Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » do 23 jan 2020, 13:34

BenSDC schreef:
do 23 jan 2020, 11:57
Anzahl_Bienenvoelker_2019--993--719.jpg

Het dieptepunt van de wintersterfte lag blijkbaar in de jaren 2008 en 2009. Vanaf 2012 zien we een gestage groei van het aantal volken in Duitsland.
Ben bij deze grafiek is het een beetje oppassen geblazen. Het is namelijk zo dat eerst het aantal imkers en dus ook volken afnam. Later groeide het aantal imkers weer.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » do 23 jan 2020, 13:38

BenSDC schreef:
do 23 jan 2020, 12:58
. Alhoewel in Duitsland met name de lokale verschillen wel duidelijk te zien zijn. Hetgeen weer kan duiden op een probleem in de stuifmeelvoorziening.
Het kan ook zijn dat de geloofwaardigheid van de sprekers op de bijgewoonde bijeenkomsten ( jaarvergaderingen ) daar invloed op hebben .
Zelf heb ik behoorlijk invloed op de imkerij op ons dorp ....en die geloven mij ....en hebben dan ook minimale winterverliezen , wel iets anders omdat zij bestuivingsvolken onder glas plaatsen , daarvan is de kans op een goede uitwintering beduidend lager .
Ik kan mij heel goed voorstellen dat op andere plaatsen dan ook andere ( uitspraken ) invloeden betrekking hebben op het uitwinteren van de volken .

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door marc » do 23 jan 2020, 13:59

Een zeer juiste vaststelling Ben. Is voor mij al heel lang duidelijk (http://www.bieenkorf.be/bijensterfte.pdf).
De bijensterfte is al lang verbannen hier. De bijentuin die toen werd aangelegd, speciaal voor belangrijke periodes in het jaar voor de bij, heeft jaar na jaar zijn nut bewezen en heeft momenteel een omvang aan genomen dat ik niet dadelijk nog sterfte verwacht.

Dit blijft de basis voor sterke gezonde bijen.
Het onderzoek (en de miljoenensteun die daarbij binnen komt) heeft hier niet veel aan natuurlijk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Bart de Coo » do 23 jan 2020, 14:34

schreef:
Zelf heb ik behoorlijk invloed op de imkerij op ons dorp ....en die geloven mij ....en hebben dan ook minimale winterverliezen
Bofkonten!

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » do 23 jan 2020, 16:44

Ik ben wel gevoelig voor het argument, zie artikel van Marc, dat met een goed en gevarieerd stuifmeelaanbod een hoop ellende weg zou zijn.

Voor Ben een grafiek bijensterfte in Duitsland. Het gaat op en neer en dat lijkt zo verder te gaan.
Wintersterfte.jpg
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 24 jan 2020, 11:23

Ik vond nog een interessant onderzoek van enkele jaren geleden ; A pan-European epidemiological study reveals honey bee colony survival depends on beekeeper education and disease control . Een aanrader om even door te spitten ! ...Nederlandse vertaling .... Hier hebben we een gestandaardiseerd actief monitoringnetwerk opgezet voor 5 798 bijenstallen over twee opeenvolgende jaren om de mortaliteit van honingbijenkolonies in 17 Europese landen te kwantificeren. Onze gegevens tonen aan dat overwinteringsverliezen varieerden tussen 2% en 32%, en dat hoge zomerverliezen waarschijnlijk hoge winterverliezen zouden volgen. Multivariate Poisson-regressiemodellen toonden aan dat hobbybijenhouders met kleine bijenstallen en weinig ervaring in de bijenteelt het dubbele waren van de wintersterfte in vergelijking met professionele bijenhouders........ https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... U6dYNSdlKQ

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » vr 24 jan 2020, 11:51

Dat een voldoende en gevarieerd stuifmeelaanbod in de zomer en het najaar belangrijk zijn voor de vorming van een gezond wintervolk is natuurlijk correct, maar volgens mij sterven de meeste volken toch hoofdzakelijk ten gevolge van een te hoge varroabesmetting en een niet effectieve behandeling in de zomer.
Hieronder resultaten van een onderzoek naar wintersterfte in relatie tot varroabestrijdingstechnieken en daaruit blijkt dat vooral een zomerbehandeling met 60% mierenzuur onvoldoende is om wintersterfte te voorkomen.
https://www.honeybeevalley.eu/newsflash ... der-imkers

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door BenSDC » vr 24 jan 2020, 12:06

Jan, een duidelijke grafiek over de wintersterfte van de afgelopen 15 jaar in Duitsland. De sterke fluctuaties duiden erop dat er een externe oorzaak moet zijn, die grote invloed en gevolgen heeft. Uiteraard speelt ervaring en opleiding een belangrijke rol in het welzijn van bijenvolken. Veel beginnende imkers met 1 of 2 volken kunnen bij zwakte van een volk weinig anders doen dan 'pamperen' en er het beste van hopen. Ook Nederlands onderzoek laat zien dat ervaren en grotere imkers minder verliezen hebben. Die hebben de mogelijkheid en de ervaring om te versterken en te verenigen.
Toch fluctueren de uitkomsten jaarlijks en dat zal toch met de combinatie van de beschikbare flora, weersomstandigheden en de virulentie van virussen te maken hebben.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Fish » vr 24 jan 2020, 14:33

Versterken en zeker verenigen door al dan niet ervaren imkers vind ik alsnog wél onder bijensterfte vallen. Dat dit toevallig niet in de winter is, geeft een vertekend beeld. Ga je de zomer door met 8 volken en winter je er 4 uit, dan kan je dit zowel 50% sterfte als 0% wintersterfte noemen als je ze uit noodzaak hebt verenigd vóór de winter. Tjah. Weten we alsnog niks. Jaarcijfers zijn interessanter.

Zo zijn er nog wel meer situaties die de cijfers vertroebelen. Volken die moerloos of darrenbroedig na de winter zijn, zijn wat mij betreft ook gewoon overleden, maar ik heb toch echt collega's die dan alsnog 0% sterfte claimen. Ik winter wel eens een tennisballetje aan bijen uit, voor mij een mislukking en voor anderen een volk dat het gehaald heeft.

Dus wat is wintersterfte? Voor mij een vaag begrip.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door BenSDC » vr 24 jan 2020, 14:46

De definitie van sterfte ligt vast. Dood is dood. Geen discussie over mogelijk.

Volken, die te zwak zijn om voort te leven, moeten verenigd worden. Dat geldt voor de inwintering als ook voor de uitwintering als ook in het seizoen er tussen. Een volk dat uitwintert met een darrebroedige koningin krijgt een nieuwe reserve koningin of wordt verenigd. Verenigen is niet het zelfde als sterfte, want alle bijen blijven leven.

Op deze manier houdt de imker zijn volken sterk en behoudt hij het aantal gewenste volken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten