Europees vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Europees vuilbroed

Bericht door JEL » wo 01 sep 2021, 20:26

Ik heb ontdekt dat ik in een paar volken EVB heb. Ik had namelijk hagelschot in een volk, en ben heel kritisch wezen kijken naar de larven. Toen zag ik in dit volk op 1 raam 2 gedraaide larven, een paar die tussen lichtgeel en hagelwit zaten en ik zag dat ze een cel aan het ruimen waren met een bruine pop, en wat ingezakte celdeksels. In dit volk leken de larven ook met hun snoetje te bewegen.

In de andere volken zie ik mooie platen broed, met een paar ingezakte celdeksels, bij het openmaken hiervan zag ik enkele bruine poppen, maar overwegend witte. Ook hier een tweetal gestrekte larven gezien.

Wat mij ook opviel is dat ik geen stinklucht heb geroken, maar dat het broed gewoon fris ruikt, en ook zag ik geen bruine dode larven.

Nou zat ik te denken om deze volken gewoon in te winteren, en dan volgend voorjaar kijken hoe het er voorstaat, en dan een keer volledig op kunstraat zetten. Wat vinden jullie hiervan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 sep 2021, 22:10

Ik zou de volken inwinteren maar wel zo dat er geen uitwisseling van materiaal en bijen mogelijk is.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt en tegen het advies in de volken ingewinterd. De drie EVB besmette volken stonden op mijn schuurdak en er had geen uitwisseling met andere volken in de directe omgeving. Als het wat vroeger in de tijd was zou ik de moeren verwisselen. Het is een kwestie van vererving van gevoeligheid van EVB. Bij verwisseling van de moer moet je wel uitgaan van een bevruchte moer die NIET afkomstig is van jou of naaste bijenstand van je buurman.
Als de raten niet te oud zijn kun je ze gebruiken. Het is nu september, om volken nu op kunstraat te zetten? dit lukt niet om uit te bouwen en voldoende t wintervoer in de raten te laten opslaan.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door Tieme » do 02 sep 2021, 07:59

Volledig op kunstraat zetten werkt soms wel, soms niet. 2 jaar geleden had ik ook zo'n volkje. Ik heb de bijen op kunstraat gezet en tegen varroa behandeld. Een jaar later was het terug. De moer heb ik in toen in een miniplus gedaan. Die moer uit 2018 is er nu nog. Het volk heb ik vernietigd. Nu is er geen EVB meer. Mijn conclusise is dat het wel ook in de raten zit, maar ook op de bijen. Je komt er dus niet zomaar van af.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door JEL » do 02 sep 2021, 17:42

Hans van der Post. schreef:
wo 01 sep 2021, 22:10
Ik zou de volken inwinteren maar wel zo dat er geen uitwisseling van materiaal en bijen mogelijk is.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt en tegen het advies in de volken ingewinterd. De drie EVB besmette volken stonden op mijn schuurdak en er had geen uitwisseling met andere volken in de directe omgeving. Als het wat vroeger in de tijd was zou ik de moeren verwisselen. Het is een kwestie van vererving van gevoeligheid van EVB. Bij verwisseling van de moer moet je wel uitgaan van een bevruchte moer die NIET afkomstig is van jou of naaste bijenstand van je buurman.
Als de raten niet te oud zijn kun je ze gebruiken. Het is nu september, om volken nu op kunstraat te zetten? dit lukt niet om uit te bouwen en voldoende t wintervoer in de raten te laten opslaan.

Dus als ik dit geloof zie ik
1: Het materiaal hoeft niet ontsmet te worden.
2: Als de koningin er niet gevoelig voor is, dan is er een soort van resistentie?

Verder, kan ik volgend jaar van deze volken wel bijen pakken van deze volken voor koninginneteelt?
Ik krijg volgend seizoen namelijk een buckfast Pmoer waar ik mijn koninginnen van wil telen.

Zou ik hiervan dan ook afleggers kunnen maken, MITS ik hier koninginnen met andere genen in stop, in dit geval buckfastF1.

Uiteraard vind de bevruchting van deze koninginnen op een andere plek(hemelsbreed 15-20 km) plaats, daar heb ik mijn connecties voor.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door JEL » do 02 sep 2021, 17:45

Tieme schreef:
do 02 sep 2021, 07:59
Volledig op kunstraat zetten werkt soms wel, soms niet. 2 jaar geleden had ik ook zo'n volkje. Ik heb de bijen op kunstraat gezet en tegen varroa behandeld. Een jaar later was het terug. De moer heb ik in toen in een miniplus gedaan. Die moer uit 2018 is er nu nog. Het volk heb ik vernietigd. Nu is er geen EVB meer. Mijn conclusise is dat het wel ook in de raten zit, maar ook op de bijen. Je komt er dus niet zomaar van af.
Meestal vervangen ze de koningin toch?, ik heb wel vaker gehoord dat een koningin met weerstand tegen ziektes te maken heeft

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door Tieme » ma 06 sep 2021, 12:24

Het klopt dat vaak aangeraden wordt om de koningin te vervangen en flink te voeren. Vervangen ging dan door het doodknijpen van de moeren en redcellen laten trekken. De moeren die uitlopen kwamen dan van gezonde larven die dus misschien wel een zekere resistentie hebben.

Maar EVB kan met varroa te maken hebben (hoge besmetting verzwakt het volk waardoor ook EVB om de hoek kan komen kijken. Vandaar dat ik een volk op kunstraat had gezet na het met oxaalzuur besproeit te hebben.
Dat heeft toen niet geholpen. De koningin zit nu alweer een jaar in een miniplus waarin geen EVB meer is te zien. Het volk heb ik toen het na de eerste keer mislukt was vernietigd.

Wat je ik in ieder geval NIET zou doen is een moer waar je nog wat mee wilt in een EVB volk stoppen. Dat is een slecht idee. Voer die gewoon in op een gezonde aflegger.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door JEL » vr 10 sep 2021, 22:47

Interessant allemaal, ik ga de volken eerst inwinteren, en volgend jaar de raten vervangen. Ik houd jullie op de hoogte wat de ontwikkelingen zijn.
En wat de moeren betreft denk ik over na.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door JEL » wo 16 mar 2022, 19:30

Hoi ik zou jullie op de hoogte houden wat er terecht zou komen van de bijenvolken waar ik vermoed dat ze EVB hebben.
Van de 3 volken zijn er 2 dood, maar dat heeft meer met de koninginnen te maken dan met EVB. De andere is de winter doorgekomen en die zit nu op 5 ramen. In bijna alle volken heb ik nu de voorjaarsinspectie gedaan, en in meerdere volken constateerde ik dit:
Hagelschot.
Een hele enkele gedraaide larve
Geen geelverkleuring, alle larven mooi wit.

Hier fotos
https://photos.app.goo.gl/TovfiVLwpXSVpLbt5
https://photos.app.goo.gl/mhvpioLysB61kiYr8
https://photos.app.goo.gl/KYfxo8uD3Vt768ZB8
MvG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mar 2022, 20:34

Ziet er gezond uit het is geen Europees vuilbroed. Het "schothagel" kan een andere oorzaak hebben het is in de nachten koud geweest, kan een oorzaak hebben. Zou over een maand nog eens kijken. Maar hou er rekening mee dat nu de ramen met broed die belegd zijn dit verschijnsel blijven vertonen. Dit komt doordat de moer elke cel binnen het broednest leegkomt belegt en niet iedere cel gelijk uitloopt. Ramen die nu nog voer bevatten en leeg komen zullen wel gelijkmatig beeld geven.
!Hans.

JEL
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 aug 2020, 17:20
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Re: Europees vuilbroed

Bericht door JEL » do 24 mar 2022, 21:56

Bedankt voor je bericht Hans, ongelooflijk, maar je had gelijk, vandaag gekeken en in de meeste volken mooie platen broed. Echter, in 1 volk kwam ik dan toch nog dit tegen, als ik het aan je mag vragen.
https://photos.app.goo.gl/QWMm7F3UUqXeXWQq7
https://photos.app.goo.gl/9bEQkJ4y24BYrkp97
Op de foto is een raam broed te zien. Als je daarop inzoemt, kom je her en der bruine tot zwarte poppen tegen. Wat zou dat kunnen zijn?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten