Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door BenSDC » wo 22 jan 2020, 10:14

De herfstverliezen in Nederland in het vierde kwartaal van 2019 vielen gelukkig erg mee, het verlies bedroeg gemiddeld 1,8%.
Zie: https://www.bijenhouders.nl/files/downl ... 9-2020.pdf

Wat mij opvalt, is dat er altijd veel aandacht besteed wordt aan de winterverliezen. Blijkbaar willen we slecht nieuws uitvergroten. Echter het is een natuurlijk proces, waarbij er in het voorjaar en zomer nieuwe volken ontstaan en in de winter vallen de zwakke broeders uit. Veel zogenaamde winterverliezen zouden voorkomen kunnen worden door tijdig oudere moeren te vervangen en zwakke en middelmatige volken te verenigen. Door de zwakke broeders voortijdig te verenigen, zullen we minder last hebben van uitval in de winter. Voldoende en tijdig inwinteren helpt ook.

Uit eerdere NBV-onderzoeken blijkt dat we allemaal wel een paar volken extra inwinteren om verliezen te compenseren. Indien we de zomeraanwas van volken optellen bij de winterverliezen dan blijkt het aantal volken in Nederland stabiel te zijn. In Duitsland zal dat niet veel anders zijn.

Over de honingoogst in 2019 waren de Nederlandse imkers ook dik tevreden, het was een goed jaar! Laten we hopen op een voortzetting in 2020!

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Fish » wo 22 jan 2020, 11:10

In mijn omgeving neemt het aantal imkers en het aantal bijenvolken alleen maar toe, inderdaad lijkt de wintersterfte niet in balans met nieuwe volken uit (kunst)zwermen. Als ik volgend jaar twee of zelfs drie keer zoveel volken zou willen inwinteren dan is het geen enkel probleem dit vanuit de eigen bijenstand te realiseren (honingopbrengst genegeerd).

Ik kan mij zeker voorstellen dat wintersterfte door elkaar wordt gehaald met jaarlijkse afname van de bijenstand, zeker door een leek. Daarom misschien een mooi addendum voor de enquête; het aantal ingewinterde volken in het voorgaand jaar. Mijn voorspelling; door geheel Nederland een zucht van opluchting, het gaat weer goed met de Nederlandse honingbij. Uiteraard botst dit met de industrie die goed verdiend aan de teloorgang van de bij. Dit lijkt mij meteen de verklaring voor de interesse naar wintersterfte.

Uiteraard is wintersterfte weldegelijk een handig gegeven. Vergelijk het bijvoorbeeld met Amerika waar er 38% sterfte was afgelopen winter. Meer moet er ook niet van gemaakt worden, denk ik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » wo 22 jan 2020, 12:33

Een groot deel van de winterverliezen zou inderdaad kunnen voorkomen worden. Zwakkere volken verenigen, voldoende inwinteren en vooral: tijdig en correct varroa bestrijden.
Echt buitengewoon hoog zou de wintersterfte in Duitsland niet zijn als je kijkt naar de voorbije 3 winters:
2016/2017: 19,9%
2017/2018: 18,2%
2018/2019: 14,9%

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 22 jan 2020, 16:31

Het is allemaal leuk en aardig , maar ik heb er helemaal niets aan de wetenschap over een andermans verliezen of juist geen verliezen .
Dat zou wel het geval zijn als deze verliezen streekgebonden zouden zijn , maar dat zijn zij niet , zij zijn individueel .

Zelf heb ik nauwelijks verliezen gekend , maar ook daar heeft niemand iets aan , maar de voorlichting is schromelijk te kort geschoten .
De Rijksvoorlichtingsdienst met betrekking tot de bijenhouderij is begin negentiger jaren wegbezuinigd wat een ramp voor de bijenteelt gebleken is .

Op dit moment zal voor Nederland de eerste fase van winterverliezen verstreken zijn die begint vrij snel na het inwinteren , nu de voorjaarsverliezen nog wat hopelijk ook mee zal vallen . ......Hou de wintervoorraad van je volken in de gaten , imkeren is geen eenheidsworst !!!

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » wo 22 jan 2020, 21:06

Begrijp ik het goed? In bijv. 1980 was een bijensterfte van 10% normaal. Nu gaan we naar een verdubbeling en dat schijnt ook normaal te zijn. Zie ik iets over het hoofd? Is het imkeren in die jaren zo slecht geworden dat een verdubbeling van bijensterfte optreedt? In Duitsland is de voorlichting aan imkers zeer goed geregeld, het hele jaar door worden adviezen gegeven. Toch gaat de wintersterfte weer stijgen. Volgens de instituten ten gevolge van het weer in 2019. Daaruit zou je haast concluderen dat het weinig uitmaakt wat de imker doet. Het weer bepaalt. Misschien is dat nog waar ook. Ik ken natuurlijk niet alle imkers in Duitsland. Laat staan dat ik weet hoe ze imkeren maar ik geloof niet dat ze slecht imkeren. Er zijn in mijn omgeving zeer ervaren imkers die grotere verliezen hebben dan de voorspelde 20%. Gelukkig dat er zoveel imkers zijn die het nog beheersbaar kunnen houden. In vergelijking tot de wilde soorten bestuivers doen de honingbijen het relatief goed dankzij imkers. Dat wil volgens mij nog niet zeggen dat het goed gaat met de honingbij. Zeker niet als je het vergelijkt met de situatie in 1980. Ik wil niets opblazen. Ik vergelijk alleen maar met de tijd toen ik begon als imker. En dan zijn er dingen die je opvallen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » wo 22 jan 2020, 21:32

In 1980 had je nog geen varroa, dus ook geen sterfte in de vorm van de verdwijnziekte. Logisch dat er toen minder sterfte was.
Dat er deze winter meer sterfte zou zijn ten gevolge van het weer in 2019...ik weet het niet. Het zou indirect wel kunnen omdat er bvb sneller en langer broed aanwezig was en dus meer tijd voor de mijten om zich te vermeerderen. Een lang seizoen met mooi vliegweer geeft ook meer tijd voor besmetting tussen de volken onderling door vervliegen, roverij...
Maar dan nog, mits een goede bestrijding in juli kan je volgens mij zorgen dat de volken gezond de winter in gaan. Ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen met bijensterfte een slechte imker is. Sommige dingen heb je niet in de hand (bvb het weer tijdens een behandeling, herbesmetting), ook niet als ervaren imker.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 jan 2020, 09:08

JanvdR schreef:
wo 22 jan 2020, 21:06
Ik vergelijk alleen maar met de tijd toen ik begon als imker. En dan zijn er dingen die je opvallen.
Het blijkt dat jij je niet goed ingelezen hebt in de wintersterfte en zal het een en ander beknopt uitleggen .
Ik schrijf enkel over Nederland , over toestand in andere delen van de wereld heb ik niet voldoende gegevens .
In 1982 is de varroa hier geconstateerd , diagnose te stellen door tabaksrook , daarna heeft Perizine ( cumaphos ) ( nadat de prijs hiervan twee keer over de kop gegaan was )een toelating gekregen omdat dat een middel was wat men niet meer nodig had en op de plank stond . Na resistentie hiertegen heeft ; Apistan ( fluvallinaat ) een toelating verkregen . In 2000 is ook daar resistentie vastgesteld , gelijktijdig grote bijensterfte in Landgraaf en omstreken door achterlating van voer en kasten zonder bijen . Een nieuwe toelating voor een chemisch middel vind het bedrijfsleven te duur ( kan daar niets aan verdienen ) en ook de verenigingen zien dat niet meer zitten .
In 2004 ben ik bij een lezing van Dr Reingold Siede onderzoeker virologie aan het Bieneninstitut Kirchhain Bundesland Hessen ..die doodleuk voor die zaal staat te vertellen op welke wijze het vorig jaar een groot aantal van mijn volken verdwenen zijn . Het overstappen van de virussen welke al heel lang in de bijenvolken aanwezig , zijn op de varroa overgestapt en injecteren de poppen .
Wat doe je dan als vereniging ....je mond houden , want er zijn nog jaren van onderzoek nodig om een sluitend bewijs te leveren .
Als vereniging in samenwerking met ( ?? ) trek je enkele blikken met kwakzalver middeltjes open om aan de verliezen paal en perk te stellen . Vrijwel al deze hebben geen toelating maar zijn gedoogd . Al deze middeltjes werken als contactgif en om effectieve resultaten te zien zal je deze veelvuldig moeten gebruiken .
Wanneer je in een streek woont waar in de nazomer/herfst (vrijwel) geen stuifmeel voor je volken voorhanden is , is het mogelijk dat je hetzelfde beeld ziet namelijk , je koningin zal vroegtijdig stoppen met het leggen van eitjes en worden om die reden te weinig winterbijen geboren je zomerbijen sterven en verlaten de kast . Hetzelfde zien wij bij bestuiving in afgesloten ruimte's , wanneer je dan een raam stuifmeel aanbied zal het leggen van eitjes weer beginnen .
Voor Nederland lijkt mij dat niet van toepassing omdat de verdwijnziekte er opeens was ( 2000 in Landgraaf ) , ik zou het te toevallig vinden dat daarna plots in grote delen van het land niet voldoende stuifmeel voor de bijen te vinden zou zijn .

Ik zou zeggen ...; doe er je voordeel mee ..

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door BenSDC » do 23 jan 2020, 11:57

Anzahl_Bienenvoelker_2019--993--719.jpg
Het dieptepunt van de wintersterfte lag blijkbaar in de jaren 2008 en 2009. Vanaf 2012 zien we een gestage groei van het aantal volken in Duitsland.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » do 23 jan 2020, 12:24

Jaap v.Popering schreef:
do 23 jan 2020, 09:08
JanvdR schreef:
wo 22 jan 2020, 21:06
Ik vergelijk alleen maar met de tijd toen ik begon als imker. En dan zijn er dingen die je opvallen.
Het blijkt dat jij je niet goed ingelezen hebt in de wintersterfte en zal het een en ander beknopt uitleggen .
Dank je voor de uitleg Jaap en anderen. Ik meld dat in Duitsland de prognoses voor bijensterfte hoger liggen voor dit jaar en, misschien heb ik me te sterk uitgedrukt, dat het een ramp is dat alle bijeninstituten bij elkaar er niet in slagen de wintersterfte goed te begrijpen en dat ze onvoldoende middelen kunnen aanreiken om de wintersterfte weer op normaal niveau te krijgen. Natuurlijk zijn imkers zelf verantwoordelijk voor het welzijn van hun bijen.
Dat hieruit geconcludeerd wordt dat ik mij niet goed ingelezen heb verbaast mij. Tegenwoordig neemt men aan dat wintersterfte en met name de verdwijnziekte te wijten is aan meerdere factoren al/of niet samenhangend. De enige zekerheid is dat alle volken die de winter niet overleven een tekort aan eiwitten hebben. Waardoor? Zeker is de varroamijt een belangrijke speler in dit verschijnsel maar er zijn ook volken die ingaan zonder een hoge varroadruk. Waarom? Ook gebrek aan variatie in stuifmeel kan een oorzaak zijn, hoe zijn de regionale verschillen te verklaren? Zo kan ik wel het hele rijtje langslopen. Ik heb dit topic niet gestart om een discussie uit te lokken over varroabestrijding. Hoe dat gaat en moet en eventueel anders kan weten we zo langzamerhand wel.
Als er een imker is die precies weet waardoor de wintersterfte veroorzaakt wordt en hoe dat bestreden moet worden, dan hoop ik dat hij/zij zich meldt.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door BenSDC » do 23 jan 2020, 12:58

Uit het Coloss verslag over wintersterfte 2017/2018 wordt als mogelijk risico voor de overwintering van bijenvolken gewezen op het foerageren van bijen op koolzaad en mais. Gezien de schaalgrootte van deze teelt en het mogelijke gebrek aan andere stuifmeelproducenten in sommige gebieden, zou het kunnen zijn dat ten tijde van een gebrek aan vers stuifmeel in de nazomer de opgeslagen stuifmeel van mais en koolzaad wordt aangesproken. Dit zou dan weer impact kunnen hebben op de weerstand en langlevendheid van onze winterbijen.
Uit Nederlandse wintersterfte enquêtes blijkt steeds weer dat 60 tot 70% van de imkers geen last heeft van wintersterfte en 30 tot 40% heeft sterk verhoogde sterftecijfers, die vervolgens uitmiddelen in 10 tot 20% wintersterfte. Het probleem zit overigens bij steeds wisselende imkers. Alhoewel in Duitsland met name de lokale verschillen wel duidelijk te zien zijn. Hetgeen weer kan duiden op een probleem in de stuifmeelvoorziening.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten