Hyperthermie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Hyperthermie

Bericht door JanvdR » ma 30 dec 2019, 20:06

Zoals bekend ben ik gefascineerd door hyperthermie als wapen tegen de varroamijt. Sinds 2 jaar ben ik daar intensief mee bezig. Hoe verder ik kom hoe meer vragen bij mij opborrelen en hoe meer mogelijkheden ik zie.
De verwarming van het hele volk in de kast heb ik afgezworen omdat de kans op stress in het volk erg groot is.
Ik heb mij toegespitst op de behandeling van alleen het broed. Zo af en toe laat ik iets los hier op het forum en ben blij met de respons want dat motiveert mij om verder te gaan. Voorop staat dat de behandeling betaalbaar moet zijn, dat het niet arbeidsintensief is en dat het effectief is. Als ik zie wat er betaald wordt aan verdampers voor oxaalzuur plus maskers denk ik wel eens: “het valt wel mee met de gierigheid van imkers”. Adequaat behandelen tegen de varroamijt kan voor veel minder dan €450.
Tot nu toe heb ik 3 variaties van hyperthermie bedacht:
1. een alternatief voor darrensnijden eens in de 14 dagen
2. behandeling van het totale broed 3 tot 4 x per seizoen
3. een constante temperatuur van 36 graden in het broed.
Dit zijn er pas 3 en er zullen vast nog meer mogelijkheden zijn. Ik geef toe dat de 3 methoden die ik bedacht heb nog niet af zijn. Voortdurend worden er verbeteringen aangebracht.
Er is ook nog erg veel studie nodig om alle effecten goed te kennen. Gelukkig heb ik sinds kort ondersteuning van een universiteit in Duitsland (het land waar ik woon).
De methode 2 gebruik ik hier en ben daarover zeer tevreden. De methode 1 wordt volgend jaar in onze vereniging getest. Methode 3 moet ik nog verder uitwerken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » di 31 dec 2019, 19:29

Toekomstig project.
Velthuis vond dat volken die warmer gehuisvest waren als volken die koeler gehuisvest waren significant minder varroadruk hadden. Een reden om eens uit te proberen of een constante temperatuur van 36 graden leidt tot minder varroadruk. Het lijkt overdreven maar het is een poging waard, bovendien is die iets hogere temperatuur gemakkelijk te realiseren. Voorwaarde is dat alle broed verwarmd wordt. Mijten zouden anders naar de koelste plekken uitwijken.
Ik ben nu ook dicht bij een methode die behandeling van >100 volken mogelijk maakt. Wel kabels uitrollen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fieke01 » ma 06 jan 2020, 12:49

Maar als je alleen het broed behandelt dan blijf je toch dweilen met de kraan open?
Wat met de mijten die op de bijen zitten? Die herbeginnen dan toch gewoon opnieuw?
Iemand op de bijenclub merkte onlangs op dat wij onbedoeld een soort superras van varroamijten aan het kweken zijn door zo te werk te gaan.
Enkel de sterkste overleven en planten zich voort.
Volgens mij is die gedachte nog niet te ver gezocht?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » ma 06 jan 2020, 14:07

Het is geen dweilen met de kraan open. In het broed kunnen de mijten zich niet vermeerderen. Door herhaaldelijk te behandelen komen er dus geen jonge mijten meer. In ieder geval niet zoveel dat het volk er onder lijdt.
Bij welke methode dan ook zijn er steeds mijten die overleven. Het zou kunnen dat je daarmee supermijten kweekt. Ik kan daar eigenlijk niets over zeggen omdat ik er niet genoeg van weet.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door maartenkleijne » ma 06 jan 2020, 14:23

Fieke01 schreef:
ma 06 jan 2020, 12:49
Iemand op de bijenclub merkte onlangs op dat wij onbedoeld een soort superras van varroamijten aan het kweken zijn door zo te werk te gaan.
Enkel de sterkste overleven en planten zich voort.
Supervarroa's hebben wij al gekweekt Fieke, genaamd varroa destructor, en ze worden elk jaar meer destructor, behalve dat onze bijen er steeds beter tegen kunnen. Het is een wedstrijd.
gr,
m

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fish » ma 06 jan 2020, 14:49

Biotechnische bestrijding (hogere temperatuur, maar ook een zuurbehandelingen als mierenzuur/oxaal) is niet iets waar resistentie tegen opgebouwd kan worden. Bij biochemische bestrijding (denk aan Polyvar en dergelijke) wordt al aangeraden om dit jaarlijks af te wisselen met een andere methode, juist om deze resistentie tegen te gaan.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door JanvdR » ma 06 jan 2020, 19:20

Fish schreef:
ma 06 jan 2020, 14:49
Biotechnische bestrijding (hogere temperatuur, maar ook een zuurbehandelingen als mierenzuur/oxaal) is niet iets waar resistentie tegen opgebouwd kan worden. Bij biochemische bestrijding (denk aan Polyvar en dergelijke) wordt al aangeraden om dit jaarlijks af te wisselen met een andere methode, juist om deze resistentie tegen te gaan.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Bij legionella is al aangetoond dat ze resistenter worden voor hogere temperaturen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door oldtimer » ma 06 jan 2020, 22:36

Is het zo dat er resistentie ontstaat als behandeling, om in varroa termen te blijven, niet geheel slaagt.
Ik kan mij namelijk slecht voorstellen, als je iets, maakt niet uit welke bacterie, mijt of ongedierte desastreus uitroeit, er toch nog resistentie ontstaat.

Of is dat een verkeerde veronderstelling?
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 jan 2020, 09:01

Er is voor de varroamijt geen enkel middel dat de mijten voor 100 % uit zal roeien .

Vandaar dat men in het bedrijfsleven voor alle bestrijdingen zo mogelijk afwisselt met diverse middelen om resistentie te voorkomen .
Iets wat in de bijenwereld verzuimd is , daar gebruikte men de toegelaten middelen tot aan de resistentie , en dan is het einde verhaal .

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hyperthermie

Bericht door Fish » di 07 jan 2020, 12:13

Uiteraard zijn er middelen die de mijt voor 100% uitroeien, alleen overleven je bijen dat niet.

Een slecht uitgevoerde behandeling, of helemaal geen behandeling, heeft verder niet echt een direct effect op resistentie. Eigenlijk moet je dan naar het mechanisme achter de resistentie kijken, en dit kunnen er verschillende zijn. Doordat er willekeurige mutaties optreden in het DNA van de mijt, zullen er mogelijk mijten zijn die minder gevoelig zijn voor bepaalde biochemische middelen. Denk hierbij aan dat er bijvoorbeeld bepaalde enzymen in deze mijt worden gemaakt, of dat ze bepaalde receptoren missen; er zijn meerdere mogelijkheden waardoor ze bepaalde middelen overleven terwijl andere mijten dit niet doen. Dood je de rest van de mijten, dan blijft de gemuteerde mijt over en kan deze zich theoretisch gezien voortplanten.

Wat je dan doet is een ander middeltje gebruiken wat deze mijten wel dood, een mijt met thymovar resistentie krijg je "gewoon" dood met oxaal of mierenzuur.

Bij bacteriën spelen veel meer dingen waardoor je de "superbacteriën" krijgt. Onder andere de véél grotere aantallen waar je over praat, grotere reproductiesnelheid, gebrek aan biomechanische bestrijding, ga zo maar door. Heb je het over een paar honderd tot duizend mijten bij een behandeling, een enkele bacterie kan zich binnen één dag opdelen naar 5000 miljard stuks. Daarnaast wordt er ontzettend veel meer antibiotica toegepast wereldwijd, dan dat er bijenvolken worden behandeld.

Waarom je bij biomechanische bestrijding niet zo snel resistentie krijgt, is omdat je als mijt niet zo snel een mutatie krijgt waardoor je plots hittebestendig wordt, of tegen een zuuraanval bestendig bent, of waardoor je niet wordt weggepoetst door bijen enzovoort.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten