kleine cellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door jossmits » di 11 aug 2020, 07:55

Die in het wild levende bijen kunnen ook nog omgaan met de varroa. Zie Seeley's onderzoek in Arnott forest.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 aug 2020, 08:36

jossmits schreef:
ma 10 aug 2020, 18:33
Is er niet iemand die de bijen zelf raat (zonder kunst raat) heeft laten bouwen, Wat is daar de cel grootte?

Jos
Hier de maat genomen van een raampje uit een Apidea kastje .
Dan kom ik op 5.4
IMG_2736.jpg

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 11 aug 2020, 09:37

Celafmetingen zijn al eerder besproken in TBH-kast.

viewtopic.php?f=66&t=34394

met door de bijen gebouwde raat geeft dat een afmeting van 5,2mm
Vorige week nog een stuk verse (met honing gevulde) raat uit de TBH gesneden en ook deze cellen zijn 5,2mm
Laat je de dames dus hun/haar eigen cellen/raat produceren kan je uitgaan van 5,2mm

zal daar nog een plaatje van opzoeken. :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » di 11 aug 2020, 10:12

Een aanvulling: honingbijen, die uit de raten van de gebruikelijk kunstraat (5,4 mm) geboren worden, zullen altijd cellen naar hun eigen lichaamsgrootte bouwen. Dit zijn dus altijd cellen in de range van 5,2 tot 5,4 mm.

De bijna gesloten populatie in Arnott Forest betreft gewone honingbijen die 5,2 mm cellen bouwen en deze ook zullen blijven bouwen.

Alleen wanneer je bijen vanuit kant-en-klare 4,9 mm uitgebouwde cellen geboren laat worden, krijg je kleine bijen (7% kleiner), die meestal dan zelf ook weer naar hun eigen lichaamsgrootte kleine cellen kunnen bouwen. Dit geldt echter niet voor alle stambomen of lijnen. De ene lijn is er veel beter geschikt voor dan een andere lijn (zie wetenschappelijk onderzoek van Singer met honderden Carnica-volken).

Singer constateerde dat waar varroahygienisch gedrag aanwezig was, dit versterkt werd in de volken op kleine cellen.

PS inmiddels bouwen veel van mijn kleine bijen-volken 4,9 mm kunstraat goed uit. Wanneer zij natuurraat bouwen, is dit ook 4,9 mm.
Groet, Ben

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 11 aug 2020, 12:03

Deze raat komt uit de TBH.
Vorig jaar al de maat genomen en deze was toen 5,2mm.
Afkomstig van een (vermoedelijke) natuurzwerm.
Nu een jaar later met een nieuw moertje -en dus dochter van de vorige- alhier stand bevrucht levert dus weer 5,2mm celmaat op.
raattbh01.jpg
raatafmetingen 5,2 mm
Wat Ben vermeld zou dus ook hier een bevestiging kunnen zijn dat deze bijtjes zelf een celmaat van 5,2mm blijven bouwen.
Genetisch bepaalt door de bijtjes zelf?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door tomer » di 11 aug 2020, 12:26

Ik vraag mij af hoever je nog zou kunnen gaan, moest je willen. Waar ligt de limiet en wordt het punt bereikt dat het echt niet kleiner meer kan. Kan je van 4,9 bvb nog naar 4,7...4,5...4,2?
Als je de 4,9 raat een aantal jaren blijft gebruiken, wordt die door alle vervellingen vanzelf nog enkele mm kleiner.
Wel grappig dat er gekozen wordt voor zo klein mogelijke bijen (werksters en darren), maar dat de koningin anderzijds liefst zo groot mogelijk moet zijn.
Zij moet met haar lichaam ook nog in de cel passen om eitjes te leggen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door oldtimer » di 11 aug 2020, 14:29

kleinere bijtjes dan 4.9 wil je niet :lol:
4.9 bijtjes zijn klein en als de koningin zich daarop aanpast kon je wel eens een ander rooster ook nodig hebben.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » di 11 aug 2020, 15:08

Ik denk niet dat de moeren kleiner zullen worden. Over de maat van een moerdop hoor je eigenlijk nooit iets. Ik ga er dus vanuit dat die gewoon wel groot blijven. Het onderscheid tussen de moer en de bijen zou dan groter moeten worden. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de koningin dan ook onder ideale omstandigheden zo groot wordt als ze genetisch zou kunnen worden. Geen verschil gebaseerd op het gebruikte kunstraat dus.
Maar wel leuk om eens uit te zoeken. Ben zou er al iets over moeten kunnen zeggen.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » di 11 aug 2020, 17:28

Ha Tieme, ik gebruik eigenlijk alleen zelf geteelde moeren, die allemaal opgroeien vanuit Nicot dopjes. Uiteraard kom ik ook wel eens redcel- of een wisselmoer tegen. Maar ja, hoe stel je vast of deze kleiner of lichter in gewicht zijn? Je hebt vanwege de omstandigheden altijd wel verschillen in maten van moeren. Zelfs kan een kleine moer later in volle eileg nog veel groter lijken en andersom.

In mijn productievolken op dadant heb ik nog nooit een probleem ervaren met een moerrooster. De moeren kruipen er niet doorheen. Mijn moeren worden wel direct in apidea's met een stukje 4,9 mm kunstraat op kleine cellen geteeld.

Ik weet wel dat er in de groentjes in de periode 1920 - 1935 er wel volop gezinspeeld werd op aanpassing van de moerroosters. Wel vermakelijk om te zien hoeveel er toen over dit onderwerp geschreven werd.
Groet, Ben

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door roelof1945 » wo 26 aug 2020, 16:40

Mijn eerste jaar met kleinere cellen van 5.1 mm of het voor mij een succes wordt weet ik nog niet het is nog geen december.
Ik heb 2 volken omgezet van 5.4 naar 5.1 mm het uitbouwen van de nieuwe raat ging uitstekend.
Volk1 is een buckfast deze had een BK en een HK keurig uitgebouwd doordat er genoeg dacht was heb ik er nog 2 honing kamers op gezet met
Cel wijdte van 5.4 mm en een paar weken later nog een honingkamer.
Koninginnen roosters gebruik ik niet zodoende ging de koningin ook bovenin de kast eitjes leggen, dus er zat verschil in grootte van de bijen.
Tot eind juli geen mijten gezien op de lade, daarna iedere dag een stuk of 10 een week geleden heb ik er een verdamper in gezet nu vallen
iedere dag zo;n 100 stuks gelukkig wordt het al wat minder.
Volk2 heeft een ligustica koningin dit volk kwam uit een 6 ramer en overgezet naar een BK van een Segeberger daar passen 13 ramen in met raam
afstand van 32 mm deze broedkamer was vlot volgebouwd de volgende BK was ook weer snel vol daarna een honingkamer ook met de zelfde
cel wijdte en een honingkamer met 5.4mm omdat de koningin ook hierin ging leggen heb ik deze ramen later gewisseld voor 5.1 mm.
Dit volk staat nu op 2 xBK en 2xHK zit vol met bijen en honing wat ik laat zitten voor de winter.
Wat ik nu tel aan mijten is gemiddeld 1 per dag als dit zo blijft dan ga ik geen zuren gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten