Buitenhof Bijenpark Het Heidebloempje Eerbeek

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
graansma
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 14:41
Contacteer:

Buitenhof Bijenpark Het Heidebloempje Eerbeek

Bericht door graansma » do 09 jun 2011, 14:51

Genealogisch onderzoek bracht mij op dit :be4: forum.
In het Groentje las ik informatie over C. Buitenhoff en F. Buitenhof van Bijenpark "Het Heidebloempje" in Eerbeek.

Zoals bij elke puzzeltocht ben je superblij met elk klein stukje. Er schijnen zelfs foto's te zijn van Buitenhof.

Ik pluis jullie geweldige sit uit en houd mij zeer aanbevolen voor alle Buitenhof-informatie die er te vinden is.

Hopelijk brengt deze :hive: mij veel zoets!

Henk Graansma.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Buitenhof Bijenpark Het Heidebloempje Eerbeek

Bericht door Bart de Coo » do 09 jun 2011, 17:05

Zo voor de vuist weg opgeschreven. Misschien dat het je op ideeën brengt.

De Eerbeekse imkersvereniging Eendracht, als ik het goed zeg, werd begin 20e eeuw opgericht door onder andere de heren Weber en Pannekoek. Weber was een zeer aanzienlijk dierkundige. Iedere Eerbekinees welbekend. Pannekoek schreef een boek over de bijenteelt. Titel ben ik vergeten. Er bestaat een foto van de beide mannen die geloof ik genomen werd op de jaarlijks bijenmarkt van Eerbeek. Via beide heren zou je wel eens dingen op het spoor kunnen komen. Ik zou gokken op Pannekoek.

De 'Groentjes' (= maandschrift voor de bijenteelt) staan integraal online. Ze zijn gescand tot ongeveer 1940. Misschien dat iemand anders even wil vertellen hoe je daarbij komt. Ik ben het even vergeten.

Ben je al gewoon bij het gemeentearchief geweest? (Welke gemeente is Eerbeek ook alweer? Geen idee)

Ga naar de ub van Wageningen en vraag alle bijenboeken op uit de gewenste periode. Kijk plaatjes. (Pannekoek zal er wel tussen zitten).

Neem contact op met de secretaris van de Eerbeekse imkers - ze hebben een mooie site - en vlooi notulen door. Probeer iets te weten te komen over het netwerk van de Buitenhofjes: met wie gingen zij veel om? Die namen kunnen weer nieuwe vergezichten openen.

Bestaat er in Eerbeek geen historische of heemkundige vereniging? Vast wel.

Ga eens hier kijken: http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen

Ik heb ooit een oude ansichtkaart van mijn dorp gekocht bij een marktstalletje. In oude ansichtkaarten bestaat een uitgebreide handel. Er zijn ongetwijfeld nog genoeg oude ansichtkaarten van Eerbeek te vinden.


Als me weer wat te binnen schiet, dan lees je het wel weer. Ik heb denk ik nog wel wat heemkundigen in mijn netwerk.


Groet,


Bart de Coo
Woonachtig in Dieren, fan van de 'Eerbeekse' dichter Willem de Mérode, vlakbij Weber begraven

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Buitenhof Bijenpark Het Heidebloempje Eerbeek

Bericht door maartenkleijne » do 09 jun 2011, 19:35

Eerbeek is de hoofdstad van gemeente Brummen.
gr,
m

graansma
Berichten: 2
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 14:41
Contacteer:

Re: Buitenhof Bijenpark Het Heidebloempje Eerbeek

Bericht door graansma » do 09 jun 2011, 22:53

Dank voor reactie's ... Het Groentje had ik al uitgeplozen.
Op de site van de vereniging in Eerbeek staan ook enkele foto's ... zij hebben blijkbaar een archief ...daar ga ik nog achteraan.
Via google kwam ik op jullie forum waar de heer H E Kok wat vertelde over Buitenhof in Eerbeek ... ik ben in afwachting van zijn reactie maar hij lijkt al een tijdje niet meer te hebben ingelogd.

F Buitenhof lijkt mij een imker met de blik op de toekomst ... wellicht mede ingegeven door zijn oom C Buitenhoff die naar de VS emigreerde en daar een succesvolle bijenboerderij had. F experimenteerde in 1899 met Italiaanse bijen en later met Amerikaanse ... hij was handelaar in buitenlandse honing. Hij trok zijn lidmaatschap van de VBBN in voordat zij hem konden royeren, richtte de ANI op en zocht later tevergeefs weer toenadering.

Via google afbeeldingen vond ik F bij de opening van de eerste bijenmarkt in Kesteren.

Alle info over F en het Heidebloempje is welkom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten