Uitsterven honingbij dreigt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door labrador » wo 28 jan 2009, 11:37

Uit de telegraaf van internet:

DEN HAAG - Van uitsterven is nog geen sprake maar de honingbij gaat in Nederland net als in de rest van de wereld hard achteruit. De wilde honingbij is hier eigenlijk al uitgestorven, terwijl de dichtheid aan bijenvolken bij imkers dicht bij de ondergrens van het voortbestaan zit. Het bestuiven van planten dreigt onvoldoende te worden, zowel in de landbouw als in de natuur.

Dat is de strekking van een rapport, dat onderzoekers van de Wageningen Universiteit woensdag hebben aangeboden aan minister Gerda Verburg (LNV). Ook de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (NBV) kwam woensdag met een rapport. Volgens de imkers is een 'deltaplan' nodig om de bij te behouden.

Reden voor alle ongerustheid is de massale sterfte van bijenvolken, waarbij gesproken wordt over wintersterfte en verdwijnziekte. Deze massale sterfte lijkt steeds vaker voor te komen.

De achteruitgang van de natuur, de toenemende bevolking en het gebruik van landbouwgif spelen de bij en andere bestuivers parten. De afnemende vitaliteit van de bijen heeft daarnaast andere oorzaken. Zo is de bijenhouderij in ons land in handen van een sterk vergrijzende groep hobbyisten die er niet zijn brood mee kan verdienen.

Die bijenhouderij wordt al lang geplaagd door de parasiet varraomijt en daar is een tweede gevaarlijke ongevraagde gast bijgekomen; de Nosema ceranae. Volgens de wetenschappers is er een groot gebrek aan onderzoek, dat nodig is om oplossingen te vinden.

Gevreesd wordt voor onherstelbare vermindering van soorten van planten en dieren in de natuur. Ook land- en tuinbouw, inclusief de glastuinbouw, gaan de nadelige gevolgen ondervinden. Minder groenten en fruit gaat ook onze economie bedreigen.

De honingbij is onze belangrijkste bestuiver en die rol kan niet worden overgenomen door andere bestuivers, zoals de hommel. De achteruitgang van de honingbij kan directe gevolgen hebben voor de teelt van hommels, omdat die afhankelijk zijn van van stuifmeel dat door bijen verzameld wordt.

De wetenschappers pleiten niet alleen voor meer onderzoek, maar ook voor professionalisering van de bijenhouderij. Ook zou de tuinbouwsector zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zorgen voor het veilig stellen van de bestuiving in de toekomst.

Zie ook: http://www.nu.nl/wetenschap/1906934/verdwijnziekte-achtervolgt-de-bij.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door marc » wo 28 jan 2009, 14:04

Volgens de wetenschappers is er een groot gebrek aan onderzoek, dat nodig is om oplossingen te vinden.

[:)]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 feb 2009, 10:56


NiCoAT
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 09:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door NiCoAT » di 24 feb 2009, 08:56

Ik kwam op een VS forum dit bericht tegen.
Het gaat om bestrijden van de Varraomijt en voor zover ik het begrijp ziet er bemoedigend uit.
http://www.beesource.com/news/article/fungus.htm

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door m.kolsters. » di 24 feb 2009, 09:16

Op 23 maart lezing van hoe gaan de bijen goed de winter door.
Voor de imkers een andere kijk op imkeren.
Een andere mannier van imkeren.
Zijn de bijen niet goed of de imker.
Ga zo maar door.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door pxsloot » di 24 feb 2009, 10:08

NiCoAT schreef:
Ik kwam op een VS forum dit bericht tegen.
Het gaat om bestrijden van de Varraomijt en voor zover ik het begrijp ziet er bemoedigend uit.
http://www.beesource.com/news/article/fungus.htm


Het gaat om http://www.ars.usda.gov/research/publications/publications.htm?seq_no_115=140685. En http://www.epa.gov/pesticides/biopesticides/ingredients/factsheets/factsheet_029056.htm.

De schimmel heeft verschillende stammen, gespecializeerd voor insectensoorten. De F52 is voor o.a. kevers en teken.

De publicatie is van 2003; ik heb nog niets kunnen vinden over goedkeuring om het voor Varroa bestrijding te gebruiken. Of over de invloed op bijenprodukten. Wel dat het alleen in 'non-food' omgevingen gebruikt mag worden. Op de grond en niet in de buurt van water. Lijkt erop dat het niet de bedoeling is dat het verspreid wordt. Lastig met de actieradius van de bij.

De onderzoekers zijn vooral blij met het feit dat de schimmel verspreid wordt door het vervliegen van de bijen, 'a situation that could be beneficial to beekeepers.'. Right...

En dan nog:
De meeste insecten die op de grond leven, hebben een natuurlijke afweer opgebouwd tegen entomopathogene schimmels. De schimmel is daarom in een voortdurende evolutionaire wapenwedloop gewikkeld om die afweer te overkomen
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Metarhizium_anisopliae)

Ik hoop dat er nog heeel veeel onderzoek gedaan wordt voor dit vrijgegeven wordt. Meer gebruik in bijenkasten geeft de schimmel veel meer kans om te muteren en de bijen opeens lekker te gaan vinden.

Nixim
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 01 mar 2009, 20:14
Locatie: Norway
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door Nixim » wo 04 mar 2009, 22:17

Hei luitjes in Nederland,

een stemmetje vanuit Noorwegen, waar in zinds een week bezig ben om uit te maken of ik als imker zal beginnen :)
Hoe dan ook ben ik mij aan het belezen en vond aangaande dit onderwerp deze link: http://www.sciencelearn.org.nz/news_eve ... e_bee_mite

De oplossing schijnt naarbij.

Vennlig hilsen
Nic

P.s. sorry for eventuele fouten, ben er een beetje uit.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door LWPisa » do 05 mar 2009, 00:22

Tsja...het uitsterven van de honingbij...daar moet je eens over beginnen in Zuid-Amerika of het zuiden van de VS...dan kijkt men je niet begrijpend aan...

L

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door Willem Dijkstra » zo 22 mar 2009, 11:21

LWPisa schreef:
Tsja...het uitsterven van de honingbij...


Tijdens het lezen over de Varroa mijt en de problemen die dit oplevert voor de bijen en imkers heb ik hier en daar toch wel wat vraagtekens. Hopelijk mag ik mijn vragen hier stellen??

De mijt schijnt van oorsprong uit het verre oosten te komen, daar worden ook vast bijen gehouden hoe gaan de imkers er daar mee om??

Wat is de invloed van de mijt op wilde bijenvolken??

Heeft de mijt in zijn oorspronkelijke leefomgeving ook natuurlijke vijanden.

Dank, Willem

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitsterven honingbij dreigt

Bericht door Oude Essink » zo 22 mar 2009, 11:35

Er zijn een 5-tal soorten bijen die in een volk leven; onze honingbij is er een van. Een andere soort is de apis cerana, de oosterse bij uit Zuid Azië ; zie onder het kopje ziektes op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=632
De varroa is oorspronkelijk van deze soort afkomstig; door contacten met onze apis mellifera ergens achter in Rusland, tegen de Chinese grens aan, is deze varroa overgestapt. Tussen de varroa en de apis cerana bestaat een soort leefgemeenschap, en beide voelen zich daar in evenwicht wel bij. Onze bij heeft uiterard geen weerstand opgebouwd. Hopelijk zal dat in de loop van tientallen jaren met de varroa. zoals deze zich thans in onze bijen manifesteerd, alsnog gebeuren.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten