Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 13 aug 2017, 19:45

Mooi. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Is thermobehandeling onzin of wil je wat anders zeggen? Ik snap het niet goed.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 aug 2017, 19:56

JanvdR schreef: Ik snap het niet goed.
Ik wil niets meer of minder zeggen dan ......Wanneer dat werkt zullen er in de extreem warme streken geen varroamijten zijn .

Jaap v p

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 13 aug 2017, 21:05

Dat het werkt kan ik je verzekeren. Daarover is literatuur genoeg. Zie een aantal threads met literatuurverwijzingen hierboven. Over de tropen kan ik geen uitspraken doen omdat ik hier eigenlijk niets over weet. Ik imker hier en niet in de tropen.
Imkeren houdt voor mij in dat ik zo natuurgetrouw mogelijk met mijn bijen omga. Dit in tegenstelling tot bijenhouders die vooral uit zijn op eigen gewin die desnoods gebruik maken van middelen die bijonvriendelijk zijn. Vergelijkbaar met het recente eierenschandaal.

Ik zou onmiddellijk stoppen met imkeren als het op de natuurvriendelijke manier niet mogelijk zou zijn. Door de ontdekking van de thermobehandeling ben ik weer begonnen met imkeren. Daarvoor walgde ik van de middelen als apistan etc. Ik verkoop geen honing met vergif. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Ook zuren, hoe natuurlijk ook, behoren niet tot mijn favorieten.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat wetenschappers in westeuropa zo weinig kennis hebben van wat in oosteuropa al lang bekend was over thermobehandeling. In oosteuropa was de varroamijt al veel eerder een plaag. Zij hebben een adequate manier, zonder vergif , gevonden die de mijt bestreed. Aanvankelijk was die methode nogal ruig, thermo plus mechanische behandeling met als gevolg nogal wat stress. Sindsdien zijn die methoden vooral in de duitstalige landen, verfijnd zodat de bijen geen stress meer ervaren.
Een eclectisch onderzoek, zou ik aanbevelen, zou westeuropa best kunnen helpen, De middelen daarvoor worden door de overheid natuurlijk niet beschikbaar gesteld. Het wordt te duur omdat de russische taal niet voor iedereen te begrijpen is. Toch zijn er publicaties in het engels die veel licht op de zaak laten schijnen.
Een lang betoog, ik weet het, maar ik zeg het alleen omdat ik vind dat het van levensgroot belang is dat we onze bijen respectvol behandelen.

Mag ik nog even opmerken dat al die bijenhouders de landbouwers die pesticiden en herbiciden gebruiken veroordelen de hand in eigen boezem mogen steken.

Groet, Jan.

PS Ik heb ondertussen al aardig wat literatuuronderzoek gedaan. Ik vind veel in het duits en het engels. Merkwaardig genoeg heel weinig in het nederlands. Is er iemand die mij verder kan helpen? Aankomende winter wil ik proberen een samenvatting te geven over wat ik gevonden heb.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 15 aug 2017, 20:10

Een week na de behandeling vallen nog steeds tientallen mijten. Dat betekent dat de, voor de varroa, dodelijke temperatuur tot in de broedcellen kwam. Anders was het al in een paar dagen afgelopen. Na nog een week zal de mijtenval wel afgelopen zijn. Het broed is dan immers uitgelopen.
In de literatuur over de bijensauna las ik dat twee behandelingen per jaar voldoende is. Bij lezing van andere literatuur betwijfel ik dat. Ik denk, misschien niet nodig, dat een behandeling van om de twee maanden in het broedseizoen meer effect sorteert.

Ik heb geconstateerd dat het volk na de behandeling veel vitaler was. Anders als de zuurpruimen ernaast, maar ja die waren behandeld met mierenzuur.

Wat een zalig idee om die zonnebeestjes (Jakob Streit) op een milieuvriendelijke manier te mogen helpen.

Groet,
Jan.
Laatst gewijzigd door JanvdR op wo 16 aug 2017, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door victort » di 15 aug 2017, 22:21

Mooi onderwerp! Heb je wat beeldmateriaal ter visualisatie?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door G,A3. » wo 16 aug 2017, 00:32

Beste janvdR ,als je geheel milieu vriendelijk bijen wilt houden warm ze dan niet op maar probeer (roof ?)mijten in je kast te krijgen en doe dan ,voor de rest , totaal niets aan Varrao bestrijding. Dat is ook mogelijk maar geeft misschien niet de hoogste honing opbrengst.

G,A3.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Tieme » do 17 aug 2017, 09:12

Hi JanvdR,

Dat er nog steeds tientallen mijten vallen kan ook betekenen dat de behandeling maar weinig heeft geholpen en je veel varroa in je volk hebt.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 17 aug 2017, 09:39

victort schreef:Mooi onderwerp! Heb je wat beeldmateriaal ter visualisatie?
Ik zal binnenkort een paar foto's maken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 17 aug 2017, 09:40

G,A3. schreef:Beste janvdR ,als je geheel milieu vriendelijk bijen wilt houden warm ze dan niet op maar probeer (roof ?)mijten in je kast te krijgen en doe dan ,voor de rest , totaal niets aan Varrao bestrijding. Dat is ook mogelijk maar geeft misschien niet de hoogste honing opbrengst.

G,A3.
Ik houd het voorlopig op behandeling met warmte.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 17 aug 2017, 09:41

Tieme schreef:Hi JanvdR,

Dat er nog steeds tientallen mijten vallen kan ook betekenen dat de behandeling maar weinig heeft geholpen en je veel varroa in je volk hebt.

groeten,
Tieme
Dan zouden ze voor de behandeling toch ook bij tientallen moeten vallen? Het waren er 1 of 2 per dag.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten