Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door jjmvaningen » ma 18 sep 2017, 23:32

Onderzoek laat zien dat noch ziekten, noch het landschap of voedsel, noch chemische middelen als enige oorzaak van wintersterfte aangewezen kunnen worden. Onderzoek van Naturalis&WUR.
zie ook: https://www.naturalis.nl/nl/over-ons/ni ... ningbijen/
groet, jacques

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 sep 2017, 23:43

jjmvaningen schreef:Onderzoek laat zien dat noch ziekten, noch het landschap of voedsel, noch chemische middelen als enige oorzaak van wintersterfte aangewezen kunnen worden. Onderzoek van Naturalis&WUR.
zie ook: https://www.naturalis.nl/nl/over-ons/ni ... ningbijen/
groet, jacques
Wat is dan wel de oorzaak van "wintersterfte"?
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door gijs.v » di 19 sep 2017, 06:45

De combinatie van deze factoren en de imker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Tieme » di 19 sep 2017, 13:26

Echt zo'n conclusie om meer onderzoek te verantwoorden. Daar wordt ik wel eens moe van.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Primus » di 19 sep 2017, 15:00

Iedereen weet ondertussen wel dat de varoamijten de emmer doen overlopen, maar dit wil niet zeggen dat de rest onschuldig is denk ik.

MVG CP

Geert van Schaik
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 15:05
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Ligustica
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Geert van Schaik » di 19 sep 2017, 15:37

Ik neem aan dat WUR staat voor Wageningen Universiteit. Er is geen Universiteit waar zoveel onderzoek gefinancierd wordt door partijen, die belang hebben bij een bepaalde uitslag. Bedrijven die verdelgers produceren willen niet dat er een eenduidige conclusie komt, dat pesticiden of herbiciden de oorzaak van de wintersterfte zijn. Een bedrijf als Monsanto (van Roundup!) is hier om bekend. Dit soort bedrijven financieren onderzoek waar steevast meerdere oorzaken van een probleem genoemd worden. Dit onderzoek is voor 51% gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken en voor 49% door Nefyto, wat een platform is van bedrijven die pesticiden en herbiciden produceren. http://www.nefyto.nl/Organisatie/Deelnemers
Bij onderzoek sluit je factoren uit. Je kunt in een laboratorium voor bijenvolkeren de temperatuur en het voedselaanbod constant houden en dan onderzoek je de effecten van verschillende bestrijdingsmiddelen. Bij andere volken varieer de temperatuur en laat je de andere factoren constant zijn. En bij de derde groep varieer je het voedsel aanbod. Het gaat ook om de onderzoeksopzet. Het is al eerder opgevallen dat onderzoeksopzetten waar belangen meespelen via de financiering kunnen rammelen. https://www.rtlz.nl/business/bedrijven/ ... -te-leiden
Voor mij is duidelijk, dat dit soort bedrijven vooral geïnteresseerd zijn in het in stand houden van hun gekoesterde verdienmodel. Dat gaat voor alles. Onderzoeken waarin dit soort bedrijven een vinger in de pap hebben vertrouw ik daarom voor geen cent.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Oranjedal » di 19 sep 2017, 17:07

Hoi,

Ik sluit me volledig aan bij de heer van Schaik!
Groeten,
Marcel

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 sep 2017, 18:53

Geert van Schaik schreef: Onderzoeken waarin dit soort bedrijven een vinger in de pap hebben vertrouw ik daarom voor geen cent.
Hetzelfde is van toepassing wanneer er aan milieu en natuur gelinkte instellingen mee betrokken zijn .

Jaap v P

Geert van Schaik
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 sep 2017, 15:05
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Ligustica
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Geert van Schaik » wo 20 sep 2017, 11:18

Jaap v.Popering schreef:
Geert van Schaik schreef: Onderzoeken waarin dit soort bedrijven een vinger in de pap hebben vertrouw ik daarom voor geen cent.
Hetzelfde is van toepassing wanneer er aan milieu en natuur gelinkte instellingen mee betrokken zijn .

Jaap v P
Dat kan zo zijn maar aan milieu en/of aan natuur gelinkte instellingen hebben meestal geen winstoogmerk. Vaak zijn het verenigingen waarin mensen verenigd zijn met het doel het milieu of de natuur te beschermen. Dat is nogal wat anders dan hoe die multinationals hierin staan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 sep 2017, 11:53

Geert van Schaik schreef:
Vaak zijn het verenigingen waarin mensen verenigd zijn met het doel het milieu of de natuur te beschermen. .
En het doel heiligt de middelen .

Zie ook hier ...viewtopic.php?f=2&t=32485#p214162......waar oa Duke University heeft toegegeven dat zijn onderzoekers vervalste of gefabriceerde gegevens hadden die werden gebruikt om 113 miljoen dollar te krijgen in EPA-subsidies

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten