Broedafname als varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » za 07 jul 2018, 00:27

Zoals ik in een ander topic al schreef heb ik bij mijn 10 hoofdvolken alle ramen gesloten broed weggenomen en in afleggerkastjes verdeeld om de volken met oxaalzuur te kunnen behandelen. Het grootste deel van de mijten zit nu met het broed in de afleggerkastjes en die worden binnenkort behandeld als het broed is uitgelopen. Een deel van de mijten zit nog op de bijen in de hoofdvolken. Als ik de cijfers van vorig jaar bekijk is dat nog ongeveer 20% van het totaal. De effectiviteit van enkel de broedafname is dus nog niet voldoende als varroabestrijding. Ideaal zou zijn geweest als ik een vangraam (open broed) in elk volk zou hebben laten hangen/gehangen om de laatste mijten te vangen en dit raam te verwijderen wanneer het gesloten is. Deze vangramen kunnen dan samen ook in een afleggerkast geplaatst worden ipv ze te vernietigen. Zo vang je bijna alle mijten, zonder bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Het vraagt dan wel wat planning: een raam met kunstraat in het broed hangen 1 week voor de broedafname. Eventueel een raam darrenkunstraat laten uitbouwen, wat dan samen met alle mijten kan vernietigd worden.
Ik heb niet overal voor vangramen gezorgd, dus wil de restmijten nu nog met oxaalzuur verwijderen.
Bij enkele volken heb ik een speciale situatie en denk ik dat een behandeling met oxaalzuur onnodig is (graag jullie mening aub):
Als er een broedloze periode is geweest (bvb ze hebben gezwermd of er is een veger van gemaakt), dan zitten alle mijten op de bijen als het oude broed is uitgelopen. Wanneer de nieuwe koningin dan aan de leg gaat en je neemt de eerste 3 ramen gesloten broed weg (broedaflegger), kan je er dan van uitgaan dat ongeveer alle mijten in die ramen zitten? Dus dat de eerste ramen nieuw broed werken als vangramen.
Dan is het maken van een veger eind mei/begin juni dus ideaal te combineren met een (lichtere vorm van) broedafname begin juli en kan het tellen als een effectieve en gemakkelijke varroabestrijding zonder bestrijdingsmiddelen. Omdat er nog niet zoveel broed is bij deze volken heb je dan ook maar 1 afleggerkastje nodig per volk ipv 2...

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » za 07 jul 2018, 14:39

Gisteren 2 volken gecontroleerd en behandeld met wat oxaalzuur (verneveld).
De helft van de nieuwe raat was al uitgebouwd en er waren al enkele ramen met eitjes.
Bij 1 volk heb ik dit seizoen darrenraat gesneden, een broedaflegger genomen, een veger gemaakt (=broedloze periode) en vorige week een totale broedafname gedaan. Allemaal acties die de mijtenpopulatie doen dalen. Vandaag de schuif gecontroleerd: 0 mijten! Een oxaalzuurbehandeling bleek niet meer nodig geweest te zijn...
Van het andere volk heb ik dit seizoen geen afleggers genomen, geen darrenraat gesneden, geen veger gemaakt. Enkel de totale broedafname vorige week. Hier waren vandaag 28 mijten gevallen, minder dan verwacht. De volgende dagen zullen er nog wat mijten vallen, maar het totaal aantal restmijten zal onder de 100 liggen. Dus mij bevalt deze methode goed en ik zal hem volgend jaar opnieuw toepassen, maar dan met vangramen werken zodat er zelfs geen oxaalzuur meer nodig is.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Broedafname als varroabestrijding

Bericht door harry mouris » vr 13 jul 2018, 23:01

Wees niet te snel met je conclusies. Ik heb jouw methode niet gehanteerd. Ben zeg maar op de klassieke manier bezig. Heb wel darrenbroed gesneden. Vorige week heb ik de eerste ronde hiveclean gegeven... resultaat... vrijwel geen mijtenval. Ongekend weinig. Zou het met de droogte en warmte te maken kunnen hebben?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » za 14 jul 2018, 00:16

Het is nu een week na de oxaalzuurbehandeling en er vallen bijna geen mijten meer.
Dit zijn de aantallen gevallen mijten per volk van laag naar hoog: 0, 6, 14, 20, 34, 57, 109, 161.
Dit is het aantal restmijten, dus de mijten die achtergebleven zijn op de bijen na de broedafname. 2 volken heb ik niet behandeld, omdat daar de nieuwe ramen broed werden weggenomen vlak na een broedloze periode en er dus zo goed als geen mijten op de bijen zullen zitten.
De behandeling met oxaalzuur was dus eigenlijk onnodig, behalve dan bij 2 volken met meer dan 100 mijten. Het volk met 161 mijten is het enige volk waar ik dit jaar geen afleggers van genomen heb, geen veger gemaakt, geen darrenraat gesneden. Van de andere afleggers werden regelmatig afleggers gemaakt of werd een veger gemaakt. Ik wou zo aantonen dat regelmatig broedafleggers maken of een broedloze periode inlassen door het maken van een veger ervoor kan zorgen dat de mijtenpopulatie onder controle blijft. Het kan ook wel toeval zijn of gewoon van volk tot volk afhangen. Bij het volk met 109 mijten heb ik bvb net hetzelfde gedaan als bij het volk met 0 mijten... :think:
Alleszins ga ik ervan uit dat er op dit moment zo goed als geen mijten meer in de volken zijn. Hopelijk is er niet teveel herbesmetting de volgende maanden.

Daarnet de helft van de broedafleggers gecontroleerd (13de dag): 1 volk met tuter en 15 rijpe doppen, de rest heeft het zelf opgelost door doppen weg te knagen. Ze hebben allemaal een jonge koningin. Binnen 10 dagen deze volken behandelen met oxaalzuur en dan verwacht ik wel veel meer mijten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Broedafname als varroabestrijding

Bericht door tomer » vr 20 jul 2018, 19:57

De volken hebben ondertussen al terug 5 tot 8 mooie ramen gesloten broed met een goede krans eten er rond. Blijkbaar was er toch nog meer dracht dan ik dacht. Met dit aanhoudende warme weer bleek deze vorm van varroabestrijding ideaal. Wie mierenzuur wil gebruiken zal best nog een tijdje wachten... :think:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten