeker in september en oktober moeten de langlevende winterbijen geboren worden. Indien je broed begin september volop is besmet met mijten, worden er veel te weinig langlevende winterbijen geboren, dus korter levende zomerbijen. Waarbij ze tevens vanwege de mijten een slechtere weerstand hebben tegen virussen.
Bij een te late bestrijding loop je dus het risico dat je volk in elkaar klapt in november, vanwege een gebrek aan langlevende winterbijen.

Je kunt nu het beste zelf een test doen via de spoelmethode. Tel ongeveer 200 dode bijen af in een honingpot en schud ze tien minuten in warm water met een paar druppels afwasmiddel. Daarna uitgooien op een dubbele RVS-zeef en goed afspoelen. De mijten liggen op de onderste zeef.
Bij meer dan 30 mijten op de 200 bijen, is je mijtbesmetting en de daaraan gekoppelde virusdruk de oorzaak van het sterven en verdwijnen van de bijen. Lees ook Bijenwerk voor de spoelproef.
Op de homepage kun je de informatie m.b.t. de oxaalzuurbehandeling en je dode volken kwijt! Svp invullen!
Groet,
Ben
PS Bijen@wur controleert niet op virussen (PCR test is te duur). De varroabesmetting kun je snel zelf vaststellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten