Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » ma 20 jan 2020, 11:42

Volgens prognoses van het "Fachzentrum Bienen und Imkerei in Mayen" zal het aantal dode bijenvolken na deze winter rond 20% liggen. Dat zijn in Duitsland ongeveer 200.000 volken. Vooral stedelijke gebieden lijken getroffen te worden; Hamburg, Bremen ,Berlijn en ook München. Dat betekent, laag geschat, een schade van 20 miljoen Euro aan volken en een gemis aan honinginkomsten van, weer laag geschat, 25 miljoen Euro. Daar komt nog bij het verlies aan bestuiving en daardoor een nog verder teruglopende biodiversiteit. De 19 bijeninstituten in Duitsland blijken nog niet in staat te zijn dergelijke rampen te voorkomen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » ma 20 jan 2020, 13:21

Volgens mij is het aan de imkers zelf om sterfte van hun bijen te voorkomen. De instituten kunnen enkel informeren en varroabestrijdingsadvies geven.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door LWPisa » ma 20 jan 2020, 14:24

20% sterfte is in mijn ogen geen ramp maar nog deel van de natuurlijke variatie. Die lege kasten zitten in mei/juni zo weer vol.

Gr,
L

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door oldtimer » ma 20 jan 2020, 19:39

Wat Jan zal bedoelen is dat het een ramp is dat men ook de oorzaak niet weet, dat vind ik ook zorgelijk.
Wel ga ik een eind met Tomar mee, maar het gaat hier nog niet om de schuldvraag.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » ma 20 jan 2020, 20:22

oldtimer schreef:
ma 20 jan 2020, 19:39
Wat Jan zal bedoelen is dat het een ramp is dat men ook de oorzaak niet weet, dat vind ik ook zorgelijk.
Wel ga ik een eind met Tomar mee, maar het gaat hier nog niet om de schuldvraag.
Het spijt me als ik mij niet goed uitgedrukt heb. Lex, je slaat de spijker op zijn kop.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » ma 20 jan 2020, 22:04

Dus het gaat niet om de zogenaamde verdwijnziekte als gevolg van varroa en bijhorende virussen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Hans van der Post. » di 21 jan 2020, 00:13

JanvdR schreef:
ma 20 jan 2020, 11:42
Volgens prognoses van het "Fachzentrum Bienen und Imkerei in Mayen" zal het aantal dode bijenvolken na deze winter rond 20% liggen. Dat zijn in Duitsland ongeveer 200.000 volken. Vooral stedelijke gebieden lijken getroffen te worden; Hamburg, Bremen ,Berlijn en ook München. Dat betekent, laag geschat, een schade van 20 miljoen Euro aan volken en een gemis aan honinginkomsten van, weer laag geschat, 25 miljoen Euro. Daar komt nog bij het verlies aan bestuiving en daardoor een nog verder teruglopende biodiversiteit. De 19 bijeninstituten in Duitsland blijken nog niet in staat te zijn dergelijke rampen te voorkomen.
Jan kun je wat duidelijke zijn dan alleen "dode bijenvolken".
Bij de wintersterfte zijn er nauwelijks dode bijen hooguit honderd tussen twee ramen met de moer in het midden.
Verder is de kast leeg.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 jan 2020, 09:18

In Nederland hebben wij volgens mij twee soorten winterverliezen .
Zoals Hans al schrijft met soms nog enkele levende bijen en voldoende voedsel in de kasten .
Deze manifesteert zich meestal vrij snel na het inwinteren tot aan de jaarwisseling ( verdwijnziekte )
De andere heb je een dikke bodem met dode bijen .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door JanvdR » di 21 jan 2020, 09:30

Hans het is niet duidelijk waaraan de volken gestorven zijn. Er zijn 2 enquêtes geweest. Eerst na de laatste honingoogst en nog een keer na de inwintering. Van de 120.000 geregistreerde imkers in Duitsland hebben er 8000 gereageerd. Er werd wel gevraagd of er tegen varroa behandeld was en met welke middelen. Of er na de prognose nog een analyse komt van de verkregen gegevens weet ik niet. Ik houd de site van Mayen in de gaten.
Bij ons in de vereniging werd geopperd dat het percentage bijensterfte nog wel eens hoger zou kunnen zijn. Hoewel de enquêtes anoniem waren zouden er veel imkers niet invullen omdat ze bang zijn uitgemaakt te worden voor slechte imkers. Dat ligt hier erg gevoelig.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Duitsland verwacht hoge bijensterfte

Bericht door tomer » wo 22 jan 2020, 01:01

Ik vond dit artikel: https://www.topagrar.com/panorama/news/ ... 44055.html
Hieronder de vertaling van het artikel:

Hogere volksschade bij honingbijen verwacht.
Een vroegere start van het drachtseizoen, zoals in 2019, leidt tot grotere verliezen in de winter, stelt de Duitse imkersbond vast.
De huidige verliesgegevens zijn hoger dan in voorgaande jaren.
Het Bijen- en Bijenteeltcentrum in Mayen van de Duitse imkersbond (D.I.B.) presenteerde deze week haar voorspelling van hoe de bijenkolonies in Duitsland de komende winter zullen overleven. De wetenschappers gaan ervan uit dat er meer winterverliezen zullen zijn dan in voorgaande jaren.
Dr. Christoph Otten, hoofd van het instituut, zegt: "Slechts een paar bijenkolonies sterven in de zomer. Er sterven echter elk jaar meer bijenkolonies in de late zomer en herfst. Ons onderzoek in de afgelopen jaren heeft geleid tot de conclusie dat er al winterverliezen kunnen worden verwacht. De cijfers van de 2019-enquête over de verliezen in de late zomer en de herfst, die nu is voltooid, bevestigen ook de nu bekende wet dat een eerdere start van de dracht, zoals in 2019, tot grotere verliezen leidt. "
Met uitzondering van 2014 liggen de huidige verliesgegevens boven die van voorgaande jaren. In een online enquête in Duitsland rapporteerden enkele duizenden imkers een verliespercentage van 4,7 tot 6,0 procent van hun bevolking in de herfst. De stadstaten Hamburg, Bremen, Berlijn, maar ook het stedelijke gebied van München lijken bijzonder te worden getroffen. Otten: "De beschikbare cijfers wijzen op een verhoogd sterftecijfer in de winter in de komende maanden, dat naar verwachting tussen 18 en 22 procent in Duitsland zal zijn, hoewel niet elke imker en elke regio in gelijke mate zal worden getroffen.
DIB-perswoordvoerster Petra Friedrich: "Elk jaar is speciaal voor ons imkers. Het weerspatroon in 2019, dat niet kan worden beïnvloed, gaf al een idee dat we hogere verliezen zullen hebben. Als de voorspellingen, wat kan worden verwacht, resulteren in een verliespercentage van rond 20% betekent dat ongeveer 200.000 bijenkolonies de winter van 2019/2020 niet zullen overleven.
Naast de immense economische schade aan de bijenteelt, betekenen de winterverliezen vooral mislukkingen in oogsten en biodiversiteit als gevolg van een gebrek aan bestuivingsdiensten in het komende jaar. In deze situatie is het nu een kwestie van goede bijenteelt. Dit betekent: het is belangrijk om de omstandigheden in de bijenkolonie nauwlettend te volgen en speciale aandacht te schenken aan de voedselvoorziening en de behandeling van Varroa-besmetting om het risico op instorting van de kolonies te verminderen. Dit omvat b.v.b. eerder of meer voedsel om de lagere honingreserves te compenseren, behandel de kolonies goed tegen de varroamijt binnen de voorgeschreven tijdvensters en om de effectiviteit van de behandeling te controleren. "

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten