Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
MVLooy
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 14:40
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door MVLooy » vr 16 aug 2019, 10:19

Beste imkers,

Ik heb zeven volkeren waarvan 1 volkje best wel agressief is en een ander volkje dat niets opbrengt. Ik heb eergisteren beiden moeren dood gedaan. Verder is het voeden met suikerwater net achter de rug. Graag had ik dan ook gestart met een thymolbehandeling.
Nu is mijn vraag: Wacht ik hier best mee of kan ik hier nu al mee starten?

Langs de ene kant is het misschien beter om alles zo natuurlijk mogelijk te laten gebeuren en dus te wachten met de thymolbehandeling. Langs de andere kant verdoezelt de thymolgeur de feromonen van de nieuwe koningin een beetje. Ik heb me altijd laten vertellen dat een moer zich gemakkelijker laat accepteren wanneer haar feromonen zich geleidelijk aan laten vermengen met het volk.

Het feit dat er nauwelijks nog darren zijn vergemakkelijkt misschien het proces wel zelfs met thymol?

Wie kan me hierin wat advies geven?

Alvast bedankt!

Mvg,

Michel

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door Bart de Coo » vr 16 aug 2019, 13:29

Waarde heer Van Looy,

De hele rol van geuren en feromonen bij het invoeren van koninginnen is waarschijnlijk toch wat overdreven. De thymolwalm gaat waarschijnlijk geen rol spelen bij het succesvol invoeren van nieuwe koninginnen.

Twee dingen zijn waarschijnlijk veel belangrijker: die moer moet al een weekje of vier aan de leg zijn bij het invoeren - hoe langer hoe beter - en het invoeren moet een beetje vlot gebeuren.

Deze tekst van Broeder Adam is klassiek. Er is vast van alles en nog wat op aan te merken, maar voorlopig denk ik dat dit verhaal dichter bij de waarheid zit, dan dat eeuwige volksgeuren- en feromonengeneuzel.

https://buckfastimker.wordpress.com/kon ... n-br-adam/

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 aug 2019, 23:24

Ik meen dat bij insecten een deel van de Communicatie via feromonen plaatsvind. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door Bart de Coo » za 17 aug 2019, 11:40

Hans,

Lees dat artikel waar ik naar verwijs aandachtig. Een moer die oud genoeg is, produceert maximaal feromonen. Juist omdat dat het geval is, laat ze zich makkelijk invoeren, zo luidt de hypothese. Wat Broeder Adam vooral bestrijdt is het idee dat het ene volk een andere geur zou hebben dan het andere.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door Hans van der Post. » za 17 aug 2019, 14:05

Bart de Coo schreef:
za 17 aug 2019, 11:40
Hans,

[..............] Wat Broeder Adam vooral bestrijdt is het idee dat het ene volk een andere geur zou hebben dan het andere.

Groet, Bart
In die optie mogen bijen zo in elk volk komen! Of is er toch iets anders wat volken onderscheiden?
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door Bart de Coo » za 17 aug 2019, 14:53

Zijn volken echt onderscheiden van elkaar?

Ze laten zich makkelijk verenigen, bijen vervliegen voortdurend, er schijnt voortdurend sprake te zijn van stille roof, ‘hongerzwermen’ in het vroege voorjaar worden moeiteloos geaccepteerd door een ander volk, volken kun je probleemloos omzetten bij goede dracht, zet een schuine plank tegen een een kast en je kunt een willekeurige selectie bijen zo erin laten lopen, bijen van verschillende volken laten zich probleem bij elkaar schudden om bevruchtingskastjes te vullen, zelfs voorzwermen kunnen gewoon op elkaar vliegen en zich verenigen, enzovoort.

Ik ben nog nooit getuige geweest van een vechtpartij tussen bijen. Uit de literatuur weet ik dat het gebeurt, maar het gebeurt duidelijk niet snel.

Misschien dat volken pas verdedigend gedrag gaan vertonen als er sprake is van een invasie. Dat heeft dus niets met geur te maken, maar alles met een plotselinge grote toename van bijen. Misschien dat daarom de krantenmethode werkt: je bouwt een vertragingsmechanisme in. Met geur heeft dat opnieuw niets te maken, denk ik.

Maar het is allemaal theorie en hypothese. Knal me maar af als ik poep praat. Ondertussen ben ik wel van overtuigd dat geur een wat overschatte parameter is.

Groet,

Bart

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door tomer » za 17 aug 2019, 17:48

Wanneer ik na 4-5 weken afleggers terug naar huis breng en er zitten nog wat oude bijen in die terug naar hun oorspronkelijk hoofdvolk vliegen, mogen zij daar niet meer binnen. Er wordt gevochten op de vliegplank en de indringers worden afgemaakt. Die indringers komen daar nochtans niet met slechte bedoelingen, zij vliegen gewoon naar de kast waarin ze geboren zijn en die zij zich na al die tijd nog herinneren. De bewakers kunnen dus duidelijk wel een onderscheid maken tussen wie er wel of niet thuishoort. Maar of het met "nestgeur" te maken heeft...?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door maartenkleijne » za 17 aug 2019, 17:53

We weten dat de bijen vaak met elkaar in het donker zitten en dat onderlinge geur-communicatie er veel toe doet.
We kunnen dus gevoegelijk aannemen dat ze een uitgebreide geur-taal hebben waarvan wij het meeste nog niet weten.
gr,
m

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nieuwe moer invoeren tijdens thymolbehandeling?

Bericht door bee-tree » za 17 aug 2019, 22:41

Eigen waarnemigen gewenst; macho-gezegd :naughty: : niet na papegaaien.

Hier een voorbeeld : eergister vielen wat bijen op de grond tijdens kastcontrole.
Enkele ontdekte ik later, nadat ik nog enkele kasten had nagekeken, die nog zo jong waren,
dat ze niet opvlogen,omdat ze nog geen "vliegbijstatus" hadden.

Ik pakte hen één voor één op en zette hen in de vliegspleet van de kast waarvan ik
dacht dat zij thuis hoorden. Eentje draaide zich echter om. Een tweede keer zette ik haar
met de 'neus' naar de ingang gericht. Ook toen wendde zij zich af, maar toen ik haar
vlak voor de vergelijkbare vliegopening van de derde kast zette, liep zij meteen de kast in.
Ik heb dit met andere bijen ook ervaren. Zj. :b10:

P.S. Ik heb nog geen poging gedaan om vliegplanken te ruiken. Ergens heb ik gelezen,
dus niet ervaren, dat de bijen ook de vliegplank en de ingang boenen met was en propolis
tijdens washboarding. De propolis die het ene volk verzamelt kan van andere planteknoppen
komen dan die van de buurvolken. De wasgeur kan ook verschillen.

In de kast wordt door de bijen ook geboend; dus gewashboard. Zelfs in een lege kastrand bovenop, wordt de wand geboend.
Dat heb ik zelf gezien.
(dus goed nadenken of soda wel zo nodig is !)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten