Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:
Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Ruinerweg » zo 08 feb 2009, 14:21

Ik weet nu ook hoe het voelt: 4 stevige volken ingewinterd; de varroamijt half december met de oxaalzuurverdamper bestreden en een aardige mijtuitval. Hierna regelmatig de schuiflade gecontroleerd en mooie straatjes wasmul. Na oud en nieuw ook condens op de dekplank en afgelopen vrijdag op die mooie dag: alles weg: hier en daar een plukje dode bijen en verder niks. Ook niet op de gaasbodem!

Ze zijn allemaal verdwenen, hier en daar paar plakjes broed en een paar eitjes en verder niks!

Oorzaken?

Ik weet het niet: wel een mooie voerkrans met volle ramen voer: mooi stuifmeel van allerlei kleuren onder het voer, mooie raten. ( Ik vernieuw elk jaar ongeveer de helft van de raten!)
Er is nog veel doen op dit gebied; de eerst 8 jaar dat ik imkerde was ik nooit een volk kwijt en nu? Wie het weet mag het zeggen!

Heb de zaak maar uitgeruimd, ik heb de stoomwassmelter besteld bij de vereniging en een grote speciekuip klaar staan om de kasten, dekplanken en bodems te dompelen in een desinfektievloeistof en dan maar zien............!
Ik had even de gedachten alles maar aan de kant te gooien, maar dat is toch de gemakkelijkste weg; "uithuilen" en toch weer opnieuw beginnen.

Betere tijden breken weer aan::D:D:D:D
Vorige week lege bakken weggebracht en deze week de nieuwe volken ophalen: en dit jaar optimale zorg besteden aan de gezondheid van de bijen!


Roel Broekman.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 feb 2009, 18:57

Roel

Geen monster opgestuurd naar Bijen(APENSTAART)wur ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Bart de Coo » zo 08 feb 2009, 19:23

Dit is volkomen *** Roel, excuse my French. Het is mij 2 jaar geleden overkomen (2007). Ik heb toen een korfje van een verenigingslid gekregen en met dat ene korfje ben ik toen het seizoen begonnen. In april kocht ik voor zestig euro twee volkjes. In augustus had ik vijf kasten en een Uddeler korf op de heide staan. Ik had ondertussen ook hier en daar een zwermpje geschept.

Ik kwam thuis met minstens 100 (honderd) kilo heidehoning en mijn volken winterden juichend uit.

Dus niet alles aan de kant gooien, maar doorgaan. Ergens achter de horizon ligt er weer een prachtige beloning te wachten.

Sinds die catastrofe in 2007 ben ik beide jaren een paar reservevolkjes gaan kweken. Die winteren geheid mooi uit. Dat zou wel eens een zeer adequaat antwoord op wintersterfte kunnen zijn.


Groet,

Bart

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Poulus Coset » zo 08 feb 2009, 21:34

Roel, alsjeblieft niet alles aan de kant gooien. Het is mij vorig jaar ook overkomen. Twee (kast) volken opgezet, en allebei naar "st. Petrus". Vorig jaar zomer toch weer een zwermpje gekregen en weer met frisse moed verder geboerd.

En wat dit jaar gebeuren gaat weet ik nog niet. Tot op heden lijkt alles goed te gaan, maar echt zekerheid heb ik nog niet. Tot gisteravond had ik mij ook voorgenomen te stoppen als mijn volk deze winter niet zou overleven. Maar hoe kom je dan aan honing? Waardoor worden de fruitbomen langs de moestuin bestoven?
Zeker allemaal overlaten aan andermans bijen? En dan zelf alle leuke dingen van de bijenteelt moeten missen. "Lekt me eeuwig sunt" zoals ze hier tussen de grote riolen zeggen.

Bart, volgens mij is er al meer geschreven op het forum om er een reservevolkje op na te houden. Je brengt het voor mij in elk geval weer onder de aandacht. En ik denk dat ik dat maar eens ga doen. Ik hoop er zelf niks aan te hebben, maar misschien kan ik er dan wel een ander blij mee maken. Zouden eigenlijk meer imkers moeten doen.

Met vriendelijke groet,

Paul.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Bart de Coo » zo 08 feb 2009, 22:21

Ik heb zojuist het gewraakte woord verwijderd. Ik wilde alleen lucht geven aan het feit dat ik mij van alles kan voorstellen bij de teleurstelling van Roel. Overigens heb ik de uitdrukking 'excuse my French' ooit eens opgepikt in een Amerikaanse film, waarin een acteur iets onwelvoeglijks zei. Ik had ook bijvoorbeeld 'excusez le mot' kunnen schrijven. Da's pas French.

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door A.A. Staals » ma 09 feb 2009, 07:02

Ruinerweg schreef:
Ik weet nu ook hoe het voelt: 4 stevige volken ingewinterd; de varroamijt half december met de oxaalzuurverdamper bestreden en een aardige mijtuitval.


Roel
Wat voor bestrijding heb je afgelopen zomer uitgevoerd?

ad staals

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Bieboerke » ma 09 feb 2009, 15:30

Ruinerweg schreef:
de varroamijt half december met de oxaalzuurverdamper bestreden en een aardige mijtuitval.
Oorzaken?
Roel Broekman.
[url][/url]www.ruinerimkers.nl



Roel,
Wat de oorzaak is weet ik ook niet.
Wat ik wel weet is: half december de mijt bestrijden en met veel uitval, en je hebt voorheen geen bestrijding uitgevoerd na de zomerdracht dan kan je hopeloos te laat komen. Een groot deel van je "gouden" winterbijen zijn aangetast door de mijt, verzwakt, levensduur ingekort en uiterst vatbaaar voor virussen.
Marco

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door apiario » ma 09 feb 2009, 16:25

Beste Reageerders,

Soms heb ik wel een beetje moeite om het een en ander op een rijtje te krijgen.
Bieboerke schrijft half Dec oxzaal behandeling anders geen gouden bienj en aantasting door virussen. Daar kan ik in mee gaan. Gaande weg zijn dat er heel wat die het zo doen zo merk ik op het forum.
Hier heb ik geen oxzaalzuur of mierezuur (nog nooit gehad) In September heb ik zins jaren voor het eerst eens wat Tymovar gekocht en een paar plaatjes er in gestopt. En de mijtenval ik weet niet wat veel is. Hier zie ik soms een paar, soms bij eenkast een tiental. Maar is dat dan veel?
Heb ik dan geen last van lege kasten. Ja ik heb nu ook wat uitval. Een kast met niks er meer in. En een kast waar een kluitje bijen op de bodem lagen. De anderen heb ik even stiekum gekeken wat ik vrijwel nooit doe in de winter. En dat ziet er goed uit.(maar kan verkeren) Dertig jaar geleden had ik ook wel eens een kast die verdwenen was. Helemaal leeg en alles er nog in. En toen was er geen varroa. Nu er varroa is komt het veel meer voor. Maar imkers die in het geheel niet of nauwelijks bestrijden zouden geen bijen kunnen houden. Maar is dat ook zo?
Het is te hopen dat er gauw wat slimme wetenschappers op staan die wat uitzicht kunnen bieden.
Nu er wat alarm bellen rinkelen kan er wat spoed achter gezet worden

Wat Bart de Coo schrijft dat is mij op het hart geschreven. maar de media en andere berichten doen mij voorkomen dat ik het anders moet zien
Het gaat slecht met de bijen bestuiving komt in gevaar Als er nu in de winter 50 % dood gaat ........... zo als Bart het ook mooi verwoord Een kluitje bijen hier Een zwermpie daar, en kijk 100 kilo honing ...........Wat is het percentage wat er weer bij komt? Ook 50%? Of kan het ook zijn dat we misschien als we willen 60% halen Dan is er geen tekort?

Ergens zal er wel iets heel scheef zitten .Maar ik weet niet waar!

Roel volhouden hoor. Net doen als Bart

Bertus

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door jjmvaningen » ma 09 feb 2009, 17:31

apiario schreef:
........ Maar imkers die in het geheel niet of nauwelijks bestrijden zouden geen bijen kunnen houden. Maar is dat ook zo?....
Bertus

Natuurlijk is het beter om zonder "middelen e.d." te kunnen werken, alleen niet iedereen is dat gegund. In de natuur (=zonder de inbreng v/d mens) wordt het zelf geregeld, maar dan hadden we hier in NL niet veel (wilde) bijenvolken meer. Waarschijnlijk alleen nog in Vogelenzang & mergelgroeven Z-Limburg.
Mede gezien de domesticatie v/d bij (en het importen van vreemde bijen e.d.) treedt een vergroot risico van externe besmetting op. Dit is overigens ook inherent aan mondialisering.

Samengevat: ongeacht gebruik van middelen, een ieder doet zijn/haar best om opimaal te zorgen voor zijn/haar bijen. Tenslotte houdt je geen bijen om ze om te brengen.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen: kasten leeg..... Nieuwe volken!

Bericht door Ruinerweg » ma 09 feb 2009, 18:24

Naast de oxaalzuur in december in de zomer darrenraat.
Niet veel gevangen en ook weinig mijtval in oktober en november.
Heb het schema met de rekensom erbij gehad.
Kennelijk waren de bijen dan toch aangetast en zijn ze veel vatbaarder voor virussen!
Tot op heden ging dit elk jaar redelijk goed.

Groet,

Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten