interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 6e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » zo 09 mei 2021, 10:29

@ A3,
Atlas het maakt niet uit of je die zwerm uit de schoorsteen neemt of een zwerm van een zuivere Carnica als het maar een grote zwerm is, b.v. 7-10 raten vol.. Als de kast op een tegel op de grond staat, zodat er grondroofmijten in kunnen komen en je laat de kast dicht zodat het geurbeeld niet teveel verstoord wordt en je geeft ze genoeg ruimte zijn er bij mij geen problemen
Het gaat bij jou dus om "grond-"volken.
Het volk in de schoorsteen is duidelijk een "hoogte"- volk. Hier is geen grondmijt aan te pas gekomen.
Ik vind het maar wonderlijk dat ze op die hoogte (met waarschijnlijk varoa en al)jaar na jaar kunnen overleven. Vandaar dat ik daar dan inderdaad graag de nazaten van zou willen krijgen.
Een dergelijk volk op de grond en dan met jou methode zou het wellicht nog beter kunnen doen?
Zelf experimenteer ik niet alleen met Spaarkast maar ook met korven, 2 holle boomstammen, een Warrekastje en een Toplatkast.

@Patric: blijkbaar kun jevoor een berichtje maar de titel aanpassen. Ik zie het niet doorgevoerd in de navolgende berichtjes namelijk.


Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Titel aanpassen: Interessante ontdekking bijennest al voor het 6e seizoen in schoorsteen

Bericht door PatrickSimonHenk » ma 10 mei 2021, 02:22

Atlas2 schreef:
zo 09 mei 2021, 10:29

@Patrick: blijkbaar kun jevoor een berichtje maar de titel aanpassen. Ik zie het niet doorgevoerd in de navolgende berichtjes namelijk.

Atlas
Misschien lukt het wel als je de titel van het orginele eerste bericht aanpast?

Patrick

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Titel aanpassen: Interessante ontdekking bijennest al voor het 6e seizoen in schoorsteen

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 mei 2021, 22:24

PatrickSimonHenk schreef:
ma 10 mei 2021, 02:22
Atlas2 schreef:
zo 09 mei 2021, 10:29

@Patrick: blijkbaar kun jevoor een berichtje maar de titel aanpassen. Ik zie het niet doorgevoerd in de navolgende berichtjes namelijk.
Atlas
Misschien lukt het wel als je de titel van het orginele eerste bericht aanpast?
Patrick
test titel: alleen na de wijziging van de tiel wordt die meegenomen.
Het werkt niet om de eerste posting titel te veranderen
Dit heb ik als een geprobeerd. :?
!Hans.

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Haico » zo 23 mei 2021, 12:01

Atlas je geeft aan: “Vandaar dat ik daar dan inderdaad graag de nazaten van zou willen krijgen.”
Kun je niet een zwerm van dit schoorsteenvolk ‘scheppen’ door in de omgeving zwermkasten te plaatsen. Op de website van het Vlaams bijeninstituut staat hier een leuk filmpje over.

De filmpjes (BeeTV) zijn zeer interessant, maar vanaf heden helaas alleen te zien voor leden (de uitzending over de zwermkasten is nog wel te zien voor iedereen). De NBV zou eens moeten gaan praten met hun en mogelijk kan daar een leuke samenwerking uit komen.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » ma 24 mei 2021, 14:06

Dag Haico,

Ik heb een lijntje uitgezet met de eigenaars van de woning: die bellen mij wanneer er een zwerm afkomt
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door rdeimker » wo 23 jun 2021, 22:29

Er zit hier ook zo'n imker die zegt dat zijn volken al 8 jaar zonder behandeling de winter zijn doorgekomen. Wat hij vergeet te vertellen is dat hij slechts 1x per jaar langskomt op de stal waar ik met hem stond. Zelf was ik er wekelijks, omdat het mijn eerste jaar was en ik moest leren van kasten af te blijven. In september roofde mijn volken 1 van zijn kasten leeg, belde hem en hij zei: ok bedankt voor het melden.

4 van de 5 kasten waren dood in april en in mei zaten er weer volken in.

Hij behandelde nooit, had nooit dode volken en zijn bijen hadden geen varroa. :D

Bijen zullen een verlaten raat altijd preferen boven een nieuwe locatie, oude kasten met zo veel mogelijk oude raat en veel propolis is een hemel voor een zwerm. Daarnaast een uitstekende manier om op een luie manier zwermen te vangen.

Het feit dat er x jaar een bijenvolk in een schoorsteen zit betekent niet dat dit volk gezond is, het betekend ook niet dat er geen ziektes zijn of dat dit hetzelfde volk is wat er vorig jaar ook zat. Het enige wat je weet is dat je geen inzicht hebt gehad in hoe gezond het volk is.

Omdat er zo veel imkers in mijn omgeving zijn die steeds minder gaan behandelen heb ik vorig jaar een proef gedaan met mijn 2 locaties. Ze staan 500 meter van elkaar af. Beide locaties zag ik DWV bijen. Locatie A, 3 kasten niet behandeld. Locatie B 13 kasten wel behandeld.

Locatie A: 1 volk verdwenen, 1 volk darrenbroedig.
Locatie B: 1 volk darrenbroedig.

Deze proef ga ik de komende 2 jaar nog herhalen.

Dit is wat je kan weten en meten als imker, niet dat er 4 jaar een volk in een schoorsteen zit maar of je kasten nog volken hebben in December of maart als je de eerste keer een klein blikje opwerpt. Je kan de varroa lade bekijken in je kasten, de DWV aantallen en daarop kan je vervolgens je moeren op selecteren. Denk dat onze hobby meer opschiet met dit soort inspanningen dan een schoorsteen volk als ideaal promoten. Je weet er letterlijk niets vanaf.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Hans van der Post. » do 24 jun 2021, 00:00

Zo kun je het ook doen: https://www.youtube.com/watch?v=-kpTju0b9q4
Dit vind ik tenenkromend!!
!Hans.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » do 24 jun 2021, 14:22

@rdeimker,

Heb me even afgevraagd of jou laatste opmerkingen en beweringen wel een reactie van mij vraagt.
Echter het persoonlijke karakter van je laatste opmerking noopt mij toch te reageren.
Mede ook omdat mensen jou laatste zin voor waarheid aan zouden kunnen nemen.
Dat zou ik niet willen dus vandaar mijn reactie maar weer eens.

Ik kan mij niet aan de inruk onttrekken dat je de helft van deze draad niet hebt gelezen. Het begint met "wat opvallend is" het gaat door met "wat opvalt" en dit seizoen is het ook weer verdergegaan met "dat het opvalt en apart is dat dit schoorsteenvolk weer heeft overleeft".....

Het feit dat je je verhaaltje hiervoor onderbouwd met die buurt-imker van jou en zijn manier van omgaan (niet omgaan eigenlijk) met bijen zegt niets over dit schoorsteenvolk.

Al lezende had je al geweten dat dit volk er nu voor het 6e jaar inzit.
Afgelopen voorjaar heeft het volk zich laten zien en elke winter is door de bewoners in een aluminium pijpje van de cv te horen dat het volk nog leeft. Dus geen opnieuw invliegen van zwermen zoals jij beweerd.
Van de eerste 4 jaar ervaringen van de bewoners heb ik natuurlijk zelf geen bewijs kunnen verzamelen maar van de laatste 2 jaren weet ik het zeker omdat ik daar zeer bij betrokken ben en dat ik via wattsapp en zelf kijken regelmatig contact over hun bijen heb.
(zij benoemen regelmatig dat ze de bijen afgelopen winters via het aluminium pijpje hebben kunnen horen, ook dus die eerste 4 jaren.) Het is allemaal te lezen in deze draad!
Dat bijen graag in oude nesten zitten is mij vanaf kinds af aan al bekend want mijn opa lokte zijn eigen zwermen al met korven met en beetje oude raat.

Je schrijft dat ik geen zicht heb op het volk voor wat betreft besmetting en andere ziekten. Dat klopt en is zo logisch als wat.
Het blijft echter een zeer opvallend en intrigerend verschijnsel en al lezende zou je opgevallen moeten zijn dat ik in dergelijke volken -dus volken die zich redden zonder de imker- zeer geïnteresseerd ben.
Niks te nadele van alle koninginnenteelt en ander imkerijmanieren maar ik heb andere bedoelingen en uitgangspunten: Ik vraag mij met recht af wij niet terug moeten naar de natuurlijke wijze. (waarbij ik beslist niet zeg dat ik de waarheid in pacht heb!) Zijn we niet veel te ver gegaan met onze manieren van bijenhouden en kan/moet het niet "natuurlijker".

Deze vragen had je in bovenstaand verhaal eruit kunnen halen. Ik heb het niet geschreven om betweterig te zijn maar om het verhaal te delen zodat anderen daar informatie en eventuele lering (ik zeg het maar voorzichtig) uit kunnen trekken.

We weten dat de meeste imkers bijen houden om het gewin; de honing. Maar al te vaak moet ik verhalen horen hoe groot de oogst was en dit voorjaar vooral; ...hoe die zou moeten zijn.
Voor 4 jaar terug heb ik het bijenhouden weer opgepakt. Op dit moment zit ik in de riante situatie dat ik een beetje kan experimenteren. Eigenlijk is mijn enige doel; hoe overleven bijen zo goed mogelijk en het liefst zonder ingrijpen van mij als imker. Honing winnen is niet de bedoeling; die is voor hunzelf.

Op dit moment bezit ik 2 bijenklossen zijnde door de natuur uitgeholde boomstammen met een diameter van zo 25-30 cm en een 60 cm hoge ruimte. Wanddikte ca 10- 15cm
Ook nog:
1 Warrekast
1 TBH en 2 TBH waar ik een beetje de supervisie over heb.
1 Spaarkast.
1 korf is er vanwege moerloosheid niet meer en op dit moment staan er 2-3 korven klaar om te gaan bevolken.
voor de rest is alles bevolkt en elk volk met zijn huisvesting geeft een ander beeld.


In de afgelopen 3 jaar heb ik welgeteld een 3 kilo honing afgenomen. Het gaat mij niet om de honing maar om de de bijen zichzelf te laten onderhouden en overleven.
Hiervoor wil in de voorwaarden scheppen, het gaat mij om het welbevinden, de teelt/ervaring, het experiment.
Het gaat mij er dus niet om om een schoorsteenvolk als ideaal te promoten maar om datgene te benoemen wat opvalt.

Zolang het via de natuurlijke weg kan, zou dit moeten is mijn uitgangspunt.
Perizin, daarmee is het begonnen en nog steeds gebruiken we veel kunst en vliegwerk van Bayer, Syngenta en BASF om bijen in leven te houden. (Bij het teveel gebruik van mierenzuur trekken bijen zich ook de antennes uit.)
Dergelijke zaken zijn realiteit en vragen wat mij betreft om een andere visie van waar het naar toe moet met bijen houden.

Ik volg dus alles op het gebied van:
VSHteelt
Natuurlijke zwermen
Natuurlijke bestrijders van Varoa
Kleine 4,8mm cellen.
Biologische varoabestrijding
Zwarte bij
Korfimkeren
Ben Som de Kerf
Torben Schiffer
Andere bewoningen voor bijen behalve spaarkasten/dunnewandkasten.

etc etc.

Trouwens, in een ander draadje geeft jij ook goed weer wat het gebruik en wat de gevolgen zijn van hoe het zou moeten met chemisch middelen. In dit geval neonicotinoiden.... https://www.youtube.com/watch?v=UaNSByf4sLA).
Zou het kunnen dat we de gevolgen van de huidige "behandelmiddeltjes" voor bijenvolken onderschatten en we straks met onvermoede gevolgen komen te zitten?
(à propos dat bovengenoemde filmpje is weer informatief. Alleen....de haren rijzen je ten berge. Het geeft een bijna machteloos en fatalistisch beeld hoe er door de Bayers, Monsanto's etc met het miljeu wordt omgegaan. waar dit naar toe moet?)

Ik hoop dat ik jou en de meelezers heb laten zien dat je laatste zin "Je weet er letterlijk niets vanaf" in je post hiervoor ongepast is.

Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » vr 25 jun 2021, 19:29

@Atlas en rdeimker:
Volgens mij is er een misverstand en is er geen sprake van een persoonlijke aanval. Met de zin "je weet er letterlijk niets vanaf" bedoelt rdeimker hoogstwaarschijnlijk dat je van zo'n volk in een schouw niets weet wat betreft gezondheid, genen enz. Niet dat jij Atlas niets weet over bijen houden.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door rdeimker » za 26 jun 2021, 09:11

tomer schreef:
vr 25 jun 2021, 19:29
@Atlas en rdeimker:
Volgens mij is er een misverstand en is er geen sprake van een persoonlijke aanval. Met de zin "je weet er letterlijk niets vanaf" bedoelt rdeimker hoogstwaarschijnlijk dat je van zo'n volk in een schouw niets weet wat betreft gezondheid, genen enz. Niet dat jij Atlas niets weet over bijen houden.
Correct, je kan er gewoon niet in kijken. Je weet niet of ze in maart het loodje leggen door voedsel tekort en er een maand later een nieuw volk in zit of hetzelfde weekend nog. We hebben allemaal denk ik wel eens een belletje gehad van dat bijenvolk wat net de muur in ging volgens de beller, om er achter te komen dat net achter de ingang een pikzwarte bijenraat zit die onmogelijk er een dag heeft kunnen zitten. Mensen letten vaak niet op, of zijn niet thuis of kijken vaak niet eens omhoog.

Ik lees ook over het horen van bijen in een pijpje... Helaas kan dat van alles zijn, het kan de wind zijn, de bijen zelf, de CV ketel, nogmaals:
Als ze de plek niet kan inspecteren weet je niets.

Het enige wat je geconstateerd hebt is dat bijen de schoorsteen erg fijn vinden om in te wonen, maar of dat is omdat er een gebrek aan beter is weet je ook niet. Wederom de conclusie: je weet er niets van, tot je binnen in kan kijken.

Het enige wat je weet is wat er in je kasten gebeurt, ga daar selecteren op bijen die resistent zijn. Ik maak die selectie sinds vorig jaar: de volken die weinig mijten laten vallen na een behandeling en geen DWV hebben die blijven op de stal. De moer van het volk dat deze eigenschappen niet heeft vervang ik vervolgens het jaar erop. Als we allemaal dat gaan doen in plaats van achter schoorsteen zwermen aangaan denk ik dat we er beter aan toe zijn, onze bijen zullen heus wel weer paren met de Darren van dat schoorsteen volk (gezien er geen imker aan te pas komt zullen er waarschijnlijk meer Darren zijn dan in een kast) en mochten er goede genen in zitten dan heb je daarmee ook je winst. Maar om een volk in een schoorsteen waar je geen moment van kan weten of het gezond is als de heilige graal te beschouwen gaat mij iets te ver.

Mbt natuurlijk imkeren, we leven in een land waarin de natuur een park is. We hebben geen echte natuur, daarnaast hebben we allemaal geïmporteerde problemen zoals varroa, Amerikaans vuilbroed, Aziatische hoornaar. Vind het altijd een beetje triest voor de bijen om te zeggen: hey we hebben allemaal ziektes geïmporteerd, een hoop zooi en ellende van je leefomgeving gemaakt... Maar nu heb je 40+ jaar kunnen wennen aan die varroa, dus je zoekt het maar zelf uit. Succes! Ik denk dat je als imker een keuze hebt gemaakt om bijen te nemen en hier de consequenties aan vast zitten zoals bij het houden van vee het geval is: je moet er voor zorgen. Terwijl je bij Vee meer factoren onder controle hebt, heb je bij bijen dat veelal minder (je kan het spuiten van de boer niet stoppen, je kan de gemeente niet stoppen die 100 jaar oude lindes wil kappen, je kan het maaien niet stoppen). Bijen zijn letterlijk overgeleverd aan wat anderen beslissen, dan vind ik het niet zo gek dat als ik besluit een kast neer te zetten ik er ook voor zorg dat ze niet verhongeren, dat ik de varroa bestrijd en de volken selecteer die goed omgaan met ziektes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten