kleine cellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

kleine cellen

Bericht door Tieme » di 19 mar 2019, 11:17

Beste mensen,

Er is recentelijk veel gediscussieerd op het forum over zwarte bijen, kleine cellen en VSH en het liefst alles in 1 combinatie. In het hier te vinden artikel : https://link.springer.com/article/10.10 ... 018-0610-2 wordt verslag gedaan van een onderzoek met als doel te kijken of kleine cellen invloed hebben op het voortplantingssucces van de varroamijt. Uit het artikel blijkt dat het gebruik van kleine cellen een beetje lijkt te helpen als de bijen gevoelig zijn voor varroa en geen invloed heeft als de bijen al kunnen overleven zonder behandeling. Als ik zo naar de gepresenteerde bevinding kijk zie ik dat er een klein effect is, maar dat dit nauwelijks effect kan hebben op de mijtpopulatie. Meer dan 70% van de mijten plant zich nog normaal voort bij gevoelige volken en bij overlevende volken, dit is te veel. Als deze bevindingen kloppen hoeven we dus niet op de kleine cel te rekenen in de strijd tegen de varroa.

De overlevende volken, hoewel die op kleine cellen zitten, zijn niet om die reden overlevend. Ik vraag me dan wel af waardoor wel. Die overlevende volken blijven spannend.

groeten, Tieme

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kleine cellen

Bericht door alfa vulgaris » wo 20 mar 2019, 11:02

DIe laatste extra dag kan van invloed zijn op het totaal aantal bevruchtte vrouwtjes wat de cel verlaat en dat maakt het verschil.

Voor mensen die het willen proberen... Ik heb nog 3 3ramers staan 35 mm HOH en die smal genoeg zijn zodat de bijen geen dikke raat bouwen op de buitenste raatzijden.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » wo 20 mar 2019, 13:39

Het gaat hier niet op de hart op hart afstand van de raat maar de maat van de werkstercellen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kleine cellen

Bericht door alfa vulgaris » wo 20 mar 2019, 13:55

Er is een verhouding tussen celmaat en hart op hart afstand...
Kleine cellen op 38 mm HOH heeft geen zin dan blijft het broednest ook te koud.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » wo 20 mar 2019, 14:44

Dat is zo.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door szx2js » wo 20 mar 2019, 16:53

Interessant onderzoek. Op zich is het al mooi dat kleine cellen het hygiënisch gedrag versterkt in volken, die normaliter niet overleven. Zelf beschik ik inmiddels over 25 volken, die op 4,9 mm raat zitten. Het oudste 4,9 volk is inmiddels 3 jaar behandelvrij, 8 volken hebben al 2 winters onbehandeld overleefd. Ik veronderstel dat de overleving mede te danken is aan een hoge mate van ruimgedrag in deze lijn.

De raatafstand bij 4,9 volken moet overigens 3,2 cm HOH zijn! Dus 12 ramen in een spaarkast of 11 met een kantraam. Het lijkt vreselijk krap, soms bouwen de bijen bruggetjes tussen de toplatten, maar daaronder blijft de bijenruimte vrij, De warmtehuishouding verbetert natuurlijk sterk. Er zijn minder bijen nodig om het broed warm te houden.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » do 21 mar 2019, 09:36

Ben, waar komt die 32 mm toch vandaag?

Ik ben dat wel tegengekomen voor Afrikaanse bijen maar niet voor Europese. Heb je een bron voor me?

Nu zou je eigenlijk je overlevende volken weer op gewoon kunstraat moeten zetten om te kijken of ze dan snel dood gaan. Dan heb je misschien een bewijs dat het werkt. Probleem is dat we bij bijen niet met klonen kunnen werken en dit type onderzoek dus wordt vertroebeld door de verschillen tussen de bijenvolken.

Je verteld er niet bij hoeveel volken die als drie jaar niet behandeld waren al dood zijn gegaan. Dat is wel interessante informatie ook. Ik heb ook een miniplusvolkjes dat al sinds 2015 niet behandeld is. Dat is wel een beetje op de tiengemeten manier gegaan. Van alle miniplus worden steeds afleggers gemaakt voor de koninginnenteelt. Tot vorig jaar zomer (dus 2015, 2016, 2017 en half 2018) waren geen van mijn miniplus behandeld (ik geloofde niet in hiveclean, dus dan maar niets). Deze volkjes hebben wel steeds extra mijten gekregen. Maar ze hadden soms ook een tijd een VSH konigingin. Allemaal op gewoon gegoten kunstraat. Dit gaat over een tiental wintervolkjes. Op een na heb ik de volkjes in Augustus 2018 met hiveclean behandeld. Maar misschien had dat niet gehoeven. Onder de miniplus heb ik wel steeds uitval gehad. Dat was steeds 30%. Dit jaar helemaal niets. Dus varroa speelde een grote rol in de sterfte en VSH speelde wellicht een rol in de overleving. Ik vermoed dat de cijfers met kleine cellen vergelijkbaar zullen zijn.

groeten,
Tieme

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door szx2js » do 21 mar 2019, 18:33

Tieme,
De 32 mm afstands-regel komt van http://www.resistantbee.com. Alle 4,9 mm-imkers passen deze afstand toe. Ik werk dus met 7 ramen in een MP-randje. Ik ben in 2016 begonnen met 1 volkje MP-4,9 mm. Deze heeft dus de 3e winter overleefd. De andere 10 hebben hun 2e winter onbehandeld overleefd. 1 4,9 mm volk is dood gegaan deze winter. Maar het buurvolk met dezelfde mijtbesmetting op de bijen (eind sept 20%) is wel sterk uitgewinterd.

Overigens moet je ook nog de Housel position toepassen en max 8% darrenraat op ieder raam.

Dit jaar vindt er een vergelijkend wetenschappelijk onderzoek plaats tussen 4,9 en 5,4 mm volkjes met dezelfde moeder- en vaderkant (samenwerking ABR met mij) naar het verschil in de mijtenbesmetting tussen de 4,9 en 5,4 volkjes. We gaan dus onderzoeken of 4,9 mm cellen en 4,9 bijen effect hebben op de mijtbesmetting.
Mijn uitval van onbehandelde MP-volkjes is in de 1e winter verwaarloosbaar, maar deze volkjes worden na de 1e winter omgezet naar Dadant.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » vr 22 mar 2019, 07:55

De bronvermelding op deze website is erg slecht. Ik kan niet echt achterhalen waar de 32 mm vandaan komt.
Ik weet wel dat deze in Afrika gebruikt wordt. Wellicht is het beter om niet kleine cellen maar natuurbouw te gebruiken. Dan kun je het op zijn beloop laten.

Overigens had ik er niet bij vermeld dat bij mijn miniplus de moeren met een dar waren bevrucht. Dit is ook een van de redenen van de uitval.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door szx2js » vr 22 mar 2019, 10:20

Tieme, Thomas William Cowan heeft enige goede natuurhistorische bijenboeken uitgegeven rond 1890. Je kunt ze uit Engelse digitale archieven down loaden. Hierin staat ook veel over de natuurlijke raatbouw en raatafstand van bijen.
Op zich is het logisch dat alle afmetingen in het broednest 10% kleiner worden, dus als de celmaat 10% kleiner wordt dan ook de afstand tussen de cellen. De bijen doet het er uitstekend op.

Bijen bouwen natuurlijke raat naar het beeld van hun eigen lichaamsbouw, dus bouwen ze op dit moment 5,3 mm cellen in de kern van het broednest. Pas nadat je ze 10 tot 12 jaar op dezelfde raat laat zitten, worden de bijen kleiner vanwege de steeds kleiner wordende cellen. Dan heb je overigens maar 1 volk met kleine bijen en cellen.

Daarom kun je ze beter 'dwingen' door ze op 4,9 mm uitgebouwde raat te zetten, dan duurt het proces maar 3 maanden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten