Hyperthermie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door maartenkleijne » di 07 jan 2020, 12:57

Als bij een hittebehandeling 99,9% van de mijten dood gaat worden overlevers snel resistent tegen hitte.
gr,
m

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door oldtimer » di 07 jan 2020, 13:00

Er zou dus eigenlijk een middel gevonden moeten worden wat de mijten onvruchtbaar maakt.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 07 jan 2020, 13:24

Door de reactie van Maarten rees bij mij een vraag die me al langer bezig houdt. In hoeverre zijn eiwitten van mijten die overleven beschadigd? In hoeverre kunnen beschadigde cellen zich herstellen als de temperatuur daalt? Kunnen ze zich nog voortplanten? Eigenlijk dus meerdere vragen. Als hyperthermie mijten onvruchtbaar maakt heeft Lex ook zijn zin.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fish » di 07 jan 2020, 14:11

maartenkleijne schreef:
di 07 jan 2020, 12:57
Als bij een hittebehandeling 99,9% van de mijten dood gaat worden overlevers snel resistent tegen hitte.
Alleen als dat een vuurvaste mijt was of iets dergelijks, niet als die zich toevallig in een hoekje had verstopt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 jan 2020, 15:47

Fish schreef:
di 07 jan 2020, 12:13
Uiteraard zijn er middelen die de mijt voor 100% uitroeien, alleen overleven je bijen dat niet.

Een slecht uitgevoerde behandeling, of helemaal geen behandeling, heeft verder niet echt een direct effect op resistentie.
Ja ....als je een volk met kast en al opstookt mag je er van uitgaan dat er 100 % dood zijn .

Verder is er geen enkele behandeling welke deze voor 100 % dood al is deze nog zo perfect uitgevoerd . ...En zoals Maarten ...al schrijft ....zijn de overlevers altijd weer wat sterker , wanneer je dan niet met regelmaat wisselt van bestrijdingsmiddel zal er na een hele tijd ( denk aan enkele jaren ) later, de resistentie optreden .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 07 jan 2020, 18:58

Fish schreef:
di 07 jan 2020, 12:13
Bij bacteriën spelen veel meer dingen waardoor je de "superbacteriën" krijgt. Onder andere de véél grotere aantallen waar je over praat, grotere reproductiesnelheid, gebrek aan biomechanische bestrijding, ga zo maar door. Heb je het over een paar honderd tot duizend mijten bij een behandeling, een enkele bacterie kan zich binnen één dag opdelen naar 5000 miljard stuks. Daarnaast wordt er ontzettend veel meer antibiotica toegepast wereldwijd, dan dat er bijenvolken worden behandeld.

Waarom je bij biomechanische bestrijding niet zo snel resistentie krijgt, is omdat je als mijt niet zo snel een mutatie krijgt waardoor je plots hittebestendig wordt, of tegen een zuuraanval bestendig bent, of waardoor je niet wordt weggepoetst door bijen enzovoort.
Ik ben wel gevoelig voor je argument. Ik denk daarom dat de varroadruk tot een aanvaardbaar niveau brengen het doel van de bestrijding moet zijn. Dit geeft bijen ook de kans om zich te wapenen tegen de varroa destructor waar volgens mij de toekomst ligt. Varroa resistente bijen dus. Voortvloeiend uit jouw betoog is daar nog tijd voor.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door G,A3. » di 07 jan 2020, 21:12

Kijk ook eens bij het onderwerp roofmijten. In de fruitteelt was in de jaren '80 een spintprobleem door voortdurende resistentie tegen bestrijdingsmiddelen en nadat er een soort roofmijt welke de spintmijt predateerde in de boomgaarden werd aangebracht was het probleem grotendeels opgelost zolang men maar niet met roofmijt schadelijke bestrijdingsmiddelen spoot. G,A3.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » wo 08 jan 2020, 17:27

JanvdR schreef:
di 07 jan 2020, 13:24
Door de reactie van Maarten rees bij mij een vraag die me al langer bezig houdt. In hoeverre zijn eiwitten van mijten die overleven beschadigd? In hoeverre kunnen beschadigde cellen zich herstellen als de temperatuur daalt? Kunnen ze zich nog voortplanten? Eigenlijk dus meerdere vragen. Als hyperthermie mijten onvruchtbaar maakt heeft Lex ook zijn zin.
Stel ik die vragen en krijg ik als nieuwjaarsgeschenk prompt een antwoord.
Bij een temperatuur van 42 graden gedurende 2 uur blijft bijenbroed onbeschadigd en de darren zijn vruchtbaar. Bij een hogere temperatuur en/of langere duur treden er beschadigingen op. De volwassen varroamijten worden niet gedood maar de nakomelingen overleven niet dus kan de varroa zich niet voortplanten. Dit is precies wat ik wilde weten.

Voor geïnteresseerden: https://www.researchgate.net/publicatio ... _fertility
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
GroeneBij
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 05 jan 2020, 20:30
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door GroeneBij » wo 08 jan 2020, 20:36

Dat klinkt veel belovend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Hyperthermie

Bericht door vdiesveld » do 09 jan 2020, 11:35

JanvdR schreef:
wo 08 jan 2020, 17:27
Stel ik die vragen en krijg ik als nieuwjaarsgeschenk prompt een antwoord.
Bij een temperatuur van 42 graden gedurende 2 uur blijft bijenbroed onbeschadigd en de darren zijn vruchtbaar.
Ja, maar in een eerdere discussie (zie link hieronder) die we hadden, komen weer andere onderzoeken ter sprake, die juist zeggen dat er wel schade optreedt in het bijenbroed en in de vruchtbaarheid van darren, bij veel kortere blootstelling dan 2 uur en zelfs ook lager dan 42 graden C.
Ik zou echt heel voorzichtig zijn in het experimenteren met dit soort dingen op levende dieren. Zeker bijen zijn enorm gevoelig voor slechts heel kleine veranderingen in temperatuur van het broednest.

viewtopic.php?f=4&t=34593

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten