Imkeren (ook) in Frankrijk

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » zo 26 jun 2011, 11:08

Honingkamers langstroth ondiep voor Garrigue honing.JPG
Honingkamers langstroth ondiep voor Garrigue honing.JPG (104.88 KiB) 3210 keer bekeken
De ondiepe honingkamers voor de Garrigue-honing. Persoonlijk één van de lekkerste honing die ik ken !! :clap:

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Astrid Schoots » zo 26 jun 2011, 12:10

Franschman schreef: '' Alle Imker werden Brüder "
Dáár ben ik voor! :violin:
(en daarna volgt de rest)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door maartenkleijne » zo 26 jun 2011, 13:00

Ik begrijp dat Garrigue-honing een soort mediterrane bushhoning is, met veek tijm en rozemarijn. Kun je er nog iets meer van beschrijven?
gr,
m

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door zanna » zo 26 jun 2011, 18:38

maartenkleijne schreef:Ik begrijp dat Garrigue-honing een soort mediterrane bushhoning is, met veek tijm en rozemarijn. Kun je er nog iets meer van beschrijven?
Ga hier eens kijken.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » zo 26 jun 2011, 23:08

Ja beste imkervrienden en ook vriendinnen !

Leuk hè eens te kijken bij de buurimkers

In antwoord op jullie vragen en opmerkingen garrigue is een Mediterrane vegetatie op kalksteen terwijl maquis er een is op graniet en schist die een zure grond oplevert. Zure grond levert bijvoorbeeld rodondenderon en boomhei op.Een soort hoge dophei als je het ziet.
De Garrigue honing heeft een donkere Sherry/port achtige smaak ik ben er dol op.

Ik had altijd gedacht dat rhodondenderon honing giftig was maar het gaat hier om een kleinere ondersoort die aan een alpenroosje doet denken. Je kan in de buurt van Narbonne beide type landschappen en vegetatie bekijken dus als je nog een vakantiedoel zoekt...je kan verblijven in Le Barcares dan duik je ook nog lekker in zee na zo'n excursie ! :D de volgende dag naar de Katharenburchten. Dat is Frankrijk :lol:
Laatst gewijzigd door Franschman op ma 27 jun 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » ma 27 jun 2011, 00:32

La garrigue



Qu’elle soit à chêne kermès ou à romarin cette brousse épineuse caractérise nos paysages provençaux. D’apparence uniforme, elle recèle de nombreuses richesses. Dès janvier, les délicates fleurs du romarin et du thym embaument les lieux. Au printemps, c’est une véritable explosion de couleurs avec les cistes cotonneux aux couleurs rose et blanche, le jaune des fleurs de l’ajonc de Provence et du genêt, sans oublier le violet de la lavande.
Infranchissable, la garrigue sert de refuge à des dizaines de milliers d’oiseaux comme la perdrix, les fauvettes et autres traquets. Autres inconditionnels des lieux, les insectes comme la magicienne dentelée.

Ja, je moet wel het Frans een beetje beheersen maar samengevat ( dit komt van toelichting bij het Natuurparc Mont Victoire, overigens is die berg daareen bekend schildersonderwerp voor de schilder Cezanne !)
vegetatie van kermèseik, heeft kleine stekelige harde blaadjes, cistusrozen, doen denken aan een soort klaprozen, rozemarijn en tijm, genet=brem, lavendel. Bijzondere vlinders(magicienne dentelée) en insecten etende vogels fauvettes) naast de patrijs komen voor

Au revoir et a bientôt !
Laatst gewijzigd door Franschman op ma 27 jun 2011, 22:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » ma 27 jun 2011, 21:30

Essaim dans un statue(Comiac-Lot).jpg
Bijen vinden een 'refuge'bij St Jan, St Jean Baptiste
Essaim dans un statue(Comiac-Lot).jpg (89.1 KiB) 3330 keer bekeken
Welkom bij St Jan of Saint Jean le Baptiste.

Eerder sprak ik al van zwermen in Frankrijk op bijzondere plaatsen. De langste dag die we zo'n beetje hebben gehad, is de dag van St Jan en in Laren NH heb je zelf een processie ! Bijen zijn dol op deze prediker en hebben letterlijk onderdak gevonden bij deze heilige die zich in de woestijn in kameelharen kostuum ook met wilde honing en sprinkhanen zou hebben gevoed. :hive: Goede smaak had hij dus ook.

De bijen voelen zich ook ok compleet met Varroabescherming want het volk zit al jaren in dit gietijzeren beeld boven de entrée van de kerk in Comiac ( Lot 46)
Wel geinig zo'n 'bewegende hand' :lol:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » vr 08 jul 2011, 22:06

Honingmarkt.JPG
Bord honingmarkt
Honingmarkt.JPG (116.72 KiB) 3296 keer bekeken
Regelmatig worden in Frankrijk honingmarkten gehouden soms samen met andere natuurproducten
Zo wordt dat dan aangekondigd !

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 14 jul 2011, 20:42

Knibbel, knabbel knuisje... Wie knabbelt aan mijn huisje ?

Wel in Frankrijk kan dat knabbelen desastreuse gevolgen aannemen. Zo ontdekte ik in en op de boomstammen waar ik mijn kasten op had staan een heééééle grote kever. Nog nooit gezien. Toch maar even een leuke foto gemaakt. Toen ik met een Fransman sprak en ik de foto liet zien verstijfde hij. "Tuer imediatement c'est une capricorne ! :o Het ging mij dagen."..
Capra is bok... oh een boktor dus !
Ik liet hem de plek zien en we zijn toen op jacht gegaan naar deze apparaten. Ze bewegen heel traag en zien er met zo'n bepansering een beetje Jurrasic park achtig uit.

Deze beestjes zijn nog niet zozeer de boosdoeners maar de larven met keiharde kaken die duimdikke gaten boren in je hout !! Xylofene riep de Fransman, je moet je hout daarmee insmeren en of inspuiten. Ik hoop niet dat ze in mijn gebinten zitten.

Mijn Engelse buurman in France noemde de larven de "Deathwatch" en terecht ,je moet de larven 's nachts horen tikken ( als je ze hebt dus). Hij bleek ze te hebben !!
Ze slaan met hun gewapende kop de kaken tegen het hout en dat kunnen ze heel lang volhouden totdat het huisje is 'opgeknabbeld'. :roll:

Ja, je maakt wat mee in France maar ik zal ook een paar mooie onschuldige beestjes laten zien onder de titel:
"DE BIJEN EN HAAR VRIENDEN" :lol:
Bijlagen
Capricorne 4.JPG
Wat ze met die lange sprieten moeten is mij niet bekend
Capricorne 4.JPG (73.67 KiB) 3270 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Franschman op vr 15 jul 2011, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Imkeren (ook) in Frankrijk

Bericht door Franschman » do 14 jul 2011, 20:45

De boktorlarve in huis is niet leuk !
Bijlagen
Capricornelarve en zijn vreetgang.JPG
Boren maar ! Larve van boktor !
Capricornelarve en zijn vreetgang.JPG (103.89 KiB) 3270 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten