interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » wo 26 jun 2019, 18:27

Dga,

Vanochtend geroepen een zwerm te scheppen.

Daar aangekomen was er niets meer te zien want de zwerm was gevlogen, had in de zon gehangen, dus ja.....jammer.
In het gesprek met de eigenaresse (midden in een wijk) kwam naar voren dat er een volk in haar schoorsteenpijp ( ca 7m hoog) zat en dat dat het geval was sinds zij als gezin daar voor 5 jaar terug waren komen te wonen.
Na wat preciezer doorvragen bleek het volk er al voor het 4e zomerseizoen te huizen.
Vandaag dus had ze een zwerm "evenals vorig jaar en het jaar daarvoor" vertelde ze. "ik dacht dat ze nu wel een keer leeg en vertrokken zouden zijn maar ik zie nog steeds bijen rond de schoorsteen vliegen". En; "ik heb er geen last van en toen ik hoorden van dat het niet zo goed gaat met de bijen dacht ik; och ik laat ze mooi zitten"
Na uitleg over het een en ander merkte ze op dat ze er nooit last van had gehad behalve als ze het vliering-trappetje naar beneden deed, dan vielen er een 50 dode naar beneden.
Opvallend:
-Nooit besteden tegen varoa want veel te hoog en gevaarlijk.
-Vliegt nog steeds goed constateerde ik; (na 4 seioenen
-Vlieggat op het noorden.
-aan haar film van de zwerm te beoordelen gaat het hier niet om een "flut"-volkje

Heb haar gemeld dat ze mij direct weer mag melden als er een (na-) zwerm vanaf komt

4jaar onbehandeld!!! Hoezo zonder hulpmiddelen overleven bijen niet. Bewijst dit niet het tegendeel?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » wo 26 jun 2019, 19:31

Kan zijn. In zo'n geval kan het ook zijn dat het volk in de winter sterft en dat er in het voorjaar een nieuw volk inkomt. Voor de bewoners lijkt het dan alsof er al jaren "dezelfde" bijen inzitten.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » wo 26 jun 2019, 20:29

Tomer,

Dat zou inderdaad kunnen ja.
maar... steeds heeft men bijen zien vliegen. In het voorjaar althans.
Misschien is dit ook nog uit te sluiten: Zal nog even navraag doen of men ze ook s'winters hebben gezien.
Buiten dat; voor een zwerm van een voorzwerm van dit jaar zou het wel wat vroeg zijn.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » wo 26 jun 2019, 21:08

ik heb de schoorsteeneigenaar het volgende gevraagd:

"Men zegt dat ze daar waarschijnlijk niet hebben kunnen overleven en dat er steeds een ander volk in is gevlogen
Kun jij misschien iets zeggen over het al dan niet vliegen van de bijen in de winter?
Heb je ze toen ook opgemerkt, of kon je ze toen misschien ook horen op de slaapkamers"

waarop zij dit antwoorde:
"In de winter horen we ze niet in de pijp. Maar we zien ze wel vliegen rond de schoorsteen maar wel veel minder dan in het voorjaar.
Als we in de winter de luik vd vliering naar beneden doen vallen er ook altijd bijen uit. Wel veel minder dan in het voorjaar. Maar elke keer als we de luik open doen vallen er bijen naar beneden. Meeste dood en sommige versuft. Ook in de winter zien we ze op de vliering wel rondkruipen.. wel weer minder dan in het voorjaar of de zomer."


Het lijkt toch op permanente bewoning. ze heeft er blijkbaar goed opgelet.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Tieme » do 27 jun 2019, 08:22

het kan best hoor, er zijn ook imkers die al jaren niet bestrijden.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » do 27 jun 2019, 09:13

Atlas2 schreef:"Men zegt dat ze daar waarschijnlijk niet hebben kunnen overleven
Dat heeft niemand gezegd toch? Ik weet even het juiste getal niet, maar als 80% van de zwermen het eerste jaar niet haalt, dan is er ook nog de 20% die het wél haalt. Er zijn altijd de uitzonderingen, dat zal ook niemand ontkennen.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Niko » do 27 jun 2019, 10:30

Ik ga me allesbehalve populair maken door wat ik hier zal neerpennen. En dan heb ik zelfs (nog) geen bijen!
Maar dit forum dient om het uitwisselen van ideeën en meningen, denk ik dan.

Het voorbije anderhalf jaar heb ik zeer veel gelezen over (honing)bijen en imkeren, en mijn inzicht is gedurende die periode enorm veranderd. Tijdens de imkercursus die ik, ondertussen een jaar geleden, heb gevolgd werd me verteld dat ik de bijen suikerwater moet voeren, waswafels in de ramen moet smelten en de bijen moet behandelen tegen varroa. Ik nam dat natuurlijk aan als zoete koek, want imkers met meer dan 30 jaar ervaring zullen het wel weten, toch?

Maar wat als (ik benadruk het hypothetische)... dat toch niet helemaal de ideale manier is om met bijen om te gaan?
Een bijenvolk is een superorganisme, met zeer complexe biologische parameters. Het krioelt van de bacteriën, geuren, huisgenoten, feromonen, enzovoort. En dat is zo geëvolueerd doorheen miljoenen jaren.

Zijn we zeker dat honing vervangen door suikerwater wel een goede keuze is? Is honing niet wat bijen nodig hebben?
Dan kan je natuurlijk zeggen: "ik voer mijn bijen al 25 jaar suikerwater en ze overleven prima". Maar zou (alweer hypothetisch) "mijn bijen overleven prima, ondanks het feit dat ik ze al 25 jaar suikerwater voer" niet een even geldig statement kunnen zijn?

Over behandelingen tegen varroa kan je op dezelfde manier gaan nadenken. Hoe je het ook draait of keert, zo'n behandeling is zeer ingrijpend. Het verandert de zuurtegraad in het bijenvolk en doodt alles behalve de bijen (die er nét niet aan doodgaan). De zwakke volken trek je op die manier door het oog van de naald. En de mijten die de behandeling overleven, krijgen de kans om hun sterke genen door te geven aan de volgende generaties. Zouden (nogmaals hypothetisch) bijenhouders er niet beter aan doen om de bijen zélf het gevecht aan te laten gaan? Zodat ze over de generaties heen (tientallen jaren) er sterker van worden en het varroa probleem niet meer zo zwaar weegt op het bijenhouden? Grote multinationals zoals Bayer zullen jou daar graag in tegenspreken, uiteraard.

Honingbijen zijn ook geniale bouwmeesters, daar moet ik niemand van overtuigen, toch? Waarom laten we ze niet alles bouwen, vanaf nul?

Mij verbaast het niet dat zo'n volk in een schoorsteen het betrekkelijk goed kan doen. Bijen zijn verdomd taaie beestjes, zeker als je bekijkt wat de mensheid aanricht aan het milieu. Misschien moeten we, als bezorgde vaders, hen toch wat meer vrijheid gunnen?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » do 27 jun 2019, 11:21

Ah, het ei van Columbus. Ik denk dat je het verkeerde idee hebt, we zijn niet allemaal natuur-hatende slavendrijvers met tunnelvisie op de honingopbrengst. Wat je op de cursus leert, is hoe je een volk de hoogste kans geeft om de winter te halen. Het is zonde als je als beginnend imker al je volken kwijt raakt in je eerste jaar. "Overleef" je je eerste imkerjaar, dan kan je daarna (of ernaast) je eigen experimenten doen qua behandelen, natuurbouw en voeren. Het beeld/de methode die jij schetst is natuurlijk fantastisch, maar als minder dan de helft van de cursisten (even een getal verzonnen) hier succes mee heeft, dan moet je hier ook je vraagtekens bij zetten. Om het aspect dierenmishandeling maar even te negeren, ik denk dat dit toch wel enigszins van toepassing is op dergelijke dierproeven.

Eigenwijs als ik ben dacht ik het ook altijd beter te weten. Alle volken die ik niet heb behandeld (zelfs VSH-volken, jaren onbehandeld op andere locatie) zijn morsdood na een jaar, volken waar ik geen honing afhaal moet ik alsnog suikerwater geven anders halen ze de winter niet (voer is midden in de zomer al op!). Ook mijn kasten met natuurbouw zitten vol met varroamijten. Natuurlijk zijn er ook succesverhalen, imkers die al jaren niet behandelen. Ik denk dat er in mijn omgeving enkele extra stressoren zijn die het allemaal wat moeilijker maken voor de honingbij, dus bij mij lukt het in ieder geval (nog) niet. Bot gezegd, de theorie is leuk, maar zonder praktijk ervaring nutteloos. Was er maar een handleiding voor het succesvol bestrijdingsvrij, suikervrij, natuurlijk imkeren, dan zouden wij die toch allemaal volgen? De punten die je noemt zijn in ieder geval door mij en vele anderen uitvoerig getest en zijn helaas niet voor iedereen de oplossing.

Eigenlijk pleit je voor véél bijensterfte, waarna hopelijk wat resistentere bijen overblijven. Het is voor mij de vraag of dit het waard is, zeker omdat de genenpoel een klap krijgt.

Lippe

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Lippe » do 27 jun 2019, 17:29

tomer schreef:Kan zijn. In zo'n geval kan het ook zijn dat het volk in de winter sterft en dat er in het voorjaar een nieuw volk inkomt. Voor de bewoners lijkt het dan alsof er al jaren "dezelfde" bijen inzitten.
Hoogstwaarschijnlijk is dit het geval...

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » do 27 jun 2019, 19:27

Nico,
Ik ga me allesbehalve populair maken door wat ik hier zal neerpennen.
Niet mee eens; blijven geven die meningen.
Zelf kom ik uit een imkersfamilie: opa korven en pa kasten. Zelf ook op kasten geïmkerd tot 1994. Door allerlei oorzaken toen gestopt in de Pericine-tijd.
Maar had er eigenlijk geen spijt van door al die troep wat je bijen moest geven en alle handelingen die je wegens Varoa moest doen.
25 jaar niet geïmkerd. Wel zag ik tussendoor mijn vader werken met al die middelen als mierezuur etc. Had wel heimwee naar het imkeren maar daarom geen spijt dat ik gestopt was.
Zat eigenlijk te wachten op een moment waarop ik weer in kon steken wanneer geen chemische maar een biologische remedie tegen de mijt gevonden zou zijn.
Ben vorig jaar weer begonnen met een korf (geen varoa op de bodenplank te ontdekken.) en een spaarkast; (heeft niet gezwermd vanwege de vele varoa waarschijnlijk).
Nu dit jaar begonnen met 2 TBH met daarin nu 4 zwermen van de afgelopen maand. ook 2 TBH's bij 2 vrienden; beiden beginnend imker. deze na vanavond bevolkt met ook 4 voor en/of na-zwermen. de vele spaarkasten van mijn pa en mij vroeger blijven dus onaangeroerd. (wat zonde)

Ontdek op dit forum 2 stromingen.
a. De telers met hun vele dezelfde kasten en eenzelfde bedrijfsmethoden van vermeerdering selectering etc. beslist niet allen maar velen zitten toch in hun manier van imkeren "strak" in het pak". Zouden ze al willen dan is het moeilijk te veranderen want wat moet je dan met al die aangeschafte spullen gericht op jouw methode? omschakelen naar een andere manier kost gewoon domweg teveel geld (wat moet je met je kasten bv als blijkt dat daar . dit lijkt een open toetreden van de varoa en veranderingen in de weg te staan. Zij hebben daar soms ook alle belang bij.
b. Biologisch imkers; Die vaak aangeven welke websites men moet gaan bezoeken om het toch anders te kunnen zien maar die daarop weinig antwoord krijgen behalve relativerende. Imkers die de biologische bestrijdingsmethoden een warm hart toedragen. Dit echter niet bewezen kunnen onderbouwen en daarom -bij deze relativerende reacties- het "er maar bij laten hangen".

Welke imker ik ook spreek van deze 2 stromingen; allen zouden graag willen dat het allemaal biologisch zouden kunnen imkeren. De Varoa in symbiose met bijen op zijn minst, liefst helemaal varoavrij.

Wel zie ik dat deze VSH- biologische manier in dit Forum (te?) weinig aandacht krijgt in wat men aan positieve zaken op dit gebied ontdekt.
Ter stimulering van en uitwisseling van VSH-/biologische methoden zou er eigenlijk een aparte kop "biologisch/natuurlijk/VSH imkeren" of een dergelijke andere titel in dit forum opgenomen moeten zijn. dit ter stimulering en het recht doen aan die mensen die toch op zoek zijn naar die manier die we allemaal zo graag willen: Varoavrij imkeren namelijk.
Uitwisseling alhier zou wellicht een veel beter beeld geven van wat er op dit gebied te doen is. Nu moet het maar "ergens" tussen gezocht worden via zoekmachines trefwoorden etc.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten