Solitaire bijen parasiet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Sjors121
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 18:20
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Contacteer:

Solitaire bijen parasiet?

Bericht door Sjors121 » zo 31 mei 2020, 18:25

Hoi Allemaal,
Ik heb dit jaar een paar bijenhotellen opgehangen in de tuin, en die gingen allemaal erg hard en zaten bijna helemaal vol. Nu is er sinds een paar dagen bij steeds meer gangen een klein gaatje tevoorschijn gekomen in het modderlaagje dat de gang afsluit (zie foto) en heb ik het gevoel dat het stuifmeel gestolen wordt. Ik denk dat het een parasiet of mieren ofzo misschien zijn die “inbreken” om het stuifmeel te eten. Weet iemand misschien hoe dit komt of wat ik er aan kan doen?
Groetjes sjors
Bijlagen
AA26B137-780D-4347-A0C4-56D7CEC02B73.jpeg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Solitaire bijen parasiet?

Bericht door Bart de Coo » zo 31 mei 2020, 20:14

Ik lees op dit moment dit boek (zie foto). Hoofdstuk 5 gaat volledig over de bijen. Natuurlijk wordt het bijenhotel uitvoerig besproken.

Ik lees over de vrij zeldzame ‘kegelbijen’ die met hun staart door de bladerprop van behangersbijen heen snijden om in het voedsel van het eerste broed een eitje te leggen, dat snel uitkomt, waarna de baby de larve van de behangersbij begint op te vreten.

Ik kan niet bepalen of het hier om kegelbijen gaat - vermoed wel dat het om een vergelijkbare ‘koekoeksoort’ gaat - maar ik lees verder dat allerlei belagers van bijenhotels dood- en doodnormaal zijn. Die horen er gewoon bij en het zou raar zijn als ze er niet waren.

Groet,

Bart
Bijlagen
3929FBF1-8C8A-4925-9CBF-7CF2D23EBBD2.jpeg

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Solitaire bijen parasiet?

Bericht door vdiesveld » zo 31 mei 2020, 20:21

Waar Bart het over heeft zijn behangersbijen, die gebruiken plantaardig materiaal. Die van jouw foto zijn metselbijen. Er zijn verschillende parasieten van metselbijen, zo’n klein gaatje is daar vaak het bewijs van. Sommigen boren door de beschermingswand heen, net zoals de kegelbijen van Bart, maar omdat dit harder materiaal is, leggen de meesten stiekem een eitje als de metselbij even weg is, nog voor de afsluiting van de nestgang.
Een bepaald soort fruitvliegje doet dit, maar ook sluipwespen en goudwespen. Gezien de tijd van het jaar en de grootte van het gaatje, zou dit best de muurrouwzwever kunnen zijn. Google maar eens, best een interessant beestje en ook gewoon eentje die het beste met haar kroost voor heeft. Sinds mensen hun tuinen volhangen met insectenhotels, gaat het met deze soorten ook een stuk beter maar zoals al gezegd, ze horen er gewoon bij.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Solitaire bijen parasiet?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 01 jun 2020, 09:59

Veel en lang kijken naar en bij je bijenhotel toont een grote verscheidenheid aan allerlei soorten insecten.
En daar zitten heel veel rovers en predatoren bij :o

Wat dacht je van deze?
IMGP0132.JPG
Hoe ik heet weet ik niet!
Met een haardunne legboor door de afdeklaag van een metselbij legt dit beestje haar eitjes in de kraamkamer.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Sjors121
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 18:20
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Contacteer:

Re: Solitaire bijen parasiet?

Bericht door Sjors121 » do 04 jun 2020, 10:36

Goedemorgen, alle drie bedankt voor jullie tips en het meedenken. Ik heb de afgelopen week het kastje in de gaten gehouden en het blijkt een iets grotere “parasiet”. De grote bonte specht blijkt de larven erg lekker te vinden!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Solitaire bijen parasiet?

Bericht door Bart de Coo » do 04 jun 2020, 13:56

Hahaha! :lol:

Ook dáárover schrijft Goulson. Je zou niet de eerste zijn die gaas aanbrengt voor zijn insectenhotel!

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten