Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door G,A3. » zo 24 sep 2017, 19:49

Vond deze over CCD bij bijenvolken https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28715431

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 sep 2017, 19:45

Ik heb weer een interesant stuk gevonden.....https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... o-ivGeH2pg
......... waar o.a staat ...ik citeer ..Bijen-apocalyps die nooit gebeurde

De titel van het persbericht was apocalyptisch. Het is ook in tegenspraak met wat we weten over honingbijen en neoniek, een onderwerp van intensief onderzoek. Al jaren hebben een minderheid van wetenschappers en een overweldigende meerderheid van de verslaggevers met weinig idee over de wetenschap voorspeld dat de honingbijen verloren gaan. Onthoud het nu beruchte 2013 Time Cover verhaal, een wereld zonder bijen. Sindsdien is het tegenovergestelde gebeurd. Honingbijkolonies over de hele wereld zijn altijd hoog.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Oranjedal » za 30 sep 2017, 09:13

Hoi,

Het spul kan dus gewoon door de invertsuiker volgend jaar :be4:
Groeten,
Marcel

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Jaap v.Popering » za 30 sep 2017, 10:59

Oranjedal schreef:Hoi,

Het spul kan dus gewoon door de invertsuiker volgend jaar :be4:
Dat moet je gebruiken waar het voor bestemd is , ....Of.......gebruik jij Whisky voor de afwas ?

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Hans van der Post. » za 30 sep 2017, 11:51

Jaap v.Popering schreef:
Oranjedal schreef:Hoi,

Het spul kan dus gewoon door de invertsuiker volgend jaar :be4:
Dat moet je gebruiken waar het voor bestemd is , ....Of.......gebruik jij Whisky voor de afwas ?

Jaap v P
Lekker Jaap :hive:
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 okt 2017, 15:50

BuzzLightyear schreef:Is wintersterfte niet iets van alle tijden? Is het percentage echt groter dan vroeger? Was dit wel bijgehouden.

Ik ben erg terughoudend met mensen beschuldigen van belangenverstrengeling. Wel is onafhankelijk onderzoek altijd van belang.

Maar pas op met beschuldigen, of bewijs het tegendeel. Dan moet je natuurlijk wel goed onafhankelijk onderzoek doen, en met een vooroordeel gaat dat niet.

Ik heb geen cijfers, maar met onze Apis Mellifera (honingbij) gaat het uitstekend. Er zijn meer volken dan ooit en de imkers worden steeds grootschaliger. Ik denk dat het grootschalig zijn ook een probleem is. Vergelijk het maar met de bio-industrie. Het is slechts wat ik denk, ik kan dit niet onderbouwen met feiten.
Ben in 1962 met bijenhouden begonnen. Er waren meer imkers meer bijenvolken. Weinig of geen winteruitval. Die uitval daarvan was vaak de zuinigheid de oorzaak (weinig voeren, veel slingeren) Wat je nu (sinds 1993) in het voorjaar ziet is dat kasten vol met voer en zonder bijen de winter uitkomen. De hoofdoorzaak is de varroa die verspreid in de volken - en tussen de volken - virussen. Deze virussen waren in mijn begin tijd nauwelijks aanwezig.
Als je nu goed de varroa bestrijd op wat voor manier dan ook heb je geen uitval. De uitkomst van Natuuralis leg ik naast mij neer. Die club heeft een zak met geld gehad om voor zoveelste keer de zelfde uitkomst: "geen eenduidige oorzaak" te produceren.
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Albert Stoter » di 10 okt 2017, 11:36

BuzzLightyear schreef:Ik heb geen cijfers, maar met onze Apis Mellifera (honingbij) gaat het uitstekend. Er zijn meer volken dan ooit en de imkers worden steeds grootschaliger. Ik denk dat het grootschalig zijn ook een probleem is. Vergelijk het maar met de bio-industrie. Het is slechts wat ik denk, ik kan dit niet onderbouwen met feiten.
Ik herinner me nog goed de onderzoeksresultaten van Romé van der Zee over de wintersterfte van 2011-2012. Daarin bleken de "grote imkers" het gemiddeld beter te doen dat de kleine. Zij waren strikter in de varroabestrijding, en sindsdien zijn steeds meer imkers dat met succes strikter gaan doen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door Hans van der Post. » di 10 okt 2017, 13:55

Was dit toevallig aan het lezen het is een pdf bestand.
Op blz. 30 is de conclusie te lezen: klik en lees

Voor alle studies/onderzoek: pdf bestanden [klik en lees]
!Hans.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door G,A3. » ma 30 okt 2017, 22:15

Ik heb weleens gezegd dat men de bijen meer met rust moet laten. Hieronder een klein stukje Google vertaling uit onderstaand rapport.

https://croplife.org/wp-content/uploads ... e-2013.pdf

Er was bewijs van verminderde expressie van bepaalde genen die betrokken zijn bij insecten immuniteit, één daarvan was uit een familie van genen die centraal staan in insect immuniteit. Dit gen is betrokken bij het complexe netwerk van reacties op infectie en milieudruk en optimaliseert de toewijzing van de energie in de bijen. Daarom elke factor van de extra stress triggering een reactie gemedieerd door dit gen zullen uitputten het immuunsysteem en een geleidelijke toename in de virale replicatie zal toestaan tot ongecontroleerde virale replicatie ontstaat. Bijvoorbeeld zou koude temperaturen voorstander van de bijen energie te kanaliseren in metabolisme in plaats van in een immuunrespons. Deze hypothese wordt ondersteund door de gerapporteerde inductie van DWV replicatie in bijen blootgesteld aan koude stress. Inderdaad, zou de wonden op de honingbij toegebracht door de mijt Varroa voeding ook stellen eisen aan de dezelfde immuun afweersysteem.

De auteurs concluderen dat hun bevindingen beginnen om uit te leggen van de multi factoriële aard van de honingbij kolonie verliezen. Een combinatie van situaties kan leiden tot intense virale replicatie buikvliesontsteking kolonie overleven, waar de bijen onschadelijk, lage niveau virale infecties werden eerder herbergen. Deze ambtshalve stabilisatie van de DWV infectie het gevolg van een wijdverbreide onderdrukking van de immuniteit van de bijen. G,A3.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Geen eenduidige oorzaak voor wintersterfte honingbijen (Naturalis, persbericht 7 september 2017)

Bericht door ErikS » di 31 okt 2017, 08:03

De vertaling is heel behoorlijk (hoewel die op een paar punten de plank misslaat).
Maar ik zie geen link met de uitspraak "dat men de bijen meer met rust moet laten."

Eerder zou je kunnen stellen: zorg voor gezonde, goed gevoede volken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten