Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 feb 2020, 13:59

Dat niet alleen kleine volkjes verdwijnen heb ik toevallig kunnen fotograferen . Ja ook ik heb deze winter mijn eerste volk verloren zien gaan .
Foto 1 is een plaatje van een groot volk op 23 september . Deze winter heb ik wel een HK raampje er uitgetild en zag op enkele raampjes wat bijen . Ik kreeg steeds minder vertrouwen omdat dit volk boven vol met voedsel zat , en weinig bijen zien vliegen tegenover de andere volkjes .
Foto 2 is een HK vol voeding .
3 is de onderbak en geen bijen meer te zien .
4 zie je nog enkele bijen met de koningin op het voorvlak van de onderbak . 6 de lege bak met het laatste restje broed . Ik heb wat bijen uit een goed volk gehaald samen met de moer en resterende bijen in een apidae kastje gedaan ..... Volgens mij is de varroabestrijding mislukt en ik hoop dat het de enige is ...
Of het zin heeft om zo'n koningin nog een volkje te laten beginnen weet ik niet , Eerst afwachten of de koningin deze handelingen overleefd en dan ben ik zeer benieuwd of daar gezond broed in gaat komen .
1 .jpg
2 .jpg
3 .jpg
4 .jpg
6 .jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 feb 2020, 13:52

Ik denk een belangrijke oorzaak voor de verdwijning gevonden te hebben . Op onze leeftijd heb je wat tijd over om te denken en piekeren .
Ik dacht er aan dat dit volk op 20 juli een behoorlijke zwerm afgekomen is .
Het staat mij voor dat het in de daarop volgende periode geen al te best weer geweest is voor de koningin om op bruidsvlucht te gaan en zij heel laat aan de leg gekomen is . Met als gevolg dat dit volk veel darren aangetrokken zal hebben met een late varroabesmetting als gevolg ......
Ik denk dat ik gelijk een extra behandeling had moeten geven maar gedacht heb van dat komt met de kortste dag wel goed . ....niet dus .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 mar 2020, 16:57

Tot mijn spijt heb ik een misrekening gemaakt . Ik heb in de apidae nog wat bijen bij gedaan omdat volgens mijn mening er niet voldoende in zaten .Ik dacht ook goed te doen door gelijktijdig een varroabestrijding uit te voeren om met een schoon volkje te kunnen beginnen ,,, maar helaas hebben zij dat niet overleefd . .....ja ...ik had dit beter niet kunnen doen , maar het is gebeurt . Wel was de koningin goed aan de leg er zaten zelfs al enkele larfjes in het had goed kunnen gaan , maar ....Helaas .
IMG_0667.jpg

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door oldtimer » wo 04 mar 2020, 17:25

Het is je te prijzen dat je dat hier deelt Jaap :handgestures-thumbup:
Dankjewel.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door tomer » do 05 mar 2020, 20:46

Innige deelneming...
Welke varroabehandeling heb je het volkje gegeven dat ze dit niet overleefd hebben? Hebben de bijen misschien een tweede oxaalzuurbehandeling (vloeibare oplossing) gekregen?

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door victort » do 05 mar 2020, 22:07

Mooi dat je deze ervaring deelt!

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door gerard.b.w.vos » do 05 mar 2020, 22:59

Jaap, doet mij zelf terugdenken aan 2006 en 2009 met gelijke verschijnselen.
Deze volken waren met inwintering ook dik, veel pollen en een hoge honingopbrengst die jaren.
www.bitsandbees.nl/ziekten02.htm
Je schrijft ".Ik dacht ook goed te doen door gelijktijdig een varroabestrijding uit te voeren"
om een "schoon" volkje terug te krijgen.
Welke bestrijding heb je toegepast?
Verschijnselen als deze hebben toch meer met virussen te maken dan directe Varroaschade.
Maar dan ontstaan weer de discussies, zijn die virussen ontstaan door de Varroa-aantasting of op andere wijze in het volk gekomen..
Wanneer was dit volk verdwenen, dat kan ik niet duiden uit je beschrijving.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet alleen kleine volkjes kunnen verdwijnen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 mar 2020, 11:24

Laat ik bij de laatste vraag beginnen op 25 februari heb ik de verdwijning vastgesteld na een periode van twijfel omdat ik bij dat volk steeds minder activiteit zag in vergelijking met de andere volken .

Meer met virussen te maken dan met varroa schade . …..Jazeker ….tussen de intrede van de varroa in 1982 en de verdwijnziekte in 2000 in Landgraaf . zijn er volgens mij weinig tot geen volken verloren gegaan ….De varroa alleen is het dus niet .

Over hoe de virussen in de volken gekomen zijn kan je inderdaad nog vele pagina’s vol schrijven . Ik herinner mij dat wij in 2004 naar de bijeenkomst van de Gezondheid coördinatoren in Wageningen reden naar de lezing van Dr Reinhold Siede over de virussen mijn medereiziger mij vertelde over een onderzoek uit Frankrijk ( ik dacht omstreeks ) de zestiger of zeventiger jaren , er ( toendertijd ) zeven virussen in de bijenvolken vastgesteld waren en dat er geen redenen waren om aan te nemen dat het in Nederland anders zou zijn . De grote waarschuwing op die lezing was .; ….Zeer belangrijk is ook om de varroamijten te bestrijden. Daarmee wordt een zeer belangrijke vector uitgeschakeld .

Dat onze volken voor de overstap van de virussen op de mijt niet verloren gegaan zijn beschrijft Ghislain De Roeck in het vlaams imkersblad ; Virussen in bijenvolken – Met of zonder varroa , een wereld van verschil … en opent met .. ; Er is toenemend bewijs dat de algemene verspreiding van Varroa destructor tot gevolg heeft dat virussen een belangrijke rol zijn gaan spelen in de ongewone bijensterftes die ondermeer Europa treffen. Onderzoekers wijten dit aan het feit dat de mijt nieuwe invalwegen voor die virussen opende. Volwassen mijten doorprikken de huid van de bijen en voeden zich met hun bloed. Als die mijten drager zijn van virussen ageert hun prik als een spuit die de virussen direct in het bloed brengt.…. …einde citaat .

Over waar ik mijn volken mee behandeld heb kan ik heel kort zijn …Over die paar kwakzalvermiddeltjes welke in Nederland toegestaan zijn ….laat ik mij niet over uit

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... d9nuq1GzFE

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten