Thermo-solar bijenkasten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Thermo-solar bijenkasten

Bericht door JanvdR » wo 15 jan 2020, 18:50

In NBV-imkernieuws staat een advertentie voor de "Thermo-solar bijenkast". Het lijkt niet slecht wat daarmee bereikt kan worden. Dat energie van de zon gebruikt wordt vind ik zeker een +punt. Om de behandeling een paar dagen na de eerste behandeling te herhalen is nieuw voor mij maar het lijkt me een goed idee. Toch heb ik een kritische opmerking. Met het sperma dat de koningin bij zich draagt zal het wel goed gaan. Zij vlucht naar beneden waar de kritische temperatuur onder de 42 graden blijft. Voor het darrenbroed is het anders. Als darrenbroed blootgesteld wordt aan temperaturen boven 42 graden zijn de latere, volwassen darren niet vruchtbaar. De temperatuur van 48 graden (boven) afdalend tot 42 graden (onder) is dus funest voor de vruchtbaarheid van darren. Het wetenschappelijk onderzoek rept daar niet over. Dat is ook geen wonder want dat was bij de ontwikkeling van deze kast niet bekend. Uitkijken dus dat de temperatuur niet te hoog oploopt. Wat de gevolgen zijn voor het werksterbroed is nog niet bekend. Binnenkort wordt een onderzoek hierover gepubliceerd (binnen enkele weken). Het advies om niet boven de 48 graden te gaan begrijp ik niet. Die temperatuur is veel te hoog en is schadelijk voor het bijenbroed. Ik zou niet hoger gaan dan 42 graden. Dat lijkt mij voldoende om de varroadruk binnen de perken te houden. Voor de duidelijkheid plaats ik een plaatje dat Komissar in de jaren 80 publiceerde. Ik loop nog steeds niet warm voor de behandeling van varroamijten door gebruik te maken van systemen die de volledige kast verwarmen. Ik prefereer een behandeling van alleen het broed omdat dat zeer goed te regelen is. Bovendien is het goedkoper. Om het etiket ecologisch op dit product te plakken vind ik misleidend. Als je niet met chemicaliën behandelt wil dat niet zeggen dat ze niet binnenkomen. Dit soort misleidende praktijken moest verboden worden.
Wat we ons goed moeten realiseren: door behandeling tegen de varroamijt met als doel zoveel mogelijk mijten te doden ontnemen wij de bijen de kans om zichzelf tegen de mijten te wapenen. Op die manier kweek je bijen die van onze behandelingen afhankelijk zijn. Het streven zou moeten zijn bijen te kweken die zichzelf kunnen redden dus dat betekent dat we met beleid moeten behandelen om varroa-resistente bijen te krijgen.
var2.jpg
var2.jpg (20.56 KiB) 2525 keer bekeken
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Thermo-solar bijenkasten

Bericht door tomer » wo 15 jan 2020, 23:51

En als ik de prijzen zie: tot 800 dollar voor een volledige bijenkast... :shock: denk ik niet dat dit de toekomst wordt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Thermo-solar bijenkasten

Bericht door Hans van der Post. » do 16 jan 2020, 10:01

tomer schreef:
wo 15 jan 2020, 23:51
En als ik de prijzen zie: tot 800 dollar voor een volledige bijenkast... :shock: denk ik niet dat dit de toekomst wordt.
Je krijgt vast korting als je er 100 kasten van besteld. :be5:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten