Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 apr 2018, 13:53

BuzzLightyear schreef: .

Ik vraag mij af: wat zijn nu de alternatieven die gebruikt gaan worden ?
Bijvoorbeeld de suikerbieten mag geen coating meer op het zaad gebruikt worden ... Gevolg De suikerbiet is een gewilde plant voor de luis , maar deze is een verspreider van vele ziektes en zal men bestrijden terwijl onze honingbijen de luizen afscheiding ( luizenhoning ) aan het verzamelen zijn . Ik voorzie weer net als lang geleden een grote toename van spuitschade onder onze honingbijen . Omdat luizenhoning geen stuifmeel bevat zal ook nooit te achterhalen zijn waar de spuitschade vandaan gekomen is .

Na de toelating van de neonicotinoiden in 2004 is de spuitschade onder de honingbijen ( in elk geval hier ) drastisch teruggelopen .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 apr 2018, 17:47

BuzzLightyear schreef:Hier heeft de EU vast geen rekening mee met dit besluit. Zou deze maatregel uiteindelijk zorgen voor meer bijensterfte en andere insecten?
Volgens mij wel . En dan te bedenken dat dit besluit op andere gronden genomen is .
Onder glas zijn deze middelen gewoon toegestaan en zijn zij niet meer giftig voor de bestuivende insecten .

Twintig jaar terug in de tijd .

Jaap v P

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door depauws » zo 29 apr 2018, 20:41

Jaap

Als je onder bijensterfte verstaat een pak dode bijen voor de kast /in de kast met de tong eruit dan vrees ik effektief een toename want vele middelen veroorzaken acute sterfte.
De neonics zijn zenuwgiffen die het geheugen ontregelen, de bijen keren niet meer terug want ze zijn hun geheugen kwijt, we zien geen dode bijen, maar ze "verdwijnen" wel uit de kast.

Groeten

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 apr 2018, 20:44

depauws schreef: De neonics zijn zenuwgiffen die het geheugen ontregelen, de bijen keren niet meer terug want ze zijn hun geheugen kwijt, we zien geen dode bijen, maar ze "verdwijnen" wel uit de kast.

Groeten
Heel vreemd .... Ik heb sinds 2003 geen noemenswaardige verliezen geleden met tussen de 70 en 40 volken ( ik ben wat aan het afbouwen ), rond de 5 % per jaar .
En dat midden in een land en tuinbouw gebied waar al deze middelen gebruikt worden .

Jaap v P

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door crunx » zo 29 apr 2018, 20:53

neonicotinoïden zullen vast niet bevorderlijk zijn voor een bij. En je hoort mij ook niet klagen dat ze binnenkort niet meer mogen.
Maar er zijn ook genoeg imkers die het probleem hier op gooien terwijl er misschien wel andere grotere problemen zijn; de druppel die de emmer doet overlopen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » zo 29 apr 2018, 21:12

crunx schreef:neonicotinoïden zullen vast niet bevorderlijk zijn voor een bij. .
En ook niet voor de mens .
Maar het gaat mij te ver om de bijensterfte daar op te steken , terwijl bij het H.B. de oorzaak van de verdwijnziekte in 2003 al bekend was .

Er zullen de laatste jaren meer volken doodgegaan zijn van de sjoemelwas dan van het gebruik van N.N

Jaap v P

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door FrancA » za 05 mei 2018, 18:35

Maar hoe zit het nu eigenlijk precies?
NN's mogen niet meer in de landbouw worden gebruikt.
Maar wat spuiten particulieren eigenlijk wel niet allemaal in hun lieflijke bloemen- en volkstuintjes?
Wordt daar ook gereguleerd of mogen particulieren gewoon maar raak spuiten?
Lekkere 'Gezonde stadshoning' of 'Zwaar giftige stadshoning'? :shock:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 mei 2018, 18:55

FrancA schreef:Maar hoe zit het nu eigenlijk precies?
NN's mogen niet meer in de landbouw worden gebruikt.
Maar wel in de kassen waar de honingbijen lustig door kunnen gaan met bestuiven .....zonder dood te gaan .

Jaap v P

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door depauws » zo 06 mei 2018, 07:43

Het product Calypso ( met thiacloprid) is populair bij bepaalde telers en teeltbegeleiders.
Dit product werkt systemisch bij bespuiting of bij druppelsysteem. De plant neemt de stof op en verspreid het tezamen met het fluweemsap in de ganse plant. De bladluizen en andere schadelijke insecten gaan ervan dood zegt Bayer, dit is juist.
Ze zeggen ook dat dit product veilig is voor de bijen en hommels die van de nectar drinken, wie heeft dit ooit geloofd?

Jaap, zou men niet bedoelen dat gebruik in serre zonder bloeiende planten wel is toegestaan?
Mogelijk zijn andere gebruiken in de landbouw zoals behandeling tegen huidparasieten nog wel toegestaan.

Heeft er iemand de teksten met deze details volledig gelezen?

Groeten

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verbod op neonicotinoïden in EU is akkoord

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 mei 2018, 08:40

depauws schreef: wie heeft dit ooit geloofd?

Jaap, zou men niet bedoelen dat gebruik in serre zonder bloeiende planten wel is toegestaan?
Mogelijk zijn andere gebruiken in de landbouw zoals behandeling tegen huidparasieten nog wel toegestaan.

Groeten
Er is iemand ( ik noem geen naam ) op dit forum die in de bestuiving onder glas zit , ik zal ook de naam van het gewas niet noemen ( dan schrik je misschien ) .....deze ervaart dat zelf en kan dit bevestigen .

Gewasbeschermingsmiddelen gaan vergezeld van een tot in detail geregelde voorschriften ...op welk gewas ...welk tijdstip .. welke concentratie .
Er is van hieruit nooit aan te geven wat wel en wat niet toegestaan is . Vandaar dat die dat mogen gebruiken een licentie voor vereist is .

Ik woon en leef in een land en tuinbouw gebied waar ook bloemzaadteelt is , en heb sinds de toelating van NN GEEN spuitschade meer vastgesteld .
Ik ben bang dat dat volgend jaar weer gaat veranderen .....
Een voordeel ...waarschijnlijk weer luizenhoning van de suikerbiet ...Smaakt naar koffie .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten