Bestrijding varroa begin mei

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » wo 03 mei 2017, 08:32

Dag allemaal,

even een beginnersvraag.
Ik imker samen met een kennis. Het is voor mij allemaal nog vrij nieuw, maar ontzettend leuk.
Nou zag ik vorig weekend een bij met een (denk ik) varroamijt op haar rug.
IN de boeken lees ik dat je dat eigenlijk alleen ziet als de hoeveelheid varroa erg hoog is.
Ik wil dit weekend nog eens goed kijken, maar misschien moeten we toch gaan bestrijden.

Ik hou niet zo van al te heftige middelen, dus dacht aan Apiguard of THymovar.
Kan ik dit nu gewoon gebruiken, of kan dat pas op een ander moment in het jaar?

Alle info is welkom.

Alvast dank,

Toon

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Bart de Coo » wo 03 mei 2017, 10:21

Toon,

Dus als je een mijt op een bijenrug ziet zitten, dan is de besmetting hoog. Misschien is dat zo. Durf ik niet te zeggen. Toch raad ik je aan om te wachten met de bestrijding tot het volk geen broed heeft. Afgezien daarvan staat er wellicht een honingbak op je volk en in die toestand wordt er niét bestreden, omdat je daarmee je honing bederft.

Die broedloze toestand dient zich een paar weken na de (kunst-)zwerm aan. Op dat moment behandel je de achtergebleven broedloze bijen met een oxaalzuuroplossing. Beschrijvingen daarvan en links daarover vind je elders in deze rubriek.

Groet,

Bart

Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » wo 03 mei 2017, 12:27

Dag Bart,

dank voor je reactie.
Het stond dacht ik in het boek van Jeroen Vorstman dat, wanneer je de varroamijt op een bij ziet zitten, er veel mijten moeten zijn.

Ik zal nog een paar weken wachten. Ze zijn twee weken geleden gaan zwermen. Die zwerm zit inmiddels zit in een nieuwe kast.
Er staat op dit volk nog geen honingkamer.

IS oxaalzuur een betere optie dan Apiguard/Thymovar, of vergelijk ik nu appels met peren?

Groet,
Toon

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door JackC » wo 03 mei 2017, 13:02

Een Zwerm is een uitstekend moment om te behandelen, er is dan immers nog geen gesloten broed. Het hoofdvolk (waarvan de zwerm vertrokken is) komt nu ook in een broedvrije periode, er is immers nog geen nieuwe leggende koningin. Dus eerst de zwerm behandelen en als alle broed is uitgelopen in het hoofdvolk ook dat met melkzuur of beter oxaalzuur.
Mogelijk ben je echter bij de zwerm al te laat, bij een voorzwerm met oude koningin zal deze zo snel mogelijk weer aan de leg gaan, de behandeling zou dan moeten plaatsvinden vóór het broed weer gesloten is.

Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » wo 03 mei 2017, 13:10

Inderdaad misschien iets te laat nu.
Ik ga zaterdag weer naar de bijen toe. Dan kijk ik hoe het met het broed staat.
Misschien een hele domme vraag, maar stel dat ik met mijn beginnersoog wat over het hoofd zie en toch bestrijd terwijl er nog wat broed is.
Los van het feit dat mijn intentie zeker niet is om onnodig bijen/larven te doden, mishandelen of anderszins te pesten, hoe desastreus is het voor het volk als ik per abuis toch zou bestrijden, met welk middel dan ook.
Gaat dit alleen ten koste van het broed wat op dat moment open is, of heeft dit een veel grotere impact op de imme als geheel?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door ErikS » wo 03 mei 2017, 13:32

Je bent beginner ;-)

De basis van varroa controle is tellen van de gevallen mijten op de varroalade. Dus dat is stap 1, vaststellen van de besmetting.

- Een zwerm is altijd arm aan varroa dus ik zou nu niets doen met de zwerm.
- Een volk verliest een deel van zijn varroa door een broedstop.
- Een goede regel is in het honing seizoen niet behandelen voordat de honing is afgenomen.

Dus tenzij je een hoge besmetting aantreft nu niets doen. Genieten van je bijen en je voorbereiden in augustus een behandeling te doen als het nodig is.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Bart de Coo » wo 03 mei 2017, 22:25

Ik ben het eens met Erik.

Een natuurzwerm hoef je volgens mij voorlopig niet te behandelen, omdat ze altijd weinig mijten hebben. Als je dat per se wilt, dan kun je de zwerm snel na het scheppen benevelen met een oxaalzuuroplossing, maar daarvoor is het in Toons geval duidelijk te laat. Oxaalzuur bereikt de mijten in het gesloten broed namelijk niet; alleen de mijten die op de bijen zitten.

Als straks de honing afgenomen is, dan is het half juli. Ik zou er wel voor willen pleiten om het volk op dát moment te bestrijden, dus nog in juli. Het is namelijk een goede zaak dat de bijen die moeten gaan zorgen voor de winterbijen al zo veel mogelijk vrij van mijten zijn.

Omdat er half juli veel broed in de volken zit, is een oxaalzuurbehandeling zinloos. Gebruik in dat geval een thymolproduct of mierenzuur.

Ik wil Toon nog wel even waarschuwen voor het fenomeen 'maagdenzwerm'. Als je al zo vroeg in het seizoen een voorzwerm schept, met een oude moer erin dus, dan kun je er donder op zeggen dat zo'n volk nog een keer zwermt.

Als het volk opnieuw zwermneigingen vertoont, dan moet Toon zich maar weer melden.

Groet,

Bart

Toon
Berichten: 7
Lid geworden op: za 26 jul 2014, 20:58
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 3
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door Toon » do 04 mei 2017, 08:43

Dank Bart en Erik,

Ik zal er alert op zijn.
Ik heb nog 3 simplexkasten leeg staan, dus mocht er weer een zwerm komen, dan is de behuizing paraat.

Het is de bedoeling om, in ieder geval dit jaar, geen honing af te nemen. Mijn grootste liefde is voor de bijen en minder voor de opbrengst. Ik wil graag kijken hoe de volken zich ontwikkelen en kijken of ze genoeg honing maken om zelfstandig gezond de winter door te komen.
Maakt het in dat geval nog uit wanneer en welke bestrijding io gebruik?

Ik zit nog te bedenken wat beter is hiervoor. Een nieuwe honing kamer plaatsen, telkens wanneer er een vol is, of de volle raten opslaan en inhangen wanneer nodig.
In het eerste geval wordt de inhoud van de kast natuurlijk steeds groter, wat m. i. voor de warmtehuishouding niet ideaal is. In het tweede geval moet ik de kast af en toe openmaken (ik weet niet of ik tegen die tijd genoeg routine heb om de hoeveelheid voedsel op gewicht te bepalen) om te controleren en nieuwe raten in te hangen. Lijkt me ook zeer slecht voor de temperatuur.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door JackC » do 04 mei 2017, 09:03

Volgens mij kun je er niet van uit gaan dat een zwerm uit een, zoals Toon aangeeft, zwaar besmet volk weinig mijten heeft. De mijten van die zwerm zitten onvermijdelijk op de bijen, dus bestrijden met oxaalzuur lijkt mij geen slechte keuze. Zou het zo zijn dat er geen mijten met de zwerm meekwamen dan zou het achtergebleven volk direct dubbel belast zijn en lijkt me bestrijding hier erg op zijn plaats; mogelijk heeft dit volk na de moerwissel nog geen/weinig gesloten broed op dit moment en kan het dus ook met oxaal behandeld worden. Als een beginner al constateert dat zijn volk zwaar besmet zou zijn dan is er toch waarschijnlijk wel wat aan de hand.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa begin mei

Bericht door JackC » do 04 mei 2017, 09:05

Even teruglezend naar de openingsbijdrage: één mijt op één bij gezien kan ook toeval zijn, natuurlijke mijtval controleren kan tot heel andere conclusies leiden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten