"Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

"Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door Fish » wo 07 jun 2017, 20:52

Ik kwam deze tegen in de e-mail, wilde het graag met jullie delen. Persoonlijk ga ik de kat uit de boom kijken, maar ik ben erg benieuwd wie wél durft. Hier een folder, lijkt dezelfde werkzame stof als Bayvarol. Iemand daar ervaring mee?
Nieuw diergeneesmiddel tegen de Varroa mijt bij honingbijen

PolyVar® Yellow – Bayer’s nieuwe bijdrage tot een duurzame bestrijding van Varroa

De Animal Health afdeling van Bayer brengt vanaf midden juli een innovatief middel in de handel tegen de varroamijt: PolyVar® Yellow.
Onderzoekers van Bayer en van de universiteit van Halle in Duitsland hebben een nieuw onderdeel ontwikkeld in de geïntegreerde varroabestrijding: PolyVar® Yellow. Het gaat om een plastic strip met daarin de werkzame stof die aan de ingang van de bijenkast wordt aangebracht als een ingangspoort. De strip bevat gaten waar de bijen doorheen kruipen om de bijenkast in en uit te kunnen vliegen. “Daarbij krijgt de honingbij enkele nanogrammen van de werkzame stof flumethrine, een synthetisch pyrethroïde, op zich en geeft dit door naar de andere bijen en zo naar de mijten,” aldus dierenarts Klemens Krieger, parasitoloog bij Bayer. “Gedurende vier maanden wordt de nieuwe werkzame stof gecontroleerd vrijgegeven uit de polymeermatrix van de strip. Deze geringe dosis is voldoende om de mijten te doden op de bijen en in de kast, maar vormt geen gevaar voor de bijen zelf,” zegt Krieger, “en er worden geen residuen in honing vastgesteld.”

Onderzoekers van de Duitse universiteiten van Stuttgart Hohenheim en Halle hebben aangetoond dat vooral aan het einde van de zomer, wanneer er onvoldoende nectar beschikbaar is, de mijten vaak overgedragen worden naar andere bijenkolonies, vooral in gebieden waar veel bijenkasten staan. “In verschillende gevallen hebben we een insleep gedocumenteerd van meer dan 1.000 mijten in één enkele bijenkolonie in slechts drie dagen,” melden prof. Nikolaus Koeniger en dr. Gudrun Koeniger. En juist dat feit leidde tot het idee van een Varroa ingangspoort”.

Een gerichte varroabestrijding aan de ingang van de bijenkast voorkomt niet alleen insleep van nieuw aangekomen mijten, maar ook de bestaande mijten in de bijenkast worden aangepakt wanneer ze zich vasthechten aan de werksters die door de PolyVar Yellow strip vliegen tijdens hun normale regelmatige reinigingsvluchten. In verschillende laboratorium- en praktijkproeven hebben de onderzoekers de samenstelling en de vorm van de strip samen met Bayer onderzoekers verbeterd en de veiligheid en doeltreffendheid onder praktijkomstandigheden aangetoond. Deze onderzoeken vonden plaats aan de Wageningen Universiteit, maar ook in instituten in Duitsland, Frankrijk en Spanje.

PolyVar® Yellow wordt meteen na de honingoogst en het slingeren aangebracht om te waken over een gezonde ontwikkeling van de bijen. De behandeling moet voortduren tot het einde van de vliegactiviteit, tussen negen weken en vier maanden. Dit voorkomt herbesmetting door vreemde bijen van andere, onbehandelde bijenkolonies. Om de ontwikkeling van resistentie tegen pyrethroïden te voorkomen, mag PolyVar® Yellow niet gedurende opeenvolgende jaren ingezet worden. Er moet afgewisseld worden met andere producten met een ander werkingsmechanisme.
PolyVar® Yellow is zonder voorschrift beschikbaar vanaf medio juli.

PolyVar® Yellow 275 mg strip voor in de bijenkorf Werkzaam bestanddeel: flumethrine 275 mg per strip. Doeldiersoort: honingbij (Apis mellifera). Indicatie: voor de behandeling van varroamijtziekte bij honingbijen veroorzaakt door voor flumethrine gevoelige Varroa destructor mijten. Contra-indicatie: niet gebruiken in geval van bekende resistentie tegen pyrethroïden zoals beschreven in rubriek Speciale waarschuwingen. Bijwerkingen: geen bekend. Dosering: voor gebruik in de bijenkorf. Gebruik aan de ingang van de bijenkorf als een poort. Gebruik twee strippen per standaard bijenkorf. Wachttijd: honing: nul dagen. Niet gebruiken tijdens de honingdracht. Houder van de vergunning voor het in de handel brengen: Bayer B.V., Energieweg 1, 3641 RT Mijdrecht. REG NL 118723. Kanalisatie: vrij. Verdere informatie is op aanvraag beschikbaar bij Bayer B.V..

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door Oranjedal » wo 07 jun 2017, 23:32

Om de ontwikkeling van resistentie tegen pyrethroïden te voorkomen, mag PolyVar® Yellow niet gedurende opeenvolgende jaren ingezet worden. Er moet afgewisseld worden met andere producten met een ander werkingsmechanisme.
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door Bart de Coo » do 08 jun 2017, 07:32

35€ voor 10 strips. 2strips zijn voldoende voor één volk. Dure grap.

Ik ben schoolmeester moet je weten, en als ik één keer in de paar jaar een beetje oxaalzuur nodig heb, dan meld ik mij bij de vakgroep scheikunde en dan krijg ik een potje mee, gratis. Oxaalzuur lijkt voor mijn bijen voldoende te zijn. Ik winter telkens goed uit.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door gijs.v » do 08 jun 2017, 18:49

Ik vertrouw die farmaceuten hierin niet. Dus ik waag me er niet aan.


Gijs met Tapatalk

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door gijs.v » ma 12 jun 2017, 06:57

Bayer produceert ook gewasbeschermingsmiddelen. Beetje tegenstrijdig.



Gijs met Tapatalk

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door AnnekeW » ma 12 jun 2017, 07:19

Hmmm, een insecticide gebruiken om varroa bij bijen te doden? :think:
Nee, bedankt!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 jun 2017, 09:42

AnnekeW schreef:Hmmm, een insecticide gebruiken om varroa bij bijen te doden? :think:
Nee, bedankt!
Ja dit kan de varroa is een spinachtige en geen insect. :whistle:
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door AnnekeW » ma 12 jun 2017, 10:06

Hans van der Post. schreef:
AnnekeW schreef:Hmmm, een insecticide gebruiken om varroa bij bijen te doden? :think:
Nee, bedankt!
Ja dit kan de varroa is een spinachtige en geen insect. :whistle:
Ok, maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat pyrethroïdes insecticides zijn, en aangezien onze bijtjes wel degelijk insecten zijn :whistle:, komt dat spul niet in de buurt van mijn kasten

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 12 jun 2017, 11:16

Deze strips zijn toch niet nieuw :o
Is vorig jaar ook al melding van gemaakt, maar kan dat zo niet snel terugvinden.
Bayer, hun consorten en producten blijven discutabel in combinatie met onze bijen en andere bestuivende insecten.

Onze Nieuw-Zeelandse imker collega's blijven met de natuurlijke bestrijding van Varroa dmv Hypoaspis goede resultaten boeken.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: "Nieuw" middel tegen varroa; Polyvar Yellow

Bericht door Fish » ma 12 jun 2017, 13:55

Het is in die zin nieuw, dat het in juli pas op de markt zal verschijnen in Nederland. Ik heb nieuw in de titel ook maar tussen aanhalingstekens gezet sinds het dezelfde werkzame stof is als in Bayvarol; niet toegestaan in Nederland, wel in Groot-Brittannië. Daar wordt het voor zover ik kan achterhalen al gebruikt sinds de varroa in 1992 in Groot-Brittannië is ontdekt. Er vallen wel onderzoeken te vinden waarin de resistentie van varroa mijten voor flumethrine in kaart is gebracht, vandaar dan ook het "om-en-om" systeem wat wordt aangeraden. In ieder geval is de resistentie van varroa voor deze stof al op veel plekken aangetoond.

Helaas is flumethrine terug te vinden in was (vervuiling), dit is al meer dan 20 jaar bekend (voorbeeld). Bayvarol zijn strips met flumethrine, en wordt door fysiek contact tussen bijen verspreid. Polyvar Yellow zijn de "vlieggatverkleiner" strips met flumethrine, maar aangezien dit eenzelfde verspreidingsmechanisme heeft als Bayvarol ben ik erg bang dat het op deze manier ook in de wascirculatie terechtkomt. Ik heb vluchtig gekeken, maar volgens mij is er niet naar was-residuen gekeken bij het veilig verklaren van dit middel voor Nederland.

Bayer heeft alle bestuursleden van NBV-verenigingen aangeschreven om dit middel onder de leden bekend te maken, ik neem aan dat deze contactinformatie door de NBV zelf is verstrekt. Ik vind het erg merkwaardig dat dit middel ten eerste is goedgekeurd, en ten tweede dat de NBV er enigszins aan meewerkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten