VarroMed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jaapoosterhuis
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:14
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

VarroMed

Bericht door jaapoosterhuis » do 13 jul 2023, 12:09

Vorig jaar, vanaf de zomer tot de herfst, heb ik alleen VarroMed gebruikt voor mijtenbestrijding. Elke 2-3 weken spoot ik kleine straaltjes in de straten. Ik heb verder geen aparte mierenzuur of oxaalzuur behandelingen gebruikt. Mijn bijen (1 kast) zijn sterk de winter doorgekomen. Ik vroeg me af wat de ervaring van anderen is met VarroMed.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: VarroMed

Bericht door Fish » vr 14 jul 2023, 10:20

Werkte bij mij helaas onvoldoende, maar het zou kunnen dat het al een te grote besmetting was. Bij een ernstige besmetting wordt het gebruik afgeraden. Per kast drie keer toegepast, volgens mij staat dat zo in de gebruiksaanwijzing. In jouw geval; overdosering van bestrijdingsmiddel zou ik voorzichtig mee zijn, van de zomer tot de herfst behandelen lijkt mij niet de bedoeling. Zeker omdat je het niet mag gebruiken met een honingkamer erop.

Hoofd reden dat ik het persoonlijk niet meer gebruik, is dat de werkzame stof simpelweg oxaalzuur is. Voor een eenvoudige oxaal druppel behandeling is het erg duur. Vroeger, voordat het medisch werd goedgekeurd geloof ik, was het een stuk goedkoper. Dat ze er propolis en dergelijke aan toevoegen voelde voor mij een beetje als gimmick.

AnneO
Berichten: 35
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: VarroMed

Bericht door AnneO » do 20 jul 2023, 20:05

Hallo Jaap en Fish,
Ik erger me ook aan de hoge prijs van Varromed,
Het hoofdbestanddeel is volgens mij suiker en oxaalzuur, waard hooguit 1 euro per flesje.
Varromed mag je in de winter ook maar een keer gebruiken net als de oxaal-druppelmethode. Dit geeft al aan dat beiden dezelfde werking hebben.
Dat je Varromed in de zomer vaker mag gebruiken heeft te maken met het feit dat verliezen nog aangevuld kunnen worden.
Vorig jaar heb ik na de honingoogst de proef op de som genomen en bij een aantal volken 3 keer de oxaal-druppelmethode op dag 0, 6 en 13
uitgevoerd. Er vielen behoorlijk wat mijten en ik heb geen dode bijen voor de kast gezien.

Vr. gr, Anne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten