welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
loena
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 aug 2018, 15:12
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door loena » vr 03 aug 2018, 15:38

Hallo allen

Dit jaar zou ik voor de eerste keer mierenzuur 85% willen gebruiken met liebig verdamper.
Als de temperaturen wat dalen natuurlijk.
Alleen zou ik graag eens willen weten welke soort van bescherming je het best gebruikt om dat spul niet in te ademen.
Wur spreekt van een volgelaatmasker .
Als je dat echter ingeeft op google dan krijg je allerlei modellen te zien waarvan ik schrik.
Welke raden jullie aan ?

Mvg
Loena.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Matthijs » za 04 aug 2018, 11:20

Ik vul de flesjes van de verdampers gewoon buiten. Zonder masker of wat dan ook..

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Kroese » za 04 aug 2018, 13:38

Ik ben geen fan van die Liebig flesjes.
Als je het papier te groot hebt, of het flesje er niet goed opstaat, dan heb je snel een veel te grote verdamping.

Ik zou voorzichtig gaan beginnen met iets water vochtig gemaakt bierfiltje of een kwart keukendoekje tussen gaas met 4 a 6 Ml 85% erop.
Goed in de gaten houden of de bijen er niet uitrennen, dan snel verwijderen.
Zowieso onder de 25 graden, nooit bij deze temperaturen.

Ik doseer liever zelf om de 3 a 4 dagen een afgepaste hoeveelheid geschikt voor de maat van het volk, het aantal broedbakken enzv.
Kijk ook even naar mijn utube video;
6 Raams volkjes
https://www.youtube.com/watch?v=TZ6V39WOnDk
10Raams volken
https://www.youtube.com/watch?v=ghPz6Jo1gfY

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door bee-tree » za 04 aug 2018, 23:39

Op de "Markt van melk en honing" in Zuid-Laren sprak ik afgelopen middag met
een K.I.Buckfastkoninginneteler in zijn stand,
dat longblaasjesbeschadiging voorkomen kan worden door een KOOLSTOFmasker
over mond en neus te dragen, als men met mierenzuur- en oxaalzuurverdampers
aan de gang is. Zj :b10:

P.S. Dus geen GOEDKOPE (fijn)stof mond\neuskapjes, maar WEL DUURKOPE.
Waar ze te koop zijn, kun je afleiden uit de vorige zin. :o

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Toxiq » zo 05 aug 2018, 01:41

Dergelijke maskers zijn voor een ca 30 euro al te vinden, dat valt dus goed mee
Echter....de bruikbaarheid na openen is (volgens verpakking) maar enkele maanden of een X aantal uren gebruik, daarmee word het toch wel weer een dure aangelegenheid

Waar je dus eigenlijk naar moet zoeken is een halfgelaatsmasker waarbij de filters te vervangen zijn, en dan voornamelijk letten op de prijs van die filters, want die bepalen de prijs van het gebruik het masker is een maar éénmalige aanschaf

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Primus » zo 05 aug 2018, 11:06

Kroese schreef:Ik ben geen fan van die Liebig flesjes.
Als je het papier te groot hebt, of het flesje er niet goed opstaat, dan heb je snel een veel te grote verdamping.

Ik zou voorzichtig gaan beginnen met iets water vochtig gemaakt bierfiltje of een kwart keukendoekje tussen gaas met 4 a 6 Ml 85% erop.
Goed in de gaten houden of de bijen er niet uitrennen, dan snel verwijderen.
Zowieso onder de 25 graden, nooit bij deze temperaturen.

Ik doseer liever zelf om de 3 a 4 dagen een afgepaste hoeveelheid geschikt voor de maat van het volk, het aantal broedbakken enzv.
Kijk ook even naar mijn utube video;
6 Raams volkjes
https://www.youtube.com/watch?v=TZ6V39WOnDk
10Raams volken
https://www.youtube.com/watch?v=ghPz6Jo1gfY
Beste Kroese, dat je geen fan bent van Liebigverdamerps is uw zaak maar de educatieve filmpjes die je toevoegt zijn ronduit gevaarlijk om na te doen. Liebigverdampers vullen zonder masker als je wind opstaat is echt niet zo gevaarlijk maar mierenzuur met een spuit zonder enige persoonlijke beschermingsmiddelen op doekjes spuiten is onverantwoord laat staan dat u dit nog promoot. Mierenzuur is een uiterst gevaarlijk zuur en er dient uiterst voorzichtig mee omgesprongen te worden.
MVG CP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Kroese » zo 05 aug 2018, 13:46

Primus schreef: Beste Kroese, dat je geen fan bent van Liebigverdamerps is uw zaak maar de educatieve filmpjes die je toevoegt zijn ronduit gevaarlijk om na te doen. Liebigverdampers vullen zonder masker als je wind opstaat is echt niet zo gevaarlijk maar mierenzuur met een spuit zonder enige persoonlijke beschermingsmiddelen op doekjes spuiten is onverantwoord laat staan dat u dit nog promoot. Mierenzuur is een uiterst gevaarlijk zuur en er dient uiterst voorzichtig mee omgesprongen te worden.
MVG CP
Liebig flesje vullen met een trechtertje met de wind in de rug is dan nog gevaarlijker dan wat ik doe. :think:
het is geen spuit maar een knijp doseer fles. Het wordt er niet uitgespoten, maar het loopt er uit.
Spatten doet het niet, en ik heb altijd een bloemenspuit met water bij de hand.
Ik ben het helemaal mee eens dat het gevaarlijk spul is, je moet echt niet aan de fles ruiken om te weten wat er in zit.
Ik werk al meer dan 35 jaar met MZ op de bijen, heb wel eens een spatje op de hand gehad, maar met de bloemenspuit of een emmer water bij de hand is het zo opgelost.
Ik heb nog nooit problemen gehad in al die jaren, maar je hebt gelijk voorlichting met het werken met zuren moet er niet bij inschieten.... :naughty:

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Toxiq » zo 05 aug 2018, 14:27

Ik ken de te weinig van de bijenwereld, maar wel het nodige van bescherming en zuren

In dit filmpje word een (alternatieve) methode getoond, een doekje ipv (dure?) dispensers
Er is niet te zien of de persoon in het filmpje bescherming gebruikt, dat is dus een aanname die word gedaan (dat het niet zo is ?)
Dat is dan natuurlijk ook meteen iets dat aan ieder zelf is om dat wel of niet te doen
Nogal dikwijls word er (te veel) bezuinigd op dit soort maatregelen (ook in andere takken van sport, zoals houtbewerking, dat zitten ook giftige stoffen in die je niet wil in ademen)
Zoals ik al eerder schreef, een koolstof masker is maar een bepaalde tijd houdbaar

Ik heb dergelijke maskers wel en zou (of mijn vrouw) die dan ook dragen bij het aanbrengen van mierenzuur

Tot slot, er word een straaltje gegoten, niet verneveld met een spuit, dat maakt ook een groot verschil (neemt niet weg dat mierenzuur nog steeds een gevaarlijk goedje is)

Dus als ik zo vrij mag zijn
Ik vind het filmpje wel informatief, en laat precies dát zien waar het om gaat
Bescherming is een keuze die ieder voor zich maakt, misschien is het wel een idee om dat in een stukje tekst op te nemen dat in het filmpje te zien is, net als wij zijn er genoeg beginners, en die staan er niet altijd bij stil

Ik heb aardig wat filmpjes van meneer Kroese gezien, ik vind ze zelf best informatief, daar steekt best een hoop tijd in
Het staat natuurlijk ieder vrij om wat filmpjes te maken mbt bescherming in deze hobby

----
Misschien een leuke forum actie om te bekijken hoe op een goedkope(re) manier koolstofmaskers te verkrijgen, bijvoorbeeld door filters die je zelf kan vullen ? (ik heb hier zelf niet voldoende kennis van)

PS. neemt niet weg dat dit een heel goed/belangrijk onderwerp is (mocht ik een beetje afgedwaald zijn :oops: )

loena
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 03 aug 2018, 15:12
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door loena » di 07 aug 2018, 09:54

Bedankt hier aan allen voor de reacties.
Maar ik krijg zo stilaan de indruk dat de meeste mierenzuurgebruikers weinig of helemaal geen bescherming gebruiken. Vandaar ook de relatief weinige reacties als je toch ziet dat de meesten onder ons het gebruik van mierenzuur prefereren(zie peiling wie gebruikt wat door Tomer)
Ik heb het eens nagevraagd bij de firma Coolsafety en zei adviseerden mij om bij het gebruik van mierenzuur het 3m halfgelaatmasker 6502 samen met de 3m gasfilter 6057 A1B1E1 te gebruiken.
Het masker kost 20.95 en de filters 9.95 euro beide zonder btw.
Voor dat geld moet je je gezondheid niet op het spel zetten denk ik dan.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: welk type beshermingmasker gebruiken jullie bij het gebruik van mierenzuur 85%

Bericht door Primus » di 07 aug 2018, 10:59

loena schreef:Bedankt hier aan allen voor de reacties.
Maar ik krijg zo stilaan de indruk dat de meeste mierenzuurgebruikers weinig of helemaal geen bescherming gebruiken. Vandaar ook de relatief weinige reacties als je toch ziet dat de meesten onder ons het gebruik van mierenzuur prefereren(zie peiling wie gebruikt wat door Tomer)
Ik heb het eens nagevraagd bij de firma Coolsafety en zei adviseerden mij om bij het gebruik van mierenzuur het 3m halfgelaatmasker 6502 samen met de 3m gasfilter 6057 A1B1E1 te gebruiken.
Het masker kost 20.95 en de filters 9.95 euro beide zonder btw.
Voor dat geld moet je je gezondheid niet op het spel zetten denk ik dan.

Zo hoort dat te zijn !!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten