Bestrijding varroa begin mei

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » do 04 mei 2017, 11:18

Dag Jack,

Het kan inderdaad toeval zijn.
Ik zal zaterdag goed kijken of ik wat kan concluderen uit de bijen en de varroalade.

Ik zal laten weten wat ik (denk te) zie(n).

Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » za 06 mei 2017, 20:21

Vandaag uitgebreid kunnen kijken bij de volken.
Gelukkig was er nog een beginnend imker die de cursus natuurlijk bijenhouden volgt bij een leerling van ALbert Müller (Ik ken hem niet, maar schijnt een bekende naam te zijn). Samen voelden we ons dus heel wat mans.

Het eerste volk (die we een aantal weken geleden als zwerm hebben geschept vanaf het oudste volk) konden we minder over zeggen.
We konden geen koningin vinden (wat met onze beginnes blik niet wil zeggen dat die er niet is natuurlijk).
Verder vonden we aardig wat gesloten en open honing.
Ook veel werksterbroed, maar geen darrenbroed. Alle broed leek gesloten.
Een tweetal zwermcellen die al leken opengebroken te zijn.

Met dit volk hebben we de poedersuikertest gedaan voor de Varrao.
Bekertje bijen geschept (nou ja, afgeslagen in het bekertje) en in het emmertje gedaan. Poedersuiker erop en drie minuten later omgekeerd en geteld. Hoewel het nog niet meevalt om kleine beestje te ontwaren in een laagje poedersuiker kwamen we op plm. 10 stuks uit.
Volgens de bijsluiter is dus behandeling in de nabije toekomst nog goed succesvol.


Het tweede volk (het originele waar we mee zijn begonnen) leek in heel prima staat te zijn.
We vonden veel gesloten werksterbroed en darrenbroed (niet heel veel darrenbroed, maar misschien is dat omdat het toch flink koud is geweest).
Tevens vonden we open broed in alle stadia.
Tevens zag ik de moer parmantig rond paraderen.
Verder maakte mijn collega mijn attent op bijen die aan het dansen waren.
Al met al een pracht gezicht en voor mij als beginner een pracht ervaring.
Omdat dit volk in zo'n prima staat leek wilde we het niet verder storen en hebben het hier bij gelaten.
Omdat de kasten naast elkaar staan vermoed ik dat een besmetting met varroa in beide kasten ongeveer hetzelfde zal zijn.
Als we den ene kast gaan behandelen, dan moeten we de andere kast toch ook doen i.v.m. overbrengen van de mijt.

Omdat we, zeker dit jaar nog, alleen geïnteresseerd zijn in het gedrag van de bijen en het laten groeien van sterke volken gaat het nu niet om het afhalen van de honing. Die mogen ze houden voor de winter. Eventueel overschot denk ik te bewaren voor bijvoeren in de winter.
Behandelen tegen varroa hoeft dus niet te wachten tot na de honingafname.

In eerste instantie, zowel uit gemakszucht als uit het idee dat het minden belastend is voor het volk, wil ik thymovar proberen. Makkelijk in te zetten en hopelijk succesvol.

Al met al was het een geweldige dag om weer veel te zien en te leren.

Een spannend moment nog vlak voor ik weg ging (dochter van vier moest douchen en slapen). Gelukkig waren mijn twee mede-imkers er nog, want vlak voor vertrek nog even naar de kasten gelopen er er hing een hele zwerm in de braamstruik naast de kastenn.
Kennelijk toch één van de volken gaan zwermen.
Gelukkig hadden we nog een aantal simplexkasten klaarstaan, die meteen in gebruik konden.
Zij gaan de zwerm scheppen en in een kast doen. Hopelijk gaat dat goed en misschien dus nog een volkje erbij. :be8:

Zijn er nog ervaren imkers die met de gegevens die ik door heb kunnen geven, iets zinning kunnen toevoegen of tips geven, dan is alles welkom natuurlijk.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door jossmits » do 18 mei 2017, 13:59

mij lijkt 10 stuks varroa in een bekertje bijen uit een zwerm van dit jaar erg veel. Het werkelijke aantal in de totale zwerm moet dan behoorlijk groot zijn.
Een goede inschatting van het aantal varroa in een volk is het volgende. Je houdt over een week de natuurlijke varroa-val op de varroa lade bij. Je neemt daarvan het daggemiddelde. Dit vermenigvuldig je met 30 in de maanden mei t/m aug, met 400 in de maanden nov t/m febr. De overige maanden met 100. Deze methode is ontwikkeld door de bee-unit van het engelse instituut FERA.
mijn ervaring, met een beperkt aantal kasten is dat dit aardig klopt, in elk geval voor de maanden april t/m sept. Andere maanden heb ik niet vergeleken.

Jos

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door G,A3. » do 18 mei 2017, 21:46

Zag gisteren er nog een met 3 Varroa's.
Bijlagen
20170516_173857.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten