BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Bericht door LWPisa » ma 06 apr 2009, 21:49

De oude bij Ik weet niet of "de inheemse pure bij" een vloek of een zegen zou zijn geweest vanuit het oogpunt van Varroa. Het had gekund dat Varroa etc in een keer bijna alles uitroeien zoals bij Isle of Wight (tracheenmijt in jaren 1910 op een brits eiland) omdat een (sub)populatie genetisch vaak sterk eenvormig is. In dat geval hebben we heel veel uitval en houden we een een kleine populatie die nog verder inteelt en daardoor een grote kans heeft op uitsterven. Dat is geen abnormaal scenario in de natuur. We (de mens) heeft zo'n scenario voorkomen door het gebruik van allerlei middelen maar dat terzijde.

Bijen zijn door ons ook tijdenlang ingeteeld om maar eenvormige populaties te krijgen (honing, zachtaardig etc) en dat helpt ook niet mee voor meer diversiteit in allerlei eigenschappen zoals hygiene of immuunrespons.

Ik denk dat alle kruisingen die de diversiteit vergroten op dit moment iets toevoegen. Er is zeker een kans op een ziekte tolerante bij en hoe meer mensen subpopulaties maken hoe beter. Als mensen elkaar in de haren vliegen of niet samenwerken maakt dat voor de bij niet uit, zolang de populatie maar lekker groot en divers wordt en iedereen selecteert op tolerantie. Misschien is er zelfs meer diversiteit dan wanneer mensen samenwerken omdat iedereen met z'n eigen materiaal werkt.

Alleen is het dan moeilijker om met grote aantallen te werken en dat is wel voorwaarde voor werkende selectie EN misschien negatief doordat de mijten minder goed mengen (mensen denken dat ze een tolerante bij hebben maar ze hebben eigenlijk ingeteelde zachtaardige mijten gefokt).

Ikzelf wil graag een tolerante bij. Geen kunstgrepen of "onnatuurlijke" middelen, ze moeten in feite zonder mij kunnen bestaan en me toch van nut zijn.

L

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 apr 2009, 22:15

LWPisa schreef:
De oude bij Ik weet niet of "de inheemse pure bij" een vloek of een zegen zou zijn geweest

L



Wanneer je zo'n vijftig jaar terug tien volken inwinterde , overleefde ook alle tien volken de winter , hoeveel het ook vroor , of je had je volken te weinig suiker gevoerd .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Bericht door A.A. Staals » di 07 apr 2009, 07:18


Wanneer je zo'n vijftig jaar terug tien volken inwinterde , overleefde ook alle tien volken de winter , hoeveel het ook vroor , of je had je volken te weinig suiker gevoerd .

Jaap v P


Jaap
Dat kan nu ook nog (in mijn geval carnica). Ik hou nog steeds vol dat alles afhangt van een effectieve varroa bestrijding. Het nut van het oplappen, hoe dan ook, van vokjes die de winter nauwelijks hebben overleefd ontgaat mij helemaal.

ad staals

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Bericht door Ed Pieterse » di 07 apr 2009, 10:54

Beste lezers,

Even iets rechtzetten, want de stichting “De Duurzame Bij” (DDB) heeft nooit iets te maken gehad en wil ook niets te maken hebben met de (Stichting) Bijen Onderzoek Groningen (SBOG).
De oprichting van deze stichting uit Groningen kwam niet helemaal als een verassing, maar had niets te maken met de DDB. De DDB vindt dat er al genoeg versnippering is en houdt vast aan de wetenschappelijke opzet, die we vanaf het begin hadden.
We worden begeleid door Prof. J.P. van Praagh en Dr. H. Velthuis. Bovendien werken we samen met de NCB (Romee van der Zee). Verder hebben we op dit moment 32 medewerkers. Veelal met wetenschappelijke opleiding, die hun sporen in de bijenhouderij al lang hebben verdiend en die in ons hybridenproject meewerken.

Ed Pieterse

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: BijenOnderzoek Groningen vraagt zieke volkjes

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 apr 2009, 20:56

A.A. Staals schreef:

Jaap
Dat kan nu ook nog (in mijn geval carnica). Ik hou nog steeds vol dat alles afhangt van een effectieve varroa bestrijding.


ad

In mijn geval kan dat ook nog hoewel ik bijen heb waar waarschijnlijk een stukje ; Landras , Carnica , Buckfast , Prymorsky ,en weet ik niet wat in zit.

Ook mijn ervaring is dat de varroa een sleutelrol vervult .
Maar ik bedoelde te zeggen dat er op alles geselecteerd wordt , behalve op resistentie tegen ziekte's ,en degene die niet aan een bepaalt ras gebonden willen zijn worden opgezadeld met allerhande soorten van Darren .

Een hoop echter dat ik alle goede eigenschappen van alle rassen in mijn Bijen verzameld heb [8D]

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten