Hyperthermie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » do 09 jan 2020, 15:18

Ik heb vertrouwen in het artikel van Arne Kablau et al. Het onderzoek is gedegen opgezet en van recente datum. Binnenkort hoor ik daar meer over.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door BenSDC » vr 10 jan 2020, 10:43

Misschien kunnen we in plaats van het zoeken naar methoden om de mijten te doden beter zoeken naar methoden om de mijtenreproductie te reduceren. We zullen moeten leren imkeren met de mijten in plaats van tegen de mijten. Hayo Velthuis en anderen hebben aangetoond dat de handhaving van een hogere natuurlijke broednesttemperatuur een forse rem zet op de mijtenreproductie. Dus niet hyperthermie maar een betere 'thermie' van het broed.
Denk hierbij aan beter geïsoleerde kasten, 22 mm hout ipv 18 mm, compacte broednesten (beperking broednest in Einraumbeuten en geen twee bk's), geringere raamafstand, kleinere natuurlijke broedcellen, kleine vliegopeningen en handhaving van de schuifladen. Veel hiervan vind je terug in het Darwiniaans imkeren, zoals uiteengezet door o.a Tom Seeley.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » vr 10 jan 2020, 11:01

Ben het helemaal met je eens Ben. Dat is ook de bedoeling van ons project. Als je belangstelling hebt kan ik het artikel over ons project toesturen. Daaruit blijkt dat de varroadruk onder controle houden ons doel is en niet dat we het doodvonnis over alle varroamijten uitspreken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 jan 2020, 11:42

Ik denk dat er velen zijn die op het verkeerde paard wedden .

Het aantal mijten in een volk terugbrengen zal niet het gewenste resultaat opleveren , eenvoudig omdat de mijt niet de hoofdoorzaak voor de verdwijnziekte is .
Na de intrede van de varroa in 1982 ...tot....de overstap van de virussen (voor Nederland het jaar 2000 ) op deze belager waren er ondanks de grote aantallen mijten weinig verliezen . Na 2000 heeft dit verschijnsel zich pas gemanifesteerd .
Als er 100 mijten met virussen in je volk zitten ...zal dat al een behoorlijke belasting voor je volk zijn .

Ik denk dat de mijten op de een of andere manier van de virussen verlost moeten worden om dit probleem op te lossen .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » vr 10 jan 2020, 13:40

Voor de verdwijningsziekte zullen er naast varroa vast wel meer factoren zijn die invloed hebben. ik denk maar: "alle beetjes helpen".
Vandaag kreeg ik bericht van Arne Kablau: "In den nächsten Wochen wird auch ein weiteres Paper von uns publiziert, dass den Einfluss der Hyperthermie auf Arbeiterinnen zeigt." Dus dan weten we ook wat hyperthermie bij werksters doet.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door BenSDC » vr 10 jan 2020, 13:45

Jaap, helemaal eens. Die mythe dat de mijten de doodsoorzaak zijn, moeten we eens doorbreken. Je hebt helemaal gelijk dat volken met een matige besmetting kunnen blijven leven, mits die mijten schoon zijn van virussen. Daarnaast hebben bijenvolken ook nog genetisch een verschillende gevoeligheid voor virussen. Overigens denk ik dat de virulentie van de virussen de afgelopen jaren aan het afnemen is in Nederland, want er zijn weer meer bijenvolken, die overleven met de aanwezigheid van mijten. Of zijn hier de mijten virusvrij geworden?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 jan 2020, 14:05

JanvdR schreef:
vr 10 jan 2020, 13:40
Voor de verdwijningsziekte zullen er naast varroa vast wel meer factoren zijn die invloed hebben. ik denk maar: "alle beetjes helpen".
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat deze mythe van de onbekende oorzaak van de verdwijnziekte eens doorbroken gaat worden .

In 2003 was de overstap van de virussen ...en het beeld van de verdwijnziekte al bij het Bieneninstitut van onze oosterburen bekend .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door A.A. Staals » vr 10 jan 2020, 16:06

Jaap v.Popering schreef:
vr 10 jan 2020, 14:05
JanvdR schreef:
vr 10 jan 2020, 13:40
Voor de verdwijningsziekte zullen er naast varroa vast wel meer factoren zijn die invloed hebben. ik denk maar: "alle beetjes helpen".
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat deze mythe van de onbekende oorzaak van de verdwijnziekte eens doorbroken gaat worden .

In 2003 was de overstap van de virussen ...en het beeld van de verdwijnziekte al bij het Bieneninstitut van onze oosterburen bekend .
Jaap
Weinig mijten na een tijdige bestrijding (direct na de linde oogst eind juli) geen sterfte. Bestrijding pas uitgevoerd eind augustus/begin september veel sterfte. Dit zien we dit jaar weer in onze omgeving.
Bijen gaan dan misschien wel dood aan de virussen, maar de varroamijt blijft wel verantwoordelijk. Geen varroa, geen virussen.
Je red de bijen alleen door een goede varroabestrijding.

Ad Staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 jan 2020, 19:05

Ad ...ik ben het volkomen eens . Ik behandel al mijn volken sinds 2004 in mei direct na de fruitbloei , september ..gelijk na de honingoogst en in de buurt van de kortste dag ,. Sindsdien liggen mijn verliezen in de winter dan ook meestal beneden de 5 % .
Er zijn altijd wel imkers die twijfel proberen te zaaien , maar daar moet je je niets van aantrekken .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door tomer » vr 10 jan 2020, 20:00

In mei en in september? Met wat en waarom behandel je dan in mei al, als er daarna nog honing geoogst wordt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten