Zwermen zo slecht nog niet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Dodootje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 13:41
Contacteer:

Zwermen zo slecht nog niet?

Bericht door Dodootje » vr 01 mei 2020, 14:06

Laat ik beginnen met het feit dat ik geen bijen bezit. Een aantal jaar geleden kwam ik voorbij een "vervoer verbod" bord i.v.m Amerikaans vuilbroed.
Ik heb een tijdje nagedacht of ik überhaupt ga posten of niet. Ik kwam namelijk langs het volgende artikel (in het engels) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5785026/
Het gaat over het natuurlijke zwerm gedrag van de bij en hoe dat invloed heeft op parasitaire druk. Online vind je vooral hoe je er voor kan zorgen dat je bijen juist niet gaan zwermen, maar misschien zouden we bijen meer (natuurlijk) moeten laten zwermen? De bij heeft tegenwoordig immers veel last van ziektes en misschien ligt dat meer aan hoe wij (als mens) de laatste 100 jaar bijen zijn gaan houden dan dat het aan de bijen of de ziektes ligt?
Misschien is dit niet de juiste rubriek, ik kon geen "discussie" vinden en het heeft te maken met ziektes.
Food for thought. Ik vond het in ieder geval een interessant artikel.
Wat vinden jullie? Er zit immers altijd een verschil tussen echte praktijk en wetenschappelijke studies.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zwermen zo slecht nog niet?

Bericht door Fish » vr 01 mei 2020, 14:23

Dat is een uiterst specifieke vraag voor iemand die geen bijen bezit. Er zijn toch wel veelvuldig discussies over. Bijvoorbeeld hier nog recent.

Daaraan wil ik toevoegen dat de parasitaire druk iets van de afgelopen 30 jaar is, en niet per se iets te maken heeft met de manier van bijenhouden. Zelfs natuurlijk imkers, imkers met korven, in het wild levende volken in bijvoorbeeld boomstammen en ga zo maar door, worden getroffen.

Dodootje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 01 mei 2020, 13:41
Contacteer:

Re: Zwermen zo slecht nog niet?

Bericht door Dodootje » vr 01 mei 2020, 16:09

Oh, dat is een interessant topic :)
Ik bedoelde niet dat er geen discussie is maar dat ik de juiste sectie op het forum niet kon vinden, aangezien ik hier aardig nieuw ben.
In het wild levende volken worden inderdaad ook getroffen door ziekte, maar ze zullen meer zwermen dan volken die door een imker gehouden worden. Dus zouden die wilde volkeren er dan minder last van hebben?
Ik vraag het me vooral af met ziektes zoals vuilbroed, een imker moet doorgaans dan alles verbranden (toch?). In hoeverre kan zwermen er voor zorgen dat bijen minder risico lopen op een ziekte uitbraak. Misschien doet het wel helemaal niets.
Voor mij zal het waarschijnlijk altijd bij theoretisch blijven, maar het is toch leuk om over (problematiek) na te denken.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Zwermen zo slecht nog niet?

Bericht door Franschman » zo 03 mei 2020, 23:43

Beste Beeliever,
Met het laten afkomen van zwermen kunnen veel dingen gebeuren.
- problemen met buurtbewoners ( vooral met kinderen) die bang zijn voor steken.Paniek reacties door vooroordelen !!
-problemen met je standplaats, represailles en criminaliteit--> omgooien kasten etc.
- verlies van een mooie koningin en haalvolk
- claims van mensen waar een zwerm is binnen gekomen
- oproep/ opzadelen van collega imkers om zwermen te komen scheppen op de meest onmogelijke momenten en plaatsen
- voor de oudere imker 70+ is het scheppen van moeilijk .lees hoog zittende zwermen lastig--> gebroken heup na val van keukentrapje bij scheppoging !
- risico's van hyper allergische mensen in de omgeving---> reëel gevaar en zware claims !
- het actief laten worden van Gemeentelijke verordeningen, slapende honden.....

Mijn ervaring in Frankrijk wat betreft zwermen is dat daar volken "in het wild' onbehandeld , onbeschermd en onbeheerd vrolijk jarenlang voortleven.
Zo trof ik een volk aan in een hol gietijzeren beeld van Johannis de Doper bij de gelijknamige kerk. Het volk vernieuwd zich jaarlijks !Een kennis in Frankrijk heeft al jarenlang een volk in een pijpje op zijn huis. Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan ( al het weer eens gaat zwermen ) :lol:
zwerm in pijpje Zwennis.jpg
Zwerm in pijpje Frankrijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten