Hyperthermie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » vr 22 mei 2020, 19:15

Ik wilde een darrenraam een hyperthermie behandeling geven. Bij aanvang heb ik een temperatuur van 35,6 graden gemeten. Voor een darrenraam is dat uitzonderlijk hoog en ik heb het ook niet eerder gezien. Het raam bevindt zich op positie 2 in een broedkamer met 11 ramen. De sensor is geplaatst in het midden van het raam en op 1/3 van de bovenkant van het raam. Links en rechts bevinden zich ramen met broed bijna volledig belegd. Varroamijten vermeerderen zich niet graag in een raam bij een dergelijke temperatuur. Ik ga in de gaten houden of dit een toeval is of dat deze koningin en haar navolgelingen een eigen strategie hebben. De buitentemperatuur was ongeveer 20 graden. Ik was echt stomverbaasd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » vr 26 jun 2020, 20:54

Even een update. Ik heb ondervonden dat ik de bijen onderschat heb. De eerste behandeling in het jaar verliep steeds goed. De gewenste temperatuur van 42 graden werd snel bereikt. Bij volgende behandelingen viel het mij op dat de temperatuur steeds te laag bleef. Eerst weet ik dit verschijnsel aan slechte contacten maar dat was maar ten dele waar. Ook bij goede contacten bleef de temperatuur te laag, Ik heb nu de knoop doorgehakt en de spanning van 12V naar 24V verdubbeld. Het vermogen van het verwarmingselement in het raampje steeg hiermee van 9 tot 36 Watt. Dit was ruim voldoende. De temperatuur bewoog zich gedurende 2 uur tussen 41 en 42 graden. Precies zoals ik wilde.
Verdubbeling van de spanning is echter niet wat ik wens. 24V is niet overal voorhanden. Daarom heb ik gekozen voor een methode waar 12V gebruikt wordt door de weerstand te verlagen. In een raampje schakel ik nu 2 weerstanden van ca 10 Ohm parallel waardoor het verwarmend vermogen ca 25 Watt wordt en dat is ruim voldoende om 42 graden te bereiken waardoor de varroamijt geen kans heeft zich te vermeerderen.

Ik heb contacten met wetenschappers in Duitsland, Nederland en de VS. In de VS is men enthousiast. Zachary Huang, de uitvinder van de MiteZapper vindt mijn uitvinding een verbetering van zijn methode. In Duitsland wordt het concept, op een enkele uitzondering na, welwillend ontvangen. Degene die kritiek had wees op het koelend vermogen van de bijen. Hij heeft gelijk dat de bijen goed kunnen koelen maar met mijn verbeterde methode is dat probleem van de baan. Ik wil nog toevoegen dat tijdens de twee uur durende behandeling geen spoor van stress te bespeuren is. De bijen gaan door alsof er niets aan de hand is.
Bijen WUR houdt zich liever aan de eigen methode om bijenvolken varroaresistent te maken en dat kan ik heel goed begrijpen.

Ik heb een paar keer een artikel geschreven voor het maandblad Bijen. Zo schreef ik ook hoe ik mijn bijen behandel met hyperthermie. Ik kreeg als reactie dat het artikel niet geplaatst werd om de volgende redenen: Zij vinden het te technisch. Daarbij zijn er geen resultaten vermeldt en het lijkt de redactie gevaarlijk om de zelfconstructie van verwarmingsramen te gebruiken.
Te technisch? Het is slechts het aansluiten van bestaande electronische schakelingen. Met de beschrijving kan een kind de was doen.
Geen resultaten? Hyperthermie is niets nieuws en er zijn veel publicaties over de effecten van hyperthermie. Moet ik opnieuw bewijzen dat het werkt?
Gevaarlijk? Nu moet ik echt even lachen. Ik werk met een veilige 12V gelijkstroom. De contacten liggen zover uit elkaar dat er niets kan gebeuren. Hier schijnt iemand doodsbang voor stroom te zijn.
Ik respecteer het oordeel van de redactie maar ik kan niet zeggen dat ik de argumenten begrijp. Laat staan dat ze de lezers een alternatieve methode van varroabestrijding onthouden.
Even vergeten te vermelden. Dit jaar heb ik nog geen enkele varroamijt gezien.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door oldtimer » za 27 jun 2020, 23:05

Allereerst respect voor je inzet. Misschien is het mij ontgaan Jan of heb ik er overheen gelezen

Maar haal je tijdens de behandeling de koningin uit het volk?
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » zo 28 jun 2020, 11:40

Het is niet nodig de koningin uit het volk te halen. De hoge temperatuur wordt alleen bereikt in het binnenste van een broedraam. Tussen de ramen loopt de temperatuur nauwelijks op.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door bee-tree » zo 28 jun 2020, 13:05

Jan, ik heb met de redactie van "Bijenhouden" in het verleden over een
ander onderwerp ook de ervaring dat de redactie terughoudend is
en zich naar wie dan ook de vingers niet wil branden. Het is haar goed recht.

Nu mijn hoofdvraag : Hoe is de mijtenval momenteel bij de controlegroep volken
bij wie je thermische bestrijding van de varroa's NIET toepast ?

Mijn ervaring tot nu toe is, dat ik nog geen varroa ben tegengekomen in
darrenbroed dat ik open krabde en de darren, die op het punt stonden
uit te komen,bekeek. Ook de celbodems werden bekeken..

Ik pas nog geen elektronische hyperthermische behandeling toe.
Wel heb ik afgelopen hittegolven de vliegopeningen bij broedafleggers klein
gelaten en zelfs zo klein, dat 'n volk warm dreigde te lopen.
Tot zover. Zjef :b10:

P.S. Er is heel goede dracht op mijn 20 Lindebomen en ook nog op Sporkehout
en Bramen.
In de koelere week die vandaag, zondag 28 juni, is begonnen met koelere
westenwind na de milde zoele regenbuien van gister,
zal bij de verwachte 20 graden Celsius,
de Boekweitdracht op gang komen,hoop ik ; de bloei is begonnen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » zo 28 jun 2020, 21:04

Hallo Zjef,
Ik bewonder de manier waarop jij problemen benadert. Steeds positief met impliciet toch de nodige kanttekeningen. Dat geldt ook voor de reactie van de NBV redactie. Ik wil graag reageren en dan meer expliciet.
Sinds 40 of 50 jaar geleden gold in de sociologie dat agrariërs, waaronder ook bijenhouders, weinig tot niet ontvankelijk waren voor innovatie. Op dit moment zien we dat er desondanks heel veel veranderd is. Met name onder invloed van het neoliberalistisch denken (tegenwoordig willen ze dat woord niet graag meer gebruiken) is het meer en meer produceren van groot belang geworden. Welke middelen daarvoor gebruikt werden was van ondergeschikt belang. Vrijheid toch! De chemische industrie heeft hier terrein gewonnen en daarmee vrijwel de gehele agrarische industrie in haar greep gekregen, inclusief de bijenhouderij.
Nu gaan er steeds meer stemmen op om zich onafhankelijk te maken van die industriegiganten maar dan stoten we weer op de halsstarrigheid van boeren om te veranderen. Hoewel bewezen is dat men zonder gebruik van chemische middelen ook rond kan komen blijven boeren en imkers doorgaan met wat ze al jaren doen.
Daar komt nog bij dat de wetenschap nauwelijks een steentje bijdraagt in innovatie omdat de wetenschap voor een heel groot deel afhankelijk is van geld dat van de chemische industrie afkomstig is.
Je stelt het niet zo, maar iedereen die een beetje afhankelijk is van geldstromen uit die industrie houdt wijselijk zijn mond. Een volledig onafhankelijk tijdschrift kan publiceren wat het wil en hoeft niet bang te zijn voor die grote reuzen maar als er ook maar iemand in de redactie zit die wel afhankelijk is van die reuzen kun je beslissingen van die redactie voorspellen.

Je opmerking over controlevolken snijdt hout. Natuurlijk is het zo dat er jaren zijn waar geen mijten vallen. Bij ons was dat in 1918 ook zo. Dat ik dit jaar nog geen mijt gezien heb bewijst geenszins dat dat een gevolg is van mijn gebruikte methode. Eerlijk gezegd heb ik geen controle volken omdat ik volledig vertrouw op mijn gebruikte methode. Het was oorspronkelijk wel het plan om in onze vereniging controlevolken te hebben om te kunnen vergelijken maar door covid 19 is dat plan helaas volledig in duigen gevallen. Misschien volgend jaar beter.

Sporkehout is hier uitgebloeid maar linden en bramen doen het nog, ook de moerasspirea begint.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door oldtimer » zo 28 jun 2020, 22:48

JanvdR schreef:
vr 26 jun 2020, 20:54

Ik heb een paar keer een artikel geschreven voor het maandblad Bijen. Zo schreef ik ook hoe ik mijn bijen behandel met hyperthermie. Ik kreeg als reactie dat het artikel niet geplaatst werd om de volgende redenen: Zij vinden het te technisch. Daarbij zijn er geen resultaten vermeldt en het lijkt de redactie gevaarlijk om de zelfconstructie van verwarmingsramen te gebruiken.
Te technisch?

Wat goed dan dat je op deze digitale snelweg je bevindingen en ervaring toch gewoon kunt delen Jan.
Ik zou zeggen, plaats wat je wilt, hier is niets te technisch of te gevaarlijk. Wij zijn blij met je bijdrages :handgestures-thumbup:
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » ma 29 jun 2020, 19:06

bee-tree schreef:
zo 28 jun 2020, 13:05

Ik pas nog geen elektronische hyperthermische behandeling toe.
Wel heb ik afgelopen hittegolven de vliegopeningen bij broedafleggers klein
gelaten en zelfs zo klein, dat 'n volk warm dreigde te lopen.
Tot zover. Zjef :b10:
Sorry , hier had ik nog niet op gereageerd. Jaren geleden stonden er 20 volken van mij op de gemeentelijke kwekerij. Op een dag kreeg ik een bericht of ik de bijen op kon sluiten omdat er werkzaamheden verricht moesten worden en de gemeentewerkers bang voor de bijen waren. Het was midden in de zomer en erg warm. Na mijn werk ben ik erin geslaagd 17 volken naar een andere plaats te brengen. 3 Volken bleven staan, ik had geen tijd meer om ze te verplaatsen, en daarom heb ik de vliegopening gesloten. De bodem bleef wel open. Toen ik de volgende dag ging kijken was het leed al geschied. De bijen waren er niet in geslaagd de temperatuur laag te houden. De was droop eruit. Pijnlijk om te zien.
Jouw methode kan dus best werken maar je moet er wel bij zijn om in te grijpen als het mis gaat.
Dit soort situaties heb ik vaker meegemaakt. Je krijgt pas op het laatste moment bericht en dan kun je ook niemand vinden die kan helpen. Dat betekende voor mij ook eens fysieke pijn. Een dubbele liesbreuk door het tillen van veel te zware kasten.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten