welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Tieme » di 07 aug 2018, 16:55

Zo'n masker is ook goed te gebruiken als je oxaal wilt gaan vernevelen met de plantensproeier op broedloze volken.

En dan; als je de spullen na behandelen weer mee naar huis neemt, weet dan zeker dat het leeg is en goed afgesloten. Anders krijg je op onverwachte momenten alsnog verrassingen.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Toxiq » di 07 aug 2018, 17:25

loena schreef: Ik heb het eens nagevraagd bij de firma Coolsafety en zei adviseerden mij om bij het gebruik van mierenzuur het 3m halfgelaatmasker 6502 samen met de 3m gasfilter 6057 A1B1E1 te gebruiken.
Het masker kost 20.95 en de filters 9.95 euro beide zonder btw.
Voor dat geld moet je je gezondheid niet op het spel zetten denk ik dan.
Dat is het betere uitzoek werk, mooi dat je de typenr. ook hebt achterhaald
Weet je ook iets over de houdbaarheid van deze filters, de koolstof filters die ik heb zijn na openen 1 maand houdbaar (of x uren in gebruik)

loena
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 aug 2018, 15:12
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door loena » wo 08 aug 2018, 10:05

Tja het antwoord daarop blijkt niet zo simpel te zijn.
Als antwoord op die vraag kreeg ik hetvolgende:
” meteen weggooien na gebruik is niet nodig nee.Maar het is wel belangrijk ze luchtdicht op te bergen na gebruik,dan blijven de filters het langste goed.Het is helaas niet vooraf te zeggen hoe lang een filter meegaat,dat is afhankelijk van de concentraties en de invloed van de omgeving.Je merkt het als het filter vol is dan moet je harder werken om er doorheen te ademen en begin je de stof weer te ruiken.”

Als je de stof begint te ruiken tja dan ben je niet goed bezig natuurlijk dus beter eens te vroeg vervangen dan te laat zeker.
O en dan nog dit om het masker met de filters eraan nog luchtdicht op te bergen adviseerden ze me om deze emmer te kopen : https://stofmasker-shop.nl/opbergemmer- ... asker.html kostprijs 3.50 euro.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Toxiq » wo 08 aug 2018, 12:52

Ok, bij die filters niet aangegeven dus
Mijn eigen maskers zitten in zakken die luchtdicht af te sluiten zijn
Ik merk wel dat als je een masker opbergt je heel erg op moet letten dat die kurk droog is (ademen in het masker geeft condens) anders gaan ze stinken

Misschien is een betere manier de filters van je masker afdraaien en in van die voedsel dozen te plaatsen, het masker kan dan in een zak

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Dirk C » ma 13 aug 2018, 13:43

Filter sowieso gebruiken.
Wat je dan ook kan doen is uw mierenzuur in de vrieskoffer steken dan verdampt dat amper of niet.

Groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten