interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door MH1995 » ma 14 okt 2019, 07:26

De ervaring die ik opschrijf is van de ervaring van andere imkers, waaronder van DDB en van mijzelf. En inderdaad het gaat hier wel om bijen die al van imkers komen die minstens 10 jaar niet behandelen. Dat dat meespeelt in de overleving kan ik niet ontkennen.
Maar waar je verder precies op doelt weet ik niet. Volgens mij heb ik het meeste wel uitgelegd.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » zo 10 mei 2020, 16:24

Even een Update:

15 April even contact gehad met de bewoners van het pand met het schoorsteenvolk:
de hele winter hebben ze zo nu en dan gezoem kunnen horen in de aluminium pijp die in de schoorsteen uitkomt.
Bij het openen van de Flizotrap kwamen er steeds weer opnieuw dode dan wel versufte bijen naar beneden vallen.
Buiten hebben ze met goed weer begin april bijen gezien.
Vandaag ben ik wezen kijken: rondom de schoorsteenpijp was veel bedrijvigheid van bijen. dit keer niet alleen uit één van de stootvoegjes aan de achterkant maar ook uit 2 vanuit de zijkant van de schoorsteen.
Conclusie van mij en van de eigenaar - die maar blijft beweren dat ze in de vorige 'winters ook steeds aanwezig waren- dat dit volk voor het 5e seizoen zich nu laat zien en de winter heeft overleeft.


Gr Atlas2
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door jossmits » do 18 jun 2020, 11:18

Ook een update van mijn kant.
Ik woon nu weer een jaar in nederland. Er komen in nederland best veel " wilde" volken in schoorstenen, spouwmuren, etc voor.
Ik heb in de Doetinchemse wijk de Huet inmiddels vier volken in een spouw en 1 in een schoorsteen gevonden. Ook in de noordkant van Doetinchem zijn er minstens drie wilde volken. Het gaat in deze gevallen om volken die er al minstens een jaar zitten, zo niet al jaren. Op de Huet zijn er waarschijnlijk meer wilde volken dan gehouden volken.
Het is wel zo dat ik relatief goed geinformeerd ben over mogelijke volken; ik sta boven aan de lijst voor zwermen te scheppen, dus krijg ik telefoontjes over alles wat op een bij lijkt.

Jos

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » di 23 jun 2020, 09:00

Dag Jos,

Ik heb vorig jaar ook boven aan de lijst gestaan voor het scheppen, Allemaal zeer interessante dingen gezien. Ik ben het met je eens dat het je blikveld verruimd.
Dit jaar al 2 keer bij dat schoorsteenvolk geweest vanwege een zwermmelding.
Ook afgelopen zondag nog. voor de derde keer op rij vloog de zwerm echter terug op het volk. De schoorsteen zag er zwart van (van de bijen dan :P )
Dat herhaaldelijk terugvliegen en niet goed af kunnen komen van de zwerm kan ik niet zo best verklaren, behalve dat er net een buitje, de eerste van die dag, aan zat te komen.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Fish » di 23 jun 2020, 09:17

Terugslaan doen ze als er geen moer mee komt, mogelijk een beschadigde oude moer of een nieuwe moer met kreukelvleugels.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door tomer » di 23 jun 2020, 12:01

Hopelijk zit er nog een vitale koningin zonder DWV tussen, anders is gedaan...

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » vr 30 apr 2021, 13:46

Dag,

Alweer een jaar verder.

Eigenlijk zou ik de titel van deze draad moeten veranderen van : "interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seizoen in schoorsteen" naar :
"interessante ontdekking bijennest al voor het 5e seizoen in schoorsteen".
Vanaf begin dit jaar vliegen ze weer als vanouds.
Het verwijderen van het volk heeft door oorzaken de afgelopen winter niet plaats gevonden, zoals eerst het plan was. men zou de schoorsteen af moeten breken, dat was toch een beetje te ingrijpend.

Ik wil er graag een zwerm van. Zou namelijk heel graag het VSH-gedrag van de nazaten van dit volk willen bestuderen.

Atlas
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

PatrickSimonHenk
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 24 jun 2018, 12:25
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door PatrickSimonHenk » vr 30 apr 2021, 14:09

Atlas2 schreef:
vr 30 apr 2021, 13:46
Eigenlijk zou ik de titel van deze draad moeten veranderen van : "interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seizoen in schoorsteen" naar : "interessante ontdekking bijennest al voor het 5e seizoen in schoorsteen".

Atlas
Dag Atlas2, je bent de originele starter van het eerste bericht dus volgens mij kun je zelf doen. Klik op het "potloodje" naast de titel en dan kun je het bericht en de titel aanpassen.

Groeten, Patrick

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e, 5e en nu 6e seisoen in schoorsteen

Bericht door Atlas2 » vr 30 apr 2021, 14:18

Hah,

Zit ik me hier toch flink te vergissen:
Dit is niet het 5e Seizoen maar het 6e seizoen.
Gedurende het halve jaar van 2019 en vorig jaar 2020 heb ik dit volk goed kunnen volgen.
Gezien het gedrag en het toch redelijk vaak kijken naar hun omstandigheden, ga ik er echt vanuit dat dit steeds één en hetzelfde volk is.
Dit in ieder geval voor de afgelopen 2 jaren maar de verhalen horende van de bewoners ook in de jaren daarvoor. Alhoewel dit door meeschrijvers in deze draad wel is betwijfeld en het hier om steeds een nieuwe zwerm zou gaan, ga ik en de bewoners hier niet vanuit.

Atlas

(Ps, Patrick; ik heb de titel zoals jij tipte aangepast)
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: interessante ontdekking bijennest al voor het 4e seisoen in schoorsteen

Bericht door G,A3. » za 01 mei 2021, 16:38

Atlas het maakt niet uit of je die zwerm uit de schoorsteen neemt of een zwerm van een zuivere Carnica als het maar een grote zwerm is, b.v. 7-10 raten vol.. Als de kast op een tegel op de grond staat, zodat er grondroofmijten in kunnen komen en je laat de kast dicht zodat het geurbeeld niet teveel verstoord wordt en je geeft ze genoeg ruimte zijn er bij mij geen problemen. Bij mij staan ze een heel jaar op 3 broedkamers en oogst ik enkel de volle ramen uit de bovenste bak en ze overwinteren op eigen honing. Ik denk weleens dat het zogenaamd biotechnisch handelen niet altijd even goed is voor de volken en zolang je geen beroeps imker bent kan je goed op mijn manier imkeren. ik ben ook net als jij begin de jaren '90 gestopt met imkeren, in 2006 een volk geschept, 6 jaar niet in gekeken en sinds 2015 de hobby weer wat uitgebreid. G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten