kleine cellen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » di 03 dec 2019, 11:26

Hi Ben,

Het is zeker wel interessant. Maar punt blijft dat ook in deze publicatie staat dat de kleine cellen zelf geen effect hebben op de ontwikkeling van varroa. Dat hebben ze in 10 jaar en met 1000 volken bepaald en dat is indrukwekkend. Misschien is het zo dat kleine cellen het effect van VSH versterken. In dat geval is het zaak dit inderdaad, zoals Bart aangeeft, met grote cellen uit te selecteren. Als het dan werkt, werkt het in kleine cellen hoop ik ook. Andersom lijkt niet gegarandeerd.
Ik heb nu volkjes op 5,1 mm en maak komend seizoen ook 4,9 volkjes. Dan kan ik zien of daarin het VSH nog beter tot uiting komt. Groeten, Tieme

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » di 03 dec 2019, 15:17

Tieme, naar mijn mening kunnen kleine cellen een SMR effect te weeg brengen, waarbij dus de mijtenpopulatiegroei afgeremd wordt. De bijen in kleine cellen zullen naar mijn mening niet extra veel besmette cellen ruimen. Het ruimgedrag wordt dus niet beïnvloed.

De SMR zou veroorzaakt kunnen worden door de fillfactor van poppen, de verkorting van de broedduur en betere warmtehuishouding vanwege de beperkte raatafstand (3,2 cm). Een ander facet van kleine cellen, dat weinig genoemd wordt, maar wellicht wel van primair belang is, is het beperkte aanbod op ieder raam van een hoekje darrenraat. Dit is onderdeel van de "kleine cellen methode". Door het beperkte aanbod van darrenraat krijg je meervoudig instappende mijten, die zich niet goed kunnen voortplanten. De kleine cellen veroorzaken dus een multi-factorale verlaging van de reproductie, maar hebben geen invloed naar mijn mening op het ruimgedrag.

Om van bovenstaande voordelen gebruik te kunnen maken, moet je dus wel kijken welke lijnen geschikt zijn voor kleine cellen. Dat is met Buckfast en Zwarte Bijen makkelijker dan met Carnica's. Dus ook weer een vorm van selectie. Daarnaast kun je selecteren op ruimgedrag.

Het ultieme doel is om beide selecties uit te voeren.
Nog een vraagje: waar kun je Ultrabee kopen?
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » di 03 dec 2019, 17:05

Hi Ben,

De laatste keer heb ik het in de UK besteld. Bij bee-equipment ltd. Ze verkopen poeder en kant en klaar. de bijen lusten het graag. Ik kreeg wel de indruk dat het hielp bij de groei.

Over kleine cellen:
Ik vind dat niet de suggestie moet worden gewekt dat kleine cellen de sleutel zijn. De literatuur is duidelijk: Ook in het Oostenrijkse onderzoek ging een groot deel van de volken in kleine cellen gewoon dood. Bij Seeley was dit ook het geval. Om iets van SMR en / of VSH te gaan merken moeten mensen selecteren. Met of zonder kleine cellen.

groeten,
Tieme

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door BenSDC » wo 04 dec 2019, 09:47

Hi Tieme,
Ik heb dat onderzoek van Tom Seeley goed gelezen, maar bij dat onderzoek moet ik veel vraagtekens plaatsen. Dat was geen goede vergelijkingsbasis.
David Heaf heeft alle onderzoeken naar kleine en grote cellen op een rijtje gezet (bijgewerkt tot maart van dit jaar) en concludeert dat de stand 11-6 is in het nadeel van kleine cellen. Maar hij maakt terecht veel kanttekeningen bij de onderzoeken.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » wo 04 dec 2019, 10:27

Dus inderdaad moet niet de suggestie gewekt worden dat kleine cellen de sleutel zijn. Selectie is dat wel.

RuudAlphen
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 13:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door RuudAlphen » ma 03 aug 2020, 13:39

Ik heb dit draadje met veel belangstelling gelezen, maar ik kom de raatafstand h.o.h. voor 5.1mm cellen niet tegen.
Wat is het advies hiervoor?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door oldtimer » ma 03 aug 2020, 14:19

Het wordt inmiddels niet aangeraden 5.1 te gebruiken.
Ik heb de ervaring dat dit ook niet echt nodig is om tot 4.9 te komen.
Was dit je bedoeling?

Je moet wel een aantal zaken goed in acht nemen om bij je volken een goed resultaat te krijgen met 4.9
Alexander (Lex)

RuudAlphen
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 05 jun 2020, 13:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door RuudAlphen » ma 03 aug 2020, 16:21

Ik wilde eigenlijk naar 5,1mm overstappen om zo meer broedcellen per raam te krijgen (met de 1 broedkamer-methode).
Misschien stap ik in de toekomst nog eens door naar 4,9mm.
Maar wat is nu de raatafstand voor 5,1mm? ;)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door oldtimer » ma 03 aug 2020, 17:54

Bedoel je raam of raat-afstand?
Raat afstand voor 5.1:is natuurlijk 5.1
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kleine cellen

Bericht door Tieme » di 04 aug 2020, 08:28

een kleine correctie:

De afstand van celwand tot celwand is dan 5,1 mm.

Als raatafstand kun je dan 35 mm of 32 mm nemen. In Nederland werken de meeste imkers nog met 38 mm raatafstand (10-raams spaarkast). Het meeste voordeel schijn je te krijgen met 32 mm en 49 mm celmaat. Ik vind 32 mm wel erg krap.

Niet alle volken willen de kleine cellen goed uitbouwen. Mijn bijen doen de 5,1 mm prima, maar maken een puinhoop van 4,9 mm. Hier is meer moeite nodig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten