interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » vr 05 jul 2019, 11:21

Atlas2 schreef:Is dit wellicht een pleidooi voor alleen maar gekweekte koninginnen en ten alle tijde behandelen? Tis nogal wat wat u daar zegt, alhoewel wellicht niet zo bedoeld?
Ben je bekend met het hellend vlak uit de retoriek?

Lippe

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Lippe » vr 05 jul 2019, 11:26

Ja die goeie ouwe tijd zal ik maar zeggen. Toen waren er wellicht dingen beter, maar nu zijn er ook weer dingen beter. Ik ga me niet in deze discussie mengen, hoewel mijn handen jeuken boven het toetsenbord.

Het is grappig om de visies over het bijenhouden door bijvoorbeeld Albert Muller en Gerard Liebig te vergelijken. Ik hang de visies van Liebig aan. Zoveel mogelijk gebruik maken van de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Dat vind ik ook leuk aan de hobby. En daar zit denk ik voor het gros van ons de crux. Het is een hobby en die moet leuk blijven. De bedrijfsmethode volgen waar je je goed bij voelt en daar energie uithalen. En ja de imker van nu, is een andere dan die van 30 jaar geleden.

Er zijn blijkbaar ook imkers die jarenlang niet in hun volken kijken. Persoonlijk denk ik dan... ja okay leuk stoer... maar wat is dan de lol van de hobby. Ik koop ook geen hond, trap hem vervolgens de straat op en kijk er niet meer naar om.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 13:07

Lippe,
Ja die goeie ouwe tijd zal ik maar zeggen.
Helemaal niet was voor wat mijn bijenhouden een hele slechte tijd zelfs.... Varoa was toen juist voor mij een reden om er mee te stoppen.
hoewel mijn handen jeuken boven het toetsenbord.
Bij mij net zo.
Zoveel mogelijk gebruik maken van de nieuwste technieken en ontwikkelingen
tuurlijk. Maar soms lijkt het op teveel techniek (lees teelt en chemie) en krijgt het biologische te weinig aandacht.
Nogmaals, gelukkig komt hierin weer een kentering; zie internet en als voorbeeld de VSH-experimenten her en der in Europa, Hawaï, California en zelfs in Nederland in de waterleidingduinen. Persoonlijk denk ik dat daar een betere oplossing te vinden is dan in chemische middeltjes, alhoewel ik die ook zelf gebruik.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » vr 05 jul 2019, 13:42

Atlas2 schreef:
dat de imker die in de buurt woont en wel veel moeite doet om varroa op een correcte manier te bestrijden, al zijn werk ziet verloren gaan.
Welk werk?
Jij gaat toch niet beweren dat bijen houden niet veel werk is? :)
Wat ik bedoel: ik steek er persoonlijk veel tijd en werk in om mijn bijen goed te verzorgen en gezonde grote volken te houden met weinig varroa. Ik werk deels op een biotechnische manier (darrenraat, broedafname, broedloos maken, vangramen,...) en verdamp oxaalzuur. Dus geen zware chemische middelen. En dat lukt perfect zo, nog nooit een dood volk gehad.
Dan kijk ik 2 km verder en daar staat bvb een imker die 3 keer per jaar naar zijn kasten komt kijken. 1 keer in het voorjaar om honingkamers op te zetten en dode volken op te ruimen, 1 keer om de honingkamers eraf te halen en een bak siroop op te zetten en 1 keer om de voerbakken eraf te halen.
Er liggen dikwijls hopen bijen met misvormde vleugels voor de kasten en jaarlijks staan er kasten met gestorven volken. Die lege kasten blijven daar vervolgens maanden staan en worden leeggeroofd. De volken mogen ook gewoon zwermen. Waar komen die mijten en virussen terecht wanneer een instortend volk in de herfst wordt leeggeroofd? Ik werk dan nog niet eens met raszuivere dure koninginnen, maar kan mij voorstellen dat het niet leuk is om volken te verliezen als je er veel tijd, werk en geld in hebt gestoken. Dus ja, iedereen mag imkeren op zijn manier, maar wat als een ander er dan last van heeft? Bvb overlast door zwermen, herbesmetting met mijten, ...

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » vr 05 jul 2019, 22:58

citaat Tomer : [quote][/quoWaar komen die mijten en virussen terecht wanneer een instortend volk in de herfst wordt leeggeroofd?te]
Voor zover mij bekend komen die mijten en virussen terecht bij die imker die zijn volken laat roven. Dus een beetje boontje komt om zijn loontje. :be5: G,A3.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » za 06 jul 2019, 18:39

G,A3. schreef:Voor zover mij bekend komen die mijten en virussen terecht bij die imker die zijn volken laat roven. Dus een beetje boontje komt om zijn loontje. :be5: G,A3.
Dus ik en de andere imkers uit de buurt die bij hun volken de mijtenval goed monitoren en bestrijden waar nodig om gezonde volken in te winteren, wij moeten tegen onze bijen zeggen dat zij die miserabele volkjes vol mijten moeten gerust laten? U weet toch ook dat bijen vrouwen zijn en wij daar niks aan te zeggen hebben?
Wat ik maar wou zeggen: een volk dat in het wild (boom, schouw) overleeft, of bij een imker die niet bestrijdt en er nauwelijks naar omkijkt, zal in vele gevallen ongeveer hetzelfde resultaat hebben: dode volken, zwermen die voor overlast zorgen of verloren gaan, mijtenbesmetting bij de naburige imkers, kweekhaard voor virussen, wasmotten,...
Het voorbeeld dat ik gaf betreft bijenkasten die aan een natuurreservaat staan, imker woont aan de andere kant van het land. Jaarlijks sterft ongeveer de helft van zijn volken. Ik vind dat niet "natuurlijk imkeren", eerder een luie imker. Gelukkig staan er nu nog maar 3 kasten, waarvan er eigenlijk maar 1 goed vliegt. Probleem zal zichzelf dus wel oplossen, tenzij er weer kasten worden bijgezet.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » di 09 jul 2019, 23:01

Tomer ik zie de bijenvolken bijna elke dag ,ik gebruik ze voor de bestuiving in de boomgaard. ik zie het dus als een volk achteruit gaat en dat valt tot op heden mee. Mijn bijen ruimen ook goed het door ziekte (DHV) aangetaste broed. door veel in de volken te kijken verstoor je naar mijn mening het geurbeeld in de kast. G,A3.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door MH1995 » di 27 aug 2019, 17:31

Herbesmetting is wat mij betreft onzin, het is niet zo dat als jij behandeld, de bijen meer mijten krijgen door volken in de omgeving, die goed, slecht of niet behandeld worden. Bij mijten heb je net zo goed winter- als zomermijten. Dit laat de mijtenval zien die De Duurzame Bij (DDB) bij houdt. Ik zit in hun project met de Texelse Zwarte bijen en zie die piek van sterfte van mijten. Op Texel behandelden maar 1-3 van de 16 imkers tegen varroa en zelfs wanneer zij denken dat het nodig is. Samen hebben ze 150-200 volken, plus nog eens 40 in het wild, dat is bijna een kwart van de populatie! Maar buiten die bijen, een eiland heeft natuurlijk voordelen, zeker met een import verbod, als 1 imker hoog VSH bijen heeft, verspreid zich dat snel, zeker als de rest ook nog eens stopt met behandelen en dan maakt het denk ik niet uit of je nu Zwarte bijen, Carnica of Buckfast hebt. Ik geloof dat Gotland ook maar een allergaartje aan verschillende rassen was en uiteindelijk krijgen ze door natuurlijke selectie een populatie die met varroa om kan gaan en inderdaad na veel sterfte. Een populatie kent veel sterfte, waarna stabiel en uiteindelijk groeiend.
Terug naar die mijten, veel mijten, vooral geboren uit darrenbroed sterven massaal vanaf eind augustus tot eind september of nog later. Soms wel meer dan 150 per dag, en die volken overleven prima. Dit heeft dus niks met herbesmetting te maken.
Ik zal herbesmetting niet ontkennen, gaan ze roven dan zal er uitwisseling van varroa plaats vinden. Maar kijk eens goed naar een kast die door de verdwijnziekte ergens oktober leeg is, of zelfs maar een handje vol bijen heeft. Al laat je die staan, midden in je bijenstand, er vliegen nauwelijks tot geen bijen die kast binnen om voer te roven. Blijkbaar weten de bijen dat er iets mis is bij dat dode volk.
Tevens vind ik het een illusie om naar 0% sterfte te streven. Zelfs in de 19e eeuw, was er sterfte van 15% onder bijenvolk en wie weet wel hoger. Iemand een idee waarom? Ik tel voor De Vlinderstichting en SBB vlinders op een systematische en wetenschappelijke manier. Hieruit kunnen trends bepaald worden hoe een soort het doet. En wat blijkt, het ene jaar kom je tientallen kleine vuurvlinders tegen, vervolgens zie je ze 2 jaar nauwelijks, waarna het 3e jaar er weer meer zijn. Bijen zijn een natuurproduct en dat wordt uit het oog verloren, sterfte hoort daar nu eenmaal bij. Ik wil wel eens weten hoe een populatie van 100% VSH het doet zonder enige vorm van bestrijding, ik durf te wedden dat daar ook sterfte in voorkomt en misschien soms wel meer dan 20%, maar ik denk dat we dat nog niet weten.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » wo 28 aug 2019, 11:10

MH1995 schreef:
di 27 aug 2019, 17:31
Herbesmetting is wat mij betreft onzin,
MH1995 schreef:
di 27 aug 2019, 17:31
Ik zal herbesmetting niet ontkennen
Citaten lijken mij tegenstrijdig. Ik ben persoonlijk wél overtuigd van de risico's van herbesmetting, blijkbaar hebben wij andere ervaringen. Niet dat ik continu voor de kast de binnenkomende mijten tel, maar goed dat zie ik niemand doen. Toch maar op zoek naar wetenschappelijke onderzoeken (deze bijvoorbeeld), dan vind je dat er wel 70 tot 100 mijten per dag binnendringen rond deze tijd. En dan houden ze de darren nog wel buiten de kast. Blijkbaar toch wel een probleem, en gezien de datum van het onderzoek ook al sinds de jaren 90 bekend.

Een kast die in oktober leeg is, wordt hier gegarandeerd leeggeroofd, kleinere volkjes worden uitgeroeid. Kan ik ook wel uitleggen, hier zitten erg veel imkers en niet iedereen gooit er netjes op tijd voer in. Dan wijs ik niet met een vinger en bedoel ik ook niet beschuldigend, maar gebeurt helaas wel. Een volk met honger is helemaal niet zo kieskeurig als je beweerd. Het lijkt mij dat iedere locatie weer anders is.

0% sterfte is onzin, statistisch gezien sterft er vaak genoeg een koningin in de winter of komt er per ongeluk een moer niet terug van de bruidsvlucht. Dat is ook niet te stoppen.

Lippe

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Lippe » wo 28 aug 2019, 12:13

MH1995 schreef:
di 27 aug 2019, 17:31
Herbesmetting is wat mij betreft onzin, het is niet zo dat als jij behandeld, de bijen meer mijten krijgen door volken in de omgeving, die goed, slecht of niet behandeld worden. Bij mijten heb je net zo goed winter- als zomermijten. Dit laat de mijtenval zien die De Duurzame Bij (DDB) bij houdt. Ik zit in hun project met de Texelse Zwarte bijen en zie die piek van sterfte van mijten. Op Texel behandelden maar 1-3 van de 16 imkers tegen varroa en zelfs wanneer zij denken dat het nodig is. Samen hebben ze 150-200 volken, plus nog eens 40 in het wild, dat is bijna een kwart van de populatie! Maar buiten die bijen, een eiland heeft natuurlijk voordelen, zeker met een import verbod, als 1 imker hoog VSH bijen heeft, verspreid zich dat snel, zeker als de rest ook nog eens stopt met behandelen en dan maakt het denk ik niet uit of je nu Zwarte bijen, Carnica of Buckfast hebt. Ik geloof dat Gotland ook maar een allergaartje aan verschillende rassen was en uiteindelijk krijgen ze door natuurlijke selectie een populatie die met varroa om kan gaan en inderdaad na veel sterfte. Een populatie kent veel sterfte, waarna stabiel en uiteindelijk groeiend.
Terug naar die mijten, veel mijten, vooral geboren uit darrenbroed sterven massaal vanaf eind augustus tot eind september of nog later. Soms wel meer dan 150 per dag, en die volken overleven prima. Dit heeft dus niks met herbesmetting te maken.
Ik zal herbesmetting niet ontkennen, gaan ze roven dan zal er uitwisseling van varroa plaats vinden. Maar kijk eens goed naar een kast die door de verdwijnziekte ergens oktober leeg is, of zelfs maar een handje vol bijen heeft. Al laat je die staan, midden in je bijenstand, er vliegen nauwelijks tot geen bijen die kast binnen om voer te roven. Blijkbaar weten de bijen dat er iets mis is bij dat dode volk.
Tevens vind ik het een illusie om naar 0% sterfte te streven. Zelfs in de 19e eeuw, was er sterfte van 15% onder bijenvolk en wie weet wel hoger. Iemand een idee waarom? Ik tel voor De Vlinderstichting en SBB vlinders op een systematische en wetenschappelijke manier. Hieruit kunnen trends bepaald worden hoe een soort het doet. En wat blijkt, het ene jaar kom je tientallen kleine vuurvlinders tegen, vervolgens zie je ze 2 jaar nauwelijks, waarna het 3e jaar er weer meer zijn. Bijen zijn een natuurproduct en dat wordt uit het oog verloren, sterfte hoort daar nu eenmaal bij. Ik wil wel eens weten hoe een populatie van 100% VSH het doet zonder enige vorm van bestrijding, ik durf te wedden dat daar ook sterfte in voorkomt en misschien soms wel meer dan 20%, maar ik denk dat we dat nog niet weten.
Beste MH1995, bedankt voor jouw visie. Erg interessant. Ik wil niet respectloos overkomen, maar ik ben het op veel punten niet met je eens. Behalve dat wanneer je niet behandeld de populatie bijna volledig instort waarna deze weer stabiel wordt (daar is bewijs van) en dat 0% sterfte een utopie is. Onderzoeken naar zomer- en wintermijten staat nog in de kinderschoenen.
Omdat ik nog maar een groentje ben wil ik je vragen vragen hoe je aan deze informatie komt? Onderzoeken en gesprekken met ervaren imkers vertellen mij namelijk wat anders....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten