Overlevende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Overlevende bijen

Bericht door Tieme » do 05 dec 2019, 08:29

Beste mensen,

Er zijn verschillende publicaties in omloop over volken die in het wild overleven. Een heel inspirerende en bemoedigende gedachte.
Al lezend bekruipt me dan de gedachte dat we de bijen hebben onderschat. Er is aangenomen dat sinds de komst van de varroa er geen in het wild levende volken meer zouden zijn, maar is dat wel zo?

Telkens als mensen er een onderzoek naar startten bleek dat er nog steeds bijen in bomen en andere holten te leven.

Ik vraag me af of die überhaupt wel weg zijn geweest. Het lijkt er namelijk sterk op dat door regelmatig te zwermen (en een krap zittend volk kan dat 2 keer per jaar) volken eigenlijk redelijk gezond blijven. Uit mijn selectiepraktijk weet ik dat een volk wat redelijk schoon start zoals een zwerm makkelijk 1,5 - 2 jaar overleeft zonder behandeling. Dat geeft het flink de kans om zwermen de wereld in te sturen.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

groeten,
Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 dec 2019, 09:04

Tieme schreef:
do 05 dec 2019, 08:29
Beste mensen,
. Uit mijn selectiepraktijk weet ik dat een volk wat redelijk schoon start zoals een zwerm makkelijk 1,5 - 2 jaar overleeft zonder behandeling. Dat geeft het flink de kans om zwermen de wereld in te sturen.

groeten,
Tieme
Zwermen zullen inderdaad meestal wat schoner zijn , maar bij overlevende volken gaat het over de achterblijvers ....
en daar zal het merendeel van de mijten en ziektes in achterblijven .

Ik denk dat er geen enkele controle uitgevoerd is op die overlevende volken of zo,n nest verlaten geweest is of niet .
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat ik een volk in een schoorsteen doodgespoten had ....en ...twee weken later was deze weer bewoond .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Fish » do 05 dec 2019, 09:31

Er zitten in mijn omgeving heus wel enkele volken in bomen en schoorstenen, maar zeker niet voldoende om met andere "in het wild levende" volken te paren en geheel unieke "wilde" lijnen te vormen. Hier is het ook vrij gebruikelijk (en kwalijk mijns inziens) om de (gehouden) volken maar te laten zwermen, dus aan vers "wild" bloed geen gebrek. Het zijn zeker geen lijnen die tot in de oudheid zijn te herleiden, of tot een tijd van vóór de varroa.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik niet verwacht dat deze volken unieke genen hebben, of dat ze afwijken van de volken die hier lokaal gehouden worden. Wat vast staat is dat volken die al 5, 10, 20 jaar op dezelfde plek zitten interessant zijn voor onderzoek, maar die hebben we lokaal niet.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door A.A. Staals » do 05 dec 2019, 10:31

Fish schreef:
do 05 dec 2019, 09:31
Er zitten in mijn omgeving .......... Hier .....
Mogen we weten waar dat is?

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Tieme » do 05 dec 2019, 11:15

Hi Fish,

Je betrapt me op een onvolkomenheid in mijn bericht. Ik bedoel niet dat de in het wild levende volken andere zijn dan die de imkers in de kasten hebben. Thomas Seeley zie zoiets wel, maar in België en Nederland is dat minder waarschijnlijk omdat we niet allemaal jaarlijks massaal overstappen op nieuwe pakketbijen / koninginnen. Ik ga er vanuit dat tussen de boomholtes en de bijenkasten vrije uitwisseling bestaat.

groeten,
Tieme

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door BBBeez » do 05 dec 2019, 12:08

Dat is heel moeilijk te zeggen. Ik heb dezelfde ervaring als Jaap bij het weghalen van een bijenvolk in de spouwmuur van een middelbare school. Een maand nadat de bestrijder was geweest zat er al weer een nieuw zwerpje in. Hiervoor was ook de bestrijder langs gereden. In de lente daarop zat er weer een nieuw zwermpje. Daarna had de school het gaatje naar de spouw dicht gemaakt en was er geen zwerm meer ingetrokken.

Die oude bijennesten zijn waanzinnig aantrekkelijk voor nieuwe zwermen. Er is denk ik alleen iets zinnigs te zeggen over de overleving van 'wilde' bijenvolken als je daar onderzoek naar doet. Of je moet een gesloten populatie hebben zoals het experiment op het Zweedse eiland Gotland. Daar werden de volken ook klein en zwermerig maar ze gingen niet meer dood aan de varroa.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Fish » do 05 dec 2019, 12:15

Ik maak misschien zelf ook wat sprongetjes. Ik weet niet of je contact hebt met de WUR, maar Tjeerd doet onderzoek naar dit soort volken namens een "survivors" task force van Coloss. Er is een tijdje geleden een enquête verstuurd in het kader van een zoektocht naar dit soort volken. Of er al resultaten zijn, weet ik niet.
A.A. Staals schreef:
do 05 dec 2019, 10:31
Mogen we weten waar dat is?

ad staals
Omgeving randstad. Ik ben bewust wat vaag, want ik merk dat wat er in mijn omgeving gebeurd niet altijd 1 op 1 te vertalen is naar andere locaties in Nederland (laat staan België), en ben van mening dat hier te weinig besef voor is.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Tieme » do 05 dec 2019, 13:28

Ik heb geen contact met Tjeerd en het gaat mij er eigenlijk ook niet om dat deze volken een interessant bron zijn voor wat dan ook. Het gaat mij er eigenlijk alleen maar om dat er altijd is aangenomen dat volken in het wild niet kunnen overleven terwijl ik nu denk dat het eigenlijk best wel kan. Ook met varroa. Misschien niet heel lang, maar dat zal de toevallige ontdekker niet kunnen weten. Het zou dus interessant zijn om te weten of iemand er eigenlijk ooit iets van heeft gemerkt dat er minder bijen in bomen of spouwmuren o.i.d. zouden zijn. De afname van volken in het wild is namelijk nooit echt gerapporteerd voor zover ik weet.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 dec 2019, 14:02

Tieme schreef:
do 05 dec 2019, 13:28
Het zou dus interessant zijn om te weten of iemand er eigenlijk ooit iets van heeft gemerkt dat er minder bijen in bomen of spouwmuren o.i.d. zouden zijn. .
Wel heb ik enkele plaatjes van een boomvolk welke in 2012 omgehakt is en ik het volk er uit heb gehaald . Zie de toestand van de raat , en de bijen met misvormde vleugels . Volk was ziek en heeft het niet overleefd .
11.jpg
12 .jpg

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Overlevende bijen

Bericht door Iwe » do 05 dec 2019, 18:54

Het is niet zo verwonderlijk dat een nestplaats snel weer ingenomen is door een nieuwe zwerm. Vorige zomer heb ik in enkele weken tijd 3 zwermen geschept in dezelfde boom aan dezelfde tak, ik denk dat de geur van de eerste zwerm/Q nog lang blijft hangen, ook zonder dat er sprake is van enige raatbouw.
Hieronder een link naar tekst over "Darwiniaan Black Bee Box" in lijn met dit topic
https://www.researchgate.net/publicatio ... honey_bees

Iwein

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten