HSP bij varroatose

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

HSP bij varroatose

Bericht door JanvdR » ma 06 jan 2020, 19:04

HSP heat shock proteïne bij varroamijten.
Behalve een groot deel water bestaat de varroamijt voor een belangrijk deel uit eiwitten; de cellen. Deze cellen kunnen door diverse factoren beschadigd worden. Om deze cellen te beschermen bestaan er hitte schok eiwitten (HSP). Deze HSP's hebben verschillende vormen en maten en dienen verschillende doelen. Zo zijn er HSP's die de vorm van een tonnetje hebben. Als er een cel niet goed uitgevouwen is wordt hij in het tonnetje gezogen, de cel kleeft zich vast aan het tonnetje. Vervolgens zet het tonnetje uit tot de cel weer zijn normale vorm heeft. De HSP's hebben een nummer, hoe hoger het nummer hoe groter de HSP is.
Aanvankelijk werd gedacht dat de HSP's actief werden bij beschadiging door warmte. Later werd duidelijk dat HSP's ook actief worden voor beschadigingen door stress, UV licht, zuren, etc.
In 2018 werd in Argentinië een onderzoek gepubliceerd waarin gevonden werd dat de werking van HSP70 een belangrijke indicator kan zijn voor de invloed op de varroatose. Vreemd genoeg werd gevonden dat de HSP70 werking op varroa in broedcellen 4x zo hoog was als op mijten buiten de broedcellen. Er wordt vermeld dat die mijten ( in het broed) bij 40 graden overleefden terwijl de anderen voor 100% dood waren.
Helaas werd niet vermeld wat de uitwerking was op de voortplantingsorganen van de mijten. En juist dat wilde ik graag weten. Uit mijn waarnemingen denk ik dat de de uitwerking van HSP activiteit voor vrouwtjes groter is dan voor mannetjes en de jongen. Mogelijk omdat het vrouwtje groter is. Voor de effectiviteit van een bestrijding is het belangrijk te weten waar de grens van HSP werking ligt. Ik heb het volledige artikel opgevraagd. Misschien kan ik dan later meer vertellen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten