interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Niko » wo 03 jul 2019, 10:52

Ah, het ei van Columbus. Ik denk dat je het verkeerde idee hebt, we zijn niet allemaal natuur-hatende slavendrijvers met tunnelvisie op de honingopbrengst. Wat je op de cursus leert, is hoe je een volk de hoogste kans geeft om de winter te halen. Het is zonde als je als beginnend imker al je volken kwijt raakt in je eerste jaar. "Overleef" je je eerste imkerjaar, dan kan je daarna (of ernaast) je eigen experimenten doen qua behandelen, natuurbouw en voeren. Het beeld/de methode die jij schetst is natuurlijk fantastisch, maar als minder dan de helft van de cursisten (even een getal verzonnen) hier succes mee heeft, dan moet je hier ook je vraagtekens bij zetten. Om het aspect dierenmishandeling maar even te negeren, ik denk dat dit toch wel enigszins van toepassing is op dergelijke dierproeven.
Dat is wat ik zal doen. De eerste jaren de methode volgen die mij is aangeleerd tijdens de imkercursus (behalve suikerwater voeren, dit enkel wanneer hongersnood dreigt). En wanneer ik wat meer praktijkervaring heb, zal ik hier stilaan van afwijken richting een methode waarbij ik de bijen goed in het oog hou (dus geen verwaarlozing) maar probeer om eerder te 'sturen' dan in te grijpen. Ik hoop hierbij allesbehalve aan dierenmishandeling te doen en als dat zo zou zijn hou ik er onmiddellijk mee op. Het hangt ook af vanuit welk standpunt je het bekijkt... is de varroamijt geen dier?
tomer schreef:Bijen houden en er niet naar omkijken, dus aan hun lot overlaten, ja het kan een tijd goed gaan. Meer waarschijnlijk is dat het toch niet goed afloopt.
Dan denk ik aan dierenverwaarlozing, zoals je bvb katten houdt en ze moeten zelf maar muizen vangen en met hun vlooien en andere parasieten leren omgaan.
Honingbijen zijn geen gedomesticeerde dieren. Niemand die naar de Europese wilde kat omkijkt en toch doen ze het betrekkelijk goed, zeker nu er stilaan meer aandacht wordt besteed aan hun natuurlijke biotoop... door de mens erbuiten te houden.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » wo 03 jul 2019, 11:07

Niko schreef:Honingbijen zijn geen gedomesticeerde dieren.
Wel toch? Ze worden al tijden gefokt/gekweekt om de honingproductie. In het wild leven er in ons dichtbevolkt land geen zichzelf in stand houdende kolonies. Dan bedoel ik de volken die zich al enkele decennia in stand houden, niet de verdwaalde zwermen in die ene holle boom. Geldt al helemaal als je kijkt naar de selectieprocedures voor rasbijen. Zóveel verschil met de melkkoe is er niet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Tieme » wo 03 jul 2019, 11:46

ja, en koeien doen het uiteindelijk ook weer prima in de natuur. Kijk maar naar de Oostvaardersplassen en de vele kuddes langs de rivieren.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door jossmits » wo 03 jul 2019, 16:28

Die zwerm moet er al minstens 1 jaar gezeten hebben. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat die zwerm er begin mei in gekomen is en nu al weer gezwermd heeft.
Mijn ervaring in Frankrijk, waar ik tot 2 weken geleden gewoond heb, was dat daar heel veel "wilde" volken in schoorstenen, holle bomen, etc voorkwamen. In het dorp waar ik woonde minstens 15!


Jos

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » wo 03 jul 2019, 21:04

Bij een zus van mij zit al 3-jaar een bijen kolonie in de schoorsteen, voordien ook al maar men heeft voor de gezelligheid eens de kachel gestookt en toen vondt men op zolder veel dode bijen dus.....? In het verleden hebben bij mij in de buurt ook op 2 adressen verschillende jaren volken in de schoorsteen gezeten, heb er toen nog een zwerm van geschept. Dat er in de bossen weinig (wilde)bijenvolken te vinden zijn is het gebrek aan oude bomen (>100jaar oud) met holtes want dat vindt men ook verwaarlozing. Bij mij gaan de kasten volgende week open om honing af te nemen het is dan een jaar geleden dat er in gekeken is behalve bij de 2 zwermen van het vorig jaar die 2* open zijn geweest om er een broedkamer op te zetten. Er is dus geen darrenraat gesneden of broed afgenomen ect. alleen een paar keer gecontroleerd via de vliegopening of er in een plastic bakje nog roofmijten voorkwamen. Voor diegene die het eventueel wil proberen, neem een grote/sterke zwerm die zonder hulp de winter op 2 bk kan doorkomen en indien ervan nature geen roofmijten voorkomen eventueel kopen. Verder moet ieder maar op eigen wijze imkeren zoals ik het op eigenwijze doe. :be3: G,A3.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » wo 03 jul 2019, 23:16

Het kan goed zijn dat een volk verschillende jaren overleeft zonder ingrepen. Natuurlijk zijn niet alle zwermen na het eerste jaar al dood. Een zwerm begint met weinig mijten. Het jaar erna zal de mijtenpopulatie wel fors gestegen zijn. Als ze nog een jaar overleven, stikt het volgens mij van de mijten. Dat een bijenvolk overleeft, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn en het goed doen. Zo'n "wild" volk in een schouw of holle boom kan een kweekhaard zijn voor mijten en virussen.
Je zal het maar in de buurt hebben zitten...Stel dat zo'n volk uiteindelijk instort en jouw bijen roven het leeg...dan krijg je een serieuze besmetting op je stand
Anderzijds ja...survival of the fittest (maar tegen welke prijs).

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Tieme » do 04 jul 2019, 09:44

Of er nou een volk in een schoorsteen of holle boom zit of een imker die niet veel bestrijdt zal wel niet veel uitmaken.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » do 04 jul 2019, 16:36

Nee, in beide gevallen kan het zijn dat de imker die in de buurt woont en wel veel moeite doet om varroa op een correcte manier te bestrijden, al zijn werk ziet verloren gaan.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 10:00

Dag,

Eigenaresse wil er toch graag vanaf zie viewtopic.php?f=5&t=34279&p=228424#p228424
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » vr 05 jul 2019, 11:00

dat de imker die in de buurt woont en wel veel moeite doet om varroa op een correcte manier te bestrijden, al zijn werk ziet verloren gaan.
Welk werk? een dergelijke visie sluit anderen uit en lijkt aanmatigend. Is dit wellicht een pleidooi voor alleen maar gekweekte koninginnen en ten alle tijde behandelen? Tis nogal wat wat u daar zegt, alhoewel wellicht niet zo bedoeld?
Wanneer een boer Holsteiner Koeien heeft wil dat nog niet zeggen dat zijn buurman met het oude Landras daarmee slecht bezig is.
Wellicht dat we door de "doorkweek" terug moeten vallen op wat ooit de oorsprong was en ander genen en "bloed" van de vroegere rassen weer in moeten telen; Zie hondenrassen als Berners (zaad van bepaalde reu's gaan de hele wereld over met HD als gevolg) aardappelen, Soja en de al genoemde koeien
Selectie heeft een niet te ontkennen nadeel immers! Biodiversiteit wordt daardoor in toenemende mate gewaardeerd en is onderkend als noodzakelijk. Vaak moet men terugvallen op het oorspronkelijke.
en:
Als ze nog een jaar overleven, stikt het volgens mij van de mijten. Dat een bijenvolk overleeft, wil nog niet zeggen dat ze gezond zijn en het goed doen.
Dat lijkt mij een wat al te stellig boude bewering zelf het tegendeel zou waar kunnen zijn; een beetje surfend over het net laat toch ook duidelijk andere resultaten zien: Torben Schiffer en anderen. Steeds meer ondekt men diertjes die in symbiose met de bij leven en hun helpen de varoa te lijf te gaan.
Men zou ook de opvatting kunnen hebben dat al die chemie van de afgelopen jaren de bijen meer kwaad dan goed hebben gedaan. Veel en vaak is er vanuit gegaan dat daar de oplossing in zit/zat. dit met als belangenhebbers de industrie die het maar wat graag op de markt bracht/brengt. Zijn we niet te gemakzuchtig geweest deze middelen te gaan gebruiken? Hadden we met wat meer tijds en onderzoeksinvestering geen andere methoden kunnen vinden. Waarom wordt er eigenlijk het laatst decennium pas geëxperimenteerd en onderzocht op VSH-gedrag?
en:
Honingbijen zijn geen gedomesticeerde dieren.
Ha... zeker wel. Kom uit een imkersfamilie maar ben in 1991 gestopt met imkeren (met pijn in mijn hart maar dat gedoe met Pericine etc was ook wel een crime!). Vorig jaar weer begonnen met een paar zwermen. Net als toen werk ik met wat op deze site "Bastaards" genoemd wordt. Zeer ten onrechte en oneerbiedige naam lijkt me. Destijds heetten ze gewoon "De bijen" en al het andere "Carnica kweek". Van Buckfast was nauwelijks sprake, althans in de jaren 80 niet in Kampen en in Enschede. Maar een enkeling deed aan die "kweek".
Mij valt duidelijk op dat de huidige bijen nog nauwelijks steken tenzij je even een zwerm treft die lang gevlogen heeft. Ook deze zwermen zijn na een paar dagen en een beetje voeren weer "aaibaar". Ze vliegen nauwelijks op, blijven op de raad zitten, zijn duidelijk meer gedomesticeerd dan voor 28 jaar terug.
Wanneer ik dat vergelijk met toen:
Doe ik nu -bijna- alles in t-shirt en soms zonder bijenkap en nooit met handschoenen; dat was destijds gewoon schier onmogelijk wanneer je volk moerloos was of wanneer er einde dracht was. Je werd (terecht?) "lek-"gestoken.
Duidelijk merk ik de invloed aan de "bastaard"; ook deze is veel liever geworden; vliegt nauwelijks meer op en steekt soms uitzonderlijke gevallen.
Ik schrijf dit toe aan de vele bevruchte koninginnen en de selectie vanaf de eilanden. Die invloed bemerk ik onmiskenbaar.

Varoa: Het blijft voer tot discussie....
1693b522.jpg
1693b522.jpg (14.23 KiB) 5525 keer bekeken
Charles Darwin; Survival of the fittest kan worden vertaald als: het overleven van (het nageslacht van) de best aangepaste binnen een populatie.
De vraag is of wij dit natuurlijke proces genoeg kans hebben gegeven
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten