VSH middel erger dan kwaal

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

VSH middel erger dan kwaal

Bericht door harry » zo 02 jan 2022, 09:02

Nogmaals wil ik hier de discussie opstarten over het selectie van VSH
Bij het ruimen van ongezond ( besmet broed) treed in veel gevallen kanibalisme op.
Op zich logisch omdat zo waardevolle grondstoffen niet verloren gaan.
Echter , de varroa brengt ook veel virussen over die dan opgenomen worden door deze ruimende bijen en zich zo in razend tempo verspreiden over het volk.
Spannen we zo niet het paard achter de wagen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: VSH middel erger dan kwaal

Bericht door tomer » zo 02 jan 2022, 13:05

Ik denk het niet.
Als virussen zoals DWV oraal worden doorgegeven, worden bijen er niet levensbedreigend ziek van. Dat gebeurt pas wanneer mijten het broed parasiteren en zo hoge dosissen van de virussen rechtstreeks injecteren.
Het probleem is dus de hoeveelheid (besmette) varroa in een volk. Veel mijten: veel zieke bijen.
Bij VSH volken komt het volgens mij niet snel zo ver dat er teveel mijten zijn, of dat is toch de bedoeling.
Oraal contact en kannibalisme komt in elk volk voor, dus dat is niet het probleem.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: VSH middel erger dan kwaal

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 jan 2022, 16:18

harry schreef:
zo 02 jan 2022, 09:02
Nogmaals wil ik hier de discussie opstarten over het selectie van VSH
Bij het ruimen van ongezond ( besmet broed) treed in veel gevallen kanibalisme op.
Op zich logisch omdat zo waardevolle grondstoffen niet verloren gaan.
Echter , de varroa brengt ook veel virussen over die dan opgenomen worden door deze ruimende bijen en zich zo in razend tempo verspreiden over het volk.
Spannen we zo niet het paard achter de wagen.
Aanvulling op het antwoordt; als de varroa in de bijna gesloten cel stapt legt ze daar eitjes. Pas als die uitkomen zal die varroa nimf aan de bijenlarf zuigen en dan krijg je de uitwisseling van de virussoorten. Het VHS bijen ruiken door de gesloten cel dat die besmet is met varroa dan wordt deze cel open gebroken en de pop wordt verwijderd wordt niet gekannibaliseerd.
Als er bijen worden geboren die verminkte vleugels hebben worden nog wel voedsterbij en verspreiden via de voederklieren de virussen. Later worden de bijen met verminkte vleugel door de opruimbijen uit het volk verwijderd.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: VSH middel erger dan kwaal

Bericht door bee-tree » vr 07 jan 2022, 01:13

Hans van der Post. schreef:
zo 02 jan 2022, 16:18
harry schreef:
zo 02 jan 2022, 09:02
Nogmaals wil ik hier de discussie opstarten over het selectie van VSH
Bij het ruimen van ongezond ( besmet broed) treed in veel gevallen kanibalisme op.
Op zich logisch omdat zo waardevolle grondstoffen niet verloren gaan.
Echter , de varroa brengt ook veel virussen over die dan opgenomen worden door deze ruimende bijen en zich zo in razend tempo verspreiden over het volk.
Spannen we zo niet het paard achter de wagen.
Aanvulling op het antwoordt; als de varroa in de bijna gesloten cel stapt legt ze daar eitjes. Pas als die uitkomen zal die varroa nimf aan de bijenlarf zuigen en dan krijg je de uitwisseling van de virussoorten. Het VHS bijen ruiken door de gesloten cel dat die besmet is met varroa dan wordt deze cel open gebroken en de pop wordt verwijderd wordt niet gekannibaliseerd.
Als er bijen worden geboren die verminkte vleugels hebben worden nog wel voedsterbij en verspreiden via de voederklieren de virussen. Later worden de bijen met verminkte vleugel door de opruimbijen uit het volk verwijderd.
Hans, ik lees twee keer in jouw tractaat dat bijen die met bijen- virussen
door varroa's zijn besmet en ge-infecteerd en naderhand aan hun eind zijn gekomen,
door de huisgenoten worden VERWIJDERD.
Ik mis het vervolg; dus, waar komen de "op leven na dood zijnde" bijenpopkes
en de vleugelstompige - niet tot vliegen in staat zijnde -
"wing deforming virus"- dragende bijen terecht ?

Terecht maakt Harry zich ongerust over de duizendvoudige vermenigvuldiging
van de virussen DOOR de besmette bijencellen. De cellen barsten open.
De vrij komende virussen komen in nieuwe cellen terecht. Het hek is van de dam.

De imker behoort 'GRAFDELVER' te worden voor de poppen die door de VSH-bijen en andere
de kast zijn uitgeduwd. Zie het gedicht in de rubriek "Verhalen, gedichten "
het Topic: "Negen min één zegeningen". Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: VSH middel erger dan kwaal

Bericht door Tieme » vr 07 jan 2022, 08:31

Jullie vergeten dat het een tijdelijke doorgave is. De bijen ruimen besmette cellen op. De mijten stappen ergens anders in. Die ruimen de bijen ook op. Als gevolg hiervan daalt de mijt besmetting tot op een heel laag pijl. We zien vaak in een miniplusvolkje maar 3 mijten in al het broed in Augustus bij hoog VSH volken. Deze volkjes gaan vervolgens zonder behandeling de winter in en hebben geen noemenswaardige last van wat voor virus dan ook. Ik durf wel te beweren dat ze beter af zijn dan de volken die nog een lading mierenzuur en oxaalzuur te verwerken krijgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten