Overlevende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 07 dec 2019, 09:31

Biodlarn schreef:
za 07 dec 2019, 08:05
Tieme schreef:
do 05 dec 2019, 11:15
Hi Fish,

Je betrapt me op een onvolkomenheid in mijn bericht. Ik bedoel niet dat de in het wild levende volken andere zijn dan die de imkers in de kasten hebben. Thomas Seeley zie zoiets wel, maar in België en Nederland is dat minder waarschijnlijk omdat we niet allemaal jaarlijks massaal overstappen op nieuwe pakketbijen / koninginnen. Ik ga er vanuit dat tussen de boomholtes en de bijenkasten vrije uitwisseling bestaat.

groeten,
Tieme
Thomas Seeley's nieuwste boek geeft antwoord op je vraag :-)

Groet, Han
Han ik heb het nieuwe boek niet, wat is het antwoordt van Thomas Seeley?
!Hans.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Biodlarn » za 07 dec 2019, 18:54

Tsja Hans, het komt neer op natuurlijk gedrag en daardoor natuurlijke selectie. Bijen in de natuur, of misschien beter gezegt, bijen die hun eigen gang mogen gaan, leven onder andere omstandigheden dan die wij ze aanbieden als imkers en het blijkt dat ze zich zelf goed redden. Zelfs met varroa.

Nagenoeg alle onderzoeken die gedaan worden over bijen, worden gedaan met volken die op één of andere manier door imkers beinvloed worden. Het boek, The lives of bees, is een verzameling van onderzoeken, oud en nieuw, om het leven van bijen in het wild in kaart te brengen. Heel interessant om te lezen hoe wij als imkers in veel gevallen de omgeving voor onze volken slechter maken voor ons eigen gemak of gewin.
Leuk kerst kado!

The lives of Bees, isbn: 978-0-691-16676-6

Groet, Han

Rini van Trijp
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 okt 2019, 11:24
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Algemeen
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Rini van Trijp » zo 08 dec 2019, 14:04

Bijen zwermen kunnen goed overleven in de natuur als er voldaan word aan bepaalde voorwaarde. Nl. Erfelijkheid, OPVOEDING, huisvesting, omgeving en geluk. ERFELIJKHEID: aan de erfelijkheid kunnen we zelf door selektie wijzigingen aanbrengen. Of we laten de natuur de aan passingen doen. (Lijkt mij beter). HUISVESTING : meestal is de ruimte waar de zwerm in trekt te klein, spouw of holle boom. Is de ruimte voldoende dan kan het volk gaan groeien. OMGEVING: is er voldoende dracht om honing en stuifmeel te halen voor de broed opbouw en overwintering. GELUK: gaan de bevruchtingen goed, voldoende darren, is het weer goed of laat de eigenaar van het pand een bestrijder komen?
OPVOEDING : volgt nog.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door BenSDC » ma 09 dec 2019, 12:50

Ik heb inmiddels diverse 1-, 2- en 3-jarige volken, die tot op heden onbehandeld overleven en gewoon honing produceren. Vooral selectie op een lagere mijtbesmetting bij de teeltmoeren/volken en de afwezigheid van zichtbare DWV-aantastingen lijken bij te dragen tot een betere co-existentie met de aanwezige mijten. Daarnaast lijkt het gebruik van 5,1 en 4,9 mm cellen een bijdrage te leveren in een lagere mijtenreproductie ten opzichte van grootcellige volken. De toekomst moet uitwijzen of deze volken blijven leven. De gehanteerde imkermethode zal hier zeker ook aan bijdragen.
Groet, Ben

Rini van Trijp
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 okt 2019, 11:24
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Algemeen
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Rini van Trijp » ma 09 dec 2019, 13:33

OPVOEDING:de honingbij is in staat om dingen te leren zoals tellen en andere vaardigheden. Is honing halen aangeleerd of erfelijk? Kan de honingbij leren de varroa te verwijderen? Ik denk van wel. Bij mij in de buurt zit al zeker 6 jaren een bijenvolk in de spouw van de schoorsteen. Dit volk zwermt jaarlijks enkele keren, om bij mij in een lokkast te belanden. Dit jaar zijn er geen zwermen afgekomen. Ik ben gaan kijken bij de schoorsteen, geen beweging meer van in en uit vliegende bijen. Oorzaak varroa. Varroa wordt dikwijls als eerste genoemd, als er wat mis is met een bijenvolk. Vorig jaar zijn er op een afstand van ongeveer 500 meter 42 bijenvolken geplaatst. Ik denk dat verdringing een van de oorzaken kan zijn. Zelf heb ik bijenvolken staan die nooit zijn behandeld, alleen in het begin met rook om vast te stellen dat varroa in nederland was gearriveerd. Deze volken hebben kunnen leren om om tegaan met varroa. Een jaar of 10 heb ik bij een paar volken een schierkoningin ingevoerd en de volken zijn er nog steeds. Niet aangeboren maar aangeleerd. Misschien wordt het aangeleerde opgeslagen in de genen en krijgen steeds meer volken deze eigenschap. Ook leuk om te vertellen is dat, mijn volken zachtaardig zijn, 25 kg honing opleveren, al 3 jaar geen zwerm neigingen hebben, maar wel van moer wisselen. Waar blijven de mijten?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door tomer » ma 09 dec 2019, 13:52

Een bijenleven is te kort om te kunnen spreken van opvoeding of aangeleerde vaardigheden. Honing en stuifmeel halen, raten bouwen enz doen zij instinctief.
De bijen met varroa "leren" omgaan moet dus via selectie gebeuren. En dat is een proces dat tijd vraagt.

Rini van Trijp
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 okt 2019, 11:24
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Algemeen
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Rini van Trijp » ma 09 dec 2019, 14:58

We moeten open blijven staan voor alle mogelijkheden en bedenken hoe slim bijen kunnen zijn. Voorbeeld, begin vorige week, zonnig weer 7 graden, kom bij mijn bijenstand in het bos en zie een aanval van bosmieren op de twee volken. Hoe kan dit, de mieren moeten thuis zijn. Mijn stand staat, al enkele jaren, met zijn poten in honing potten, gevuld met water en sla olie. Dit heeft tot nu toe geen problemen gegeven. Bij 3 poten niets waar ze langs naar boven kruipen. Bij de 4e poot hadden ze een mierlijke verbinding gemaakt door met velen, een smalle strook, op het water/olie te maken zodat ze er over kunnen lopen. Hoe SLIM moet je dan zijn? Bijen en mieren zijn familie in een ver verleden. Ik heb de mieren aan de buitenzijde afgeborsteld met een Bijenveger. Aan de binnenzijde de dekplank, de toplatten en de buiten honingraten. Regelmatig de voorzijde vegen want de mieren komen naar buiten. De honingpotten vervangen door grotere pannen en gevuld met zeepwater( lage waterspanning). Het volk was volop aan het bruise. Na 2 uurtjes met regelmaat mieren vegen werd het iets rustiger. De andere dag, volken stil, geen mieren op de stelling, wel op de grond. De temp. was die dag 3 graden maar de mieren waren niet naar het nest. Volgens de boeken hebben mieren ook een winterrust.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten