De Boekenschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: De Boekenschorpioen

Bericht door crunx » wo 08 mei 2019, 23:48

G,A3. schreef:De boekenschorpioen zou dan de 2de methode voor biologische bestrijding van de Varrao zijn,
Ik neem aan dat je bedoeld dat dit de 2de mogelijkheid is die jij kent?
Nu ben ik wel benieuwd naar de eerste variant dan. En of er ook na nummer 2 ook andere zijn die jij kent

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: De Boekenschorpioen

Bericht door Fish » do 09 mei 2019, 10:32

Bedoel je biologisch in de zin van Skal (citaat: voor besmetting met Varroamijt is het gebruik van de volgende werkzame stoffen toegestaan: Mierenzuur, melkzuur, azijnzuur, oxaalzuur, menthol, thymol, eucalyptol en kamfer) of iets anders?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: De Boekenschorpioen

Bericht door G,A3. » do 09 mei 2019, 14:37

Wat de 1e of 2e mogelijkheid is, is niet belangrijk . In ieder geval is er in Duitsland een imker die met boekenschorpioenen werkt welke de Varrao gedeeltelijk opruimen en waarbij de bijen het aangetaste broed ruimen. Bij mij zijn het de grond?roofmijten die zoals je ziet bij mij massaal op de kastbodem in de bodemmul zitten. De bijen ruimen volop het aangetaste broed, momenteel veel darren en ik gebruik geen chemische middelen of afgeleiden hiervan voor de bestrijding van de Varrao. Het oppervlak waar je de mijten in het filmpje ziet is 2 vierkante cm. dus er lopen er wel enige duizenden. Onder biologisch bestrijding versta ik dat we de natuur (boekenschorpioenen of roofmijten)gebruiken/inzetten om de schadelijke b.v. insekten te bestrijden. G,A3.
Laatst gewijzigd door G,A3. op do 09 mei 2019, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Geerttul
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 09 apr 2018, 13:21
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: De Boekenschorpioen

Bericht door Geerttul » do 09 mei 2019, 19:29

Zie hier een boeiende documentaire over Torben Schiffer, de Duitse onderzoeker die ondermeer ook met de schorpioenen werkt.
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... 90312.html

Veel plezier,

Geert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten